Hızlandırılmışla gittik hızlandırılmamışla döndük

Güncelleme Tarihi:

Hızlandırılmışla gittik hızlandırılmamışla döndük
OluÅŸturulma Tarihi: Haziran 12, 2004 00:00

Hızlı tren ilk kez 1963 yılında Japonya’da sefere çıktı. Japonya hızlı treni denerken biz demiryolunu çoktan gözden çıkarmıştık. O yıllarda Erzurum’la Ä°stanbul arası kara trenle üç gün üç gece sürerdi. Oysa aynı mesafe Japonya’da 12 saatte kat edilmeye baÅŸlanmıştı. Türkiye tercihini karayollarından yaptı ve trenin bahtı gün geçtikçe daha bir karardı.2003’ün aralık ayında Tokyo’nun batısındaki Yamanashi eyaletinde deneme seferine çıkan süper hızlı tren Maglev, saatte 581 kilometre hıza ulaÅŸtı. Ãœlkemiz topraklarında ilk tren hattının hizmete açılmasının üzerinden tam 148 yıl geçti ve biz nihayet geçtiÄŸimiz hafta Ä°stanbul-Ankara hattında saatte maksimum 170 kilometreyi yakalayabildik. Böylelikle saatte 55 kilometre olan Türkiye ortalamasını üçe katlamış olduk.Ä°stanbul-Ankara güzergahının 6.5 saatten 5 saate indirilmesi demiryolu tarihimizde yeni bir milat sayılabilir. TDDY, bunun için önce rayları elden geçirdi, hemzemin geçitlerin bir kısmını kapattı, bazılarına ise sinyalizasyon sistemi yerleÅŸtirdi. Lokomotifi revize ederek saatte 170 kilometreyi yakalayacak kapasiteye ulaÅŸtırdı. Ä°stanbul-Ankara hattını 5 saate indiren trene hızlı tren deÄŸil hızlandırılmış tren deniyor. Hızlı tren genellikle saatteki hızı 200 kilometreyi aÅŸan, çift hatlı demiryollarında hareket eden trenlere deniyor. Hızlandırılmış tren, 4 Haziran Cuma akÅŸamı 18.00’de hizmete girdi. Ä°stanbul’dan kalkan trenin adı Yakup Kadri KaraosmanoÄŸlu, Ankara’dan yola çıkanınki ise Yahya Kemal Beyatlı’ydı. Yakup Kadri, meÅŸhur ‘Ankara’ kitabının yazarıydı. Biz de hızlandırılmış trenin bu ilk seferine katılacak, dönüşü ise hızlandırılmamış eski trenle yapacak, her ikisini mukayese edecektik. HaydarpaÅŸa’dan kalkan ilk sefer BaÅŸbakan Recep Tayyip ErdoÄŸan ve UlaÅŸtırma Bakanı Binali Yıldırım’ın da katıldığı bir protokolle baÅŸladı. BaÅŸbakan Pendik istasyonunda indi, bakan Ankara’ya devam etti. Ä°stanbul ve Ankara’dan aynı anda kalkan iki tren Türkiye tarihinde ilk kez saatte ortalama 140 kilometre hıza ulaÅŸtı.Ä°STANBUL-KARS ARASI 8 SAAT OLACAKUlaÅŸtırma Bakanı Binali Yıldırım, Ankara yolculuÄŸu sırasında yaptığımız sohbette demiryollarının geleceÄŸine iliÅŸkin ÅŸunları söyledi. Åžu anda çalışmaları süren hızlı tren hattı 5 Aralık 2005’te bitirilecek. 2006’nın baharında da hizmete açılacak. Ä°ki sene sonra Ä°stanbul-Ankara arası önce 3 saat 10 dakikaya, daha sonra da 2.5 saate inecek. Bu arada Ä°stanbul ile Sivas arası 5 saatte aşılmış olacak. Ä°stanbul-Kars yolu ÅŸimdi 39 saat sürüyor ve toplam uzunluÄŸu 1933 kilometre. Hızlı tren hattı tamamlanınca bu yol 8 saat gibi kısa bir sürede aşılacak. AB’nin ‘Avrupa Ulaşım Ağı Projesi’ Türkiye’yi de kapsıyor. 