Nilgün KARATAŞ
Oluşturulma Tarihi: Eylül 30, 2007 00:00
İki yıl önce Doğuş Grubu yöneticilerinden Yücel Çelik ile Hisar Çelik’in sahibi Kemal Çambol’un ortak hobilerini işe dönüştürerek kurduğu Peri Yachts, Monaco Yat Fuarı’ndan yeni siparişlerle döndü.
Kemal Çambol, "3 yıl sonra 65 milyon Euro’luk ciro hedefimize ulaşmak için büyümemiz lazım. O nedenle Antalya’da ikinci bir tersaneyi yakında devreye sokacağız" dedi.
DOĞUŞ Grubu yöneticilerinden Yücel Çelik ile Hisar Çelik’in sahibi Kemal Çambol’un iki yıl önce ortak hobileri doğrultusunda kurdukları Peri Yachts, aldığı siparişleri yetiştebilmek için ikinci tersaneyi devreye sokmaya hazırlanıyor. Dünyanın en prestijli yat fuarı olarak kabul edilen Monaco Yacht Show’un tek Türk firması olan Peri Yachts’ın 25 ile 45 metrelik yatların üretildiği kulvarda uluslararası alanda söz sahibi olmaya başladığını söyleyen Kemal Çambol, ’butik üretim yapan ama iddialı bir oyuncu’ olarak, 3 yıl sonra 65 milyon Euro’luk ciro hedeflediklerini belirtti. Tasarımından mühendisliğine kadar tamamen Antalya’da üretilen yatların bugüne kadar İngiltere’den Kuveyt’e kadar alıcı bulduğunu söyleyen Çambol, ikinci yıllarında ikinci tersaneyi yakında devreye sokacaklarını açıkladı.
2 AYDA BİR TEKNE: 40 civarında ülkeden 500’ün üzerinden katılımcının yer aldığı fuara bu yıl 3’üncü kez katılmakla birlikte, ilk kez potansiyel alıcılarını Peri 29 Quantum teknesinde ağırlayan Kemal Çambol, Monaco’dan yeni siparişlerle döndüklerini açıkladı. 28.5 metrelik Quantum’u sattıkları yabancı işadamından izin alarak fuara tekneyle gittiklerini söyleyen Çambol, şu anda Antalya’da yapımı devam eden 5 teknenin de alıcılarının belli olduğunu belirtti. Antalya Serbest Bölgesi’ndeki tersanelerinde 150 kişinin çalıştığını, taşeronlarla birlikte bu sayının 210’u bulduğunu belirtirken, "Peri serisinde 29 metreden 41 metreye kadar lüks yatlar üretiyoruz. Stok üretim yerine butik üretim yapıyoruz. Peri serisi dışında 60 metreye kadar istenilen ölçülerde tekne üretebiliyoruz. Yıl sonuna kadar 250 kişi olmamız lazım, çünkü 5 teknemiz suya inecek, neredeyse iki ayda bir, bir tekne suya indireceğiz, ki zaten hedefimiz o. 2 yeni teknenin de yapımına başlayacağız. Büyümemiz gerek" diye konuştu.
4-14 MİLYON EURO: Temsilcilikler aracılığıyla teknelerini dünyada pazarladıklarını ve bugüne kadar İngiltere’den Kuveyt’e kadar pek çok alıcı bulduklarını belirten Çambol, şu bilgileri verdi: "Teknelerimizin fiyatları 4 ile 14 milyon Euro arasında değişiyor. Teslim sürelerini giderek kısaltıyoruz. 3 yıllık hedeflerimiz belli ve o doğrultuda gidiyoruz. Ancak üretimimizi genişletmemiz lazım ki, hedeflerimize zamanında ulaşılım, teknelerimizi belirlenen tarihlerde teslim edebilelim. O nedenle yine Antalya Serbest Bölgede ikinci bir tersanenin yapımına başladık. Onun kapasitesi mevcut tersanemizden yüzde 30 daha fazla. Bu tersanemizi de 6 haftaya kadar devreye sokacağız. Sadece alan önemli değil, insan kaynaklarımızı geliştirme yönünde de önemli adımlar atıyoruz. Kendi okulumuzu açıyoruz."
25 milyon Euro’yu yakalıyoruz Avrupa’da önemli yere ulaşırızKEMAL Çambol, "Genç bir şirketiz önümüzdeki sene indirilecek teknelerle birlikte ciromuz 25 milyon Euro civarında olacak. Gidecek çok yolumuz olduğunu düşünüyoruz" dedi. Çambol, Peri Yachts’ı konumlandırdıkları yeri ise şöyle anlattı: "Peri Yachts’ın bulunduğu 25-45 sınıfındaki teknelerde Avrupa’da 4 tane büyük marka var. Bunlar ucuca koyduğunuzda yaklaşık 3-4 bin metre tekne yapıyorlar. Ortalama 30 metre desek, 120 tekne yapar. Biz hiç bir zaman bu kadar büyük metrajlarda üretim yapmayı düşünmüyoruz. 3 yıl sonraki hedeflerimize ulaştığımızda toplamda 450-500 metre tekne yapan bir şirket olacağız. Bu da bizi Avrupa’da önemli bir yere getirir. Hedefimiz kaliteli butik üretim yaparak yerimizi sağlamlaştırmak, bu işin uluslararası alanda önemli oyuncularından biri olmak. Gelecek 3-5 yıl içerisinde, dünyada ve sektörün can damarı olan Akdeniz’de, sektörün önde gelen kompozit yat üreticilerinden biri olmayı hedefliyoruz."
Avrupalı teknesini işletip yatırdığı parayı çıkarıyorTÜRKİYE’de ve dünyanın her yerinde tekne sahibi olmak isteyenlerin sayısının arttığını belirten Kemal Çambol, "Giderek ebatlar da büyüyor. Eskiden 25 metre çok büyük bir tekneydi, şimdi makul. İlgi ile birlikte ebatlar da artıyor" dedi. Bunda hem deniz tutkusunun hem de teknenin zenginin simgesi olmasının etkileri olduğunu söylemekle birlikte, işin henüz Türkler’de gelişmeyen, yatırım boyutuna da dikkat çekti. Çambol bu konuda şunları söyledi: "Avrupa’da her 10 tekne
sahibinden 8’i olaya biraz da yatırım amacıyla bakıyor. Yatırımcı, banka ya da leasing şirketlerinden finanse ederek tekneyi alıyor. Sezon 20 hafta, kimse 20 hafta teknesine binemiyor ki, kendi kullanacağı tarihleri belirleyip sonrasında kiraya veriyor. Bununla da kendi uğraşmıyor, bu işi yapan management şirketleri var, ondan sonra da ne çalışanı, ne bakımı ile uğraşıyor. Böylece hem teknesinin operasyonel maliyetlerini karşılıyor hem de uzun vadeli olarak finansmanını geri ödüyor."
Peri serisi Selçuk Koçak imzasını taşıyorPERİ Yachts’ın Antalya tersanesinde ürettiği yeni Peri serisinin bir özelliği de tasarımının da tamamen Türkiye’de yapılmış olması. Monaco’daki fuara katılan ilk Türk tasarım firması olan Scaro Desing’ın Selçuk Koçak başkanlığında hazırladığı bu tekneler, bu yönüyle de dikkat çekiyor. Peri serisinden yat almak isteyen bir müşteri, dış görünümde ve temel fonksiyonlarında herhangi bir değişiklik yapamıyor. Ancak iç dizayn müşterisinin isteğine göre değiştirilebiliyor.