OluÅŸturulma Tarihi: Haziran 12, 2004 00:00
Hızlı tren ilk kez 1963 yılında Japonya’da sefere çıktı. Japonya hızlı treni denerken biz demiryolunu çoktan gözden çıkarmıştık. O yıllarda Erzurum’la İstanbul arası kara trenle üç gün üç gece sürerdi. Oysa aynı mesafe Japonya’da 12 saatte kat edilmeye başlanmıştı. Türkiye tercihini karayollarından yaptı ve trenin bahtı gün geçtikçe daha bir karardı.2003’ün aralık ayında Tokyo’nun batısındaki Yamanashi eyaletinde deneme seferine çıkan süper hızlı tren Maglev, saatte 581 kilometre hıza ulaştı. Ülkemiz topraklarında ilk tren hattının hizmete açılmasının üzerinden tam 148 yıl geçti ve biz nihayet geçtiğimiz hafta İstanbul-Ankara hattında saatte maksimum 170 kilometreyi yakalayabildik. Böylelikle saatte 55 kilometre olan Türkiye ortalamasını üçe katlamış olduk.İstanbul-Ankara güzergahının 6.5 saatten 5 saate indirilmesi demiryolu tarihimizde yeni bir milat sayılabilir. TDDY, bunun için önce rayları elden geçirdi, hemzemin geçitlerin bir kısmını kapattı, bazılarına ise sinyalizasyon sistemi yerleştirdi. Lokomotifi revize ederek saatte 170 kilometreyi yakalayacak kapasiteye ulaştırdı. İstanbul-Ankara hattını 5 saate indiren trene hızlı tren değil hızlandırılmış tren deniyor. Hızlı tren genellikle saatteki hızı 200 kilometreyi aşan, çift hatlı demiryollarında hareket eden trenlere deniyor. Hızlandırılmış tren, 4 Haziran Cuma akşamı 18.00’de hizmete girdi. İstanbul’dan kalkan trenin adı Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Ankara’dan yola çıkanınki ise Yahya Kemal Beyatlı’ydı. Yakup Kadri, meşhur ‘Ankara’ kitabının yazarıydı. Biz de hızlandırılmış trenin bu ilk seferine katılacak, dönüşü ise hızlandırılmamış eski trenle yapacak, her ikisini mukayese edecektik. Haydarpaşa’dan kalkan ilk sefer Başbakan Recep Tayyip Erdoğan ve Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım’ın da katıldığı bir protokolle başladı. Başbakan Pendik istasyonunda indi, bakan Ankara’ya devam etti. İstanbul ve Ankara’dan aynı anda kalkan iki tren Türkiye tarihinde ilk kez saatte ortalama 140 kilometre hıza ulaştı.İSTANBUL-KARS ARASI 8 SAAT OLACAKUlaştırma Bakanı Binali Yıldırım, Ankara yolculuğu sırasında yaptığımız sohbette demiryollarının geleceğine ilişkin şunları söyledi. Şu anda çalışmaları süren hızlı tren hattı 5 Aralık 2005’te bitirilecek. 2006’nın baharında da hizmete açılacak. İki sene sonra İstanbul-Ankara arası önce 3 saat 10 dakikaya, daha sonra da 2.5 saate inecek. Bu arada İstanbul ile Sivas arası 5 saatte aşılmış olacak. İstanbul-Kars yolu şimdi 39 saat sürüyor ve toplam uzunluğu 1933 kilometre. Hızlı tren hattı tamamlanınca bu yol 8 saat gibi kısa bir sürede aşılacak. AB’nin ‘Avrupa Ulaşım Ağı Projesi’ Türkiye’yi de kapsıyor. 1994’te başlayan bu proje sayesinde Avrupa’nın birçok ülkesi hızlı trenden, süper hızlı trene geçiş yaptı. Türkiye’de önümüzdeki 10 yıl içinde bu yola entegre olabilmek için hazırlık yapıyor. İstanbul Boğazı’na yapılan tüp geçit tamamlandığında Kars’tan trene binen bir yolcu hiç durmadan Paris’e ya da Berlin’e gidebilecek.TUR KARTIYLA BİR AYDA TÜM TÜRKİYEYakında tatil başlıyor ya, elimiz değmişken geçen yaz başlatılan sınırsız tur uygulamasından da söz edelim. TDDY, Ekspres Tren Tur Kartı ile Yataklı Tren Tur Kartı diye iki çeşit kart uygulamasına başladı. Bu kartı alan yolcular tam 30 gün içinde tüm ülkeyi trenlerle gezebilecek. İstediği istasyonda inip bir başkasından farklı bir gün binip yoluna devam edebilecek. Ekspres’in ücreti 75 milyon, Yataklı’nın ise 300 milyon lira.