1994’te baÅŸlayan bu proje sayesinde Avrupa’nın birçok ülkesi hızlı trenden, süper hızlı trene geçiÅŸ yaptı. Türkiye’de önümüzdeki 10 yıl içinde bu yola entegre olabilmek için hazırlık yapıyor. Ä°stanbul BoÄŸazı’na yapılan tüp geçit tamamlandığında Kars’tan trene binen bir yolcu hiç durmadan Paris’e ya da Berlin’e gidebilecek.TUR KARTIYLA BÄ°R AYDA TÃœM TÃœRKÄ°YEYakında tatil baÅŸlıyor ya, elimiz deÄŸmiÅŸken geçen yaz baÅŸlatılan sınırsız tur uygulamasından da söz edelim. TDDY, Ekspres Tren Tur Kartı ile Yataklı Tren Tur Kartı diye iki çeÅŸit kart uygulamasına baÅŸladı. Bu kartı alan yolcular tam 30 gün içinde tüm ülkeyi trenlerle gezebilecek. Ä°stediÄŸi istasyonda inip bir baÅŸkasından farklı bir gün binip yoluna devam edebilecek. Ekspres’in ücreti 75 milyon, Yataklı’nın ise 300 milyon lira.Ä°ÅŸte size tren rehberiHIZLANDIRILMIÅž TREN - BAÅžKENT EKSPRESÄ°Ortalama hızı: Saatte 140 km - Saatte 70 kmMaksimum hız: Saatte 170 km. (EskiÅŸehir-Ankara arasındaki düz ovada) - Saatte 90 kmYolculuk süresi: BeÅŸ saat - 6 saat 30 dakikaKalkış saatleri: Her gün HaydarpaÅŸa’dan Ankara’dan karşılıklı olarak 18.00’de kalkıyor. - Her gün HaydarpaÅŸa’dan Ankara’ya: 10.00, Ankara’dan HaydarpaÅŸa’ya 10.20’de kalkıyor.DurduÄŸu istasyonlar: Kalkış ve varış arasında sadece 2 istasyonda, Pendik ve EskiÅŸehir’de yolcu bindirip, indiriyor. - Kalkış ve varış arasında 7 istasyonda, Sincan, EskiÅŸehir, Bozöyük, Arifiye, Ä°zmit, Pendik, Bostancı’da yolcu indirip bindiriyor.Bilet fiyatları: Tam: 24 milyon, indirimli: 19 milyon 250. (asker, basın, öğrenci, öğretmen, özürlü, grup, personel) GidiÅŸ-dönüş bileti alanlar da bu indirimden yararlanıyor. - Tam: 21 milyon, indirimli, (asker, basın, öğrenci, öğretmen, özürlü, grup, personel) 17 milyon lira. GidiÅŸ-dönüş bileti alanlar da bu indirimden yararlanıyor.Vagon sayısı: Üç pulman, 1 yemekli vagon. - Dört pulman, 1 yemekli vagon.Restoran: Restoranda ızgaralar, 5-6 milyon, bir kadeh rakı 3 milyon TL. Ufak rakı (ÅŸiÅŸe) 18 milyon lira. Åžarap, viski ve birkaç çeÅŸit de bira var. Servis gecikiyor. - Hızlı trene oranla daha bakımlı bir restoranı var. Servis çok gecikmeli gelse de kahvaltı güzel. Mönü Ä°ngilizce ve Türkçe. Çaylar 750 bin, mezeler ve tatlılar 1.5 milyon lira. Standart kahvaltı 4.5, Türk kahvaltısı ise 5.5 milyon lira.Yataklı vagon: Yok - YokKoltuk düzeni: Her sırada saÄŸda iki solda tek olmak üzere 3 koltuk var. Koltuklar, diÄŸer toplu taşım araçlarına göre daha ergonomik ve geniÅŸ.Aradaki koridorda iki kiÅŸi karşılıklı olarak rahatça hareket edebiliyor. - Hızlandırılmış trenle aynı. Her sıranın sağında iki, solunda bir koltuk var.Sigara: 1 kompartıman sigaralı, restoranında sigara içmeyenler için ayrı bir bölümü var. Sigarasız kompartımanda yolculuk eden tiryakiler vagonların birleÅŸtiÄŸi körükte sigara içebiliyor. - Sigara içenler için vagon yok, restoranında sigara içmeyenler için ayrı bir bölümü var.Manzara keyfiVirajlı yollarda hız kestiÄŸinde manzara güzelleÅŸiyor. Yolculuk kışın tamamen, yazın ise kısmen geceye dek geldiÄŸinden manzara yeterince görülmüyor. Ama mehtaplı gecelerde yolculuk bir baÅŸka güzel oluyor. - EÄŸer manzaranın tadını çıkarmak istiyorsanız daha yavaÅŸ seyreden bu trene binin. Ãœstelik bu tren yolculuÄŸun tamamını gün ışığında yapıyor.Konfor ve temizlik: Tuvaletler ve lavabolar bakımlı ve temiz. Eski ‘zımpara’ etkisi uyandıran tuvalet kağıtlarının yerine yumuÅŸak olanlar konmuÅŸ. Yemek ve servis de öyle. - Tuvaletler ve lavabolar bakımlı ve temiz. Tuvalet kağıtları kaliteli. Yemekler iyi ama servis çok yavaÅŸ. Vagon renkleri daha iç açıcı.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!