İşte size tren rehberiHIZLANDIRILMIŞ TREN - BAŞKENT EKSPRESİOrtalama hızı: Saatte 140 km - Saatte 70 kmMaksimum hız: Saatte 170 km. (Eskişehir-Ankara arasındaki düz ovada) - Saatte 90 kmYolculuk süresi: Beş saat - 6 saat 30 dakikaKalkış saatleri: Her gün Haydarpaşa’dan Ankara’dan karşılıklı olarak 18.00’de kalkıyor. - Her gün Haydarpaşa’dan Ankara’ya: 10.00, Ankara’dan Haydarpaşa’ya 10.20’de kalkıyor.Durduğu istasyonlar: Kalkış ve varış arasında sadece 2 istasyonda, Pendik ve Eskişehir’de yolcu bindirip, indiriyor. - Kalkış ve varış arasında 7 istasyonda, Sincan, Eskişehir, Bozöyük, Arifiye, İzmit, Pendik, Bostancı’da yolcu indirip bindiriyor.Bilet fiyatları: Tam: 24 milyon, indirimli: 19 milyon 250. (asker, basın, öğrenci, öğretmen, özürlü, grup, personel) Gidiş-dönüş bileti alanlar da bu indirimden yararlanıyor. - Tam: 21 milyon, indirimli, (asker, basın, öğrenci, öğretmen, özürlü, grup, personel) 17 milyon lira. Gidiş-dönüş bileti alanlar da bu indirimden yararlanıyor.Vagon sayısı: Üç pulman, 1 yemekli vagon. - Dört pulman, 1 yemekli vagon.Restoran: Restoranda ızgaralar, 5-6 milyon, bir kadeh rakı 3 milyon TL. Ufak rakı (şişe) 18 milyon lira. Şarap, viski ve birkaç çeşit de bira var. Servis gecikiyor. - Hızlı trene oranla daha bakımlı bir restoranı var. Servis çok gecikmeli gelse de kahvaltı güzel. Mönü İngilizce ve Türkçe. Çaylar 750 bin, mezeler ve tatlılar 1.5 milyon lira. Standart kahvaltı 4.5, Türk kahvaltısı ise 5.5 milyon lira.Yataklı vagon: Yok - YokKoltuk düzeni: Her sırada sağda iki solda tek olmak üzere 3 koltuk var. Koltuklar, diğer toplu taşım araçlarına göre daha ergonomik ve geniş.Aradaki koridorda iki kişi karşılıklı olarak rahatça hareket edebiliyor. - Hızlandırılmış trenle aynı. Her sıranın sağında iki, solunda bir koltuk var.Sigara: 1 kompartıman sigaralı, restoranında sigara içmeyenler için ayrı bir bölümü var. Sigarasız kompartımanda yolculuk eden tiryakiler vagonların birleştiği körükte sigara içebiliyor. - Sigara içenler için vagon yok, restoranında sigara içmeyenler için ayrı bir bölümü var.Manzara keyfiVirajlı yollarda hız kestiğinde manzara güzelleşiyor. Yolculuk kışın tamamen, yazın ise kısmen geceye dek geldiğinden manzara yeterince görülmüyor. Ama mehtaplı gecelerde yolculuk bir başka güzel oluyor. - Eğer manzaranın tadını çıkarmak istiyorsanız daha yavaş seyreden bu trene binin. Üstelik bu tren yolculuğun tamamını gün ışığında yapıyor.Konfor ve temizlik: Tuvaletler ve lavabolar bakımlı ve temiz. Eski ‘zımpara’ etkisi uyandıran tuvalet kağıtlarının yerine yumuşak olanlar konmuş.
Yemek ve servis de öyle. - Tuvaletler ve lavabolar bakımlı ve temiz. Tuvalet kağıtları kaliteli. Yemekler iyi ama servis çok yavaÅŸ. Vagon renkleri daha iç açıcı.Â
button