OluÅŸturulma Tarihi: AÄŸustos 14, 2004 00:00
2000 yılından bu yana yabancı hazır giyim markalarının Türkiye’ye olan ilgisi arttı. Bu süreçte 20’den fazla marka 2001 krizinde veya hemen sonrasında Türkiye’ye gelerek 70’in üzerinde maÄŸaza açtı. Bu markaların sadece maÄŸazalara yaptıkları yıllık iÅŸletme ve dekorasyon yatırımı tutarının 40 milyon doları bulduÄŸu tahmin ediliyor.TÃœRKÄ°YE son yıllarda Avrupalı ve Amerikalı pek çok hazır giyim markasının ilgisini çekmeye baÅŸladı. Ãœlkeye 2000 yılından bu yana giriÅŸ yaparak maÄŸazalaÅŸan ithal marka sayısı 20’nin üzerinde. 100 metrekare büyüklüğündeki bir maÄŸazanın sadece iÅŸletme ve dekorasyonu için yılda ortalama olarak 500 bin dolar yatırım yapıldığı gözönüne alındığında, Türkiye’ye 2000 yılından sonra gelen bu markaların açtığı 70’in üzerindeki maÄŸazalar için yaptıkları yıllık yatırım tutarının 40 milyon doları bulduÄŸu tahmin ediliyor.Ä°thal markaların yatırımları sadece maÄŸazacılıkla da sınırlı kalmıyor. Pazara yeni giren bir marka için, Ar-Ge, tanıtım, reklam dahil yapılan marka yatırım tutarının ise 500 bin ile 1 milyon dolar arasında olduÄŸu hesaplanıyor. Ayrıca bu maÄŸazalar saÄŸladıkları iÅŸ olanaklarıyla istihdama da katkıda bulunuyor. Her bir maÄŸazada çalışanların sayısı 5 ile 20 arasında deÄŸiÅŸiyor.KRÄ°ZLER BÃœYÃœME FIRSATIHazır giyim markalarının Türkiye’ye olan ilgisin son yıllarda artmasının en önemli nedenlerinden biri Türkiye’nin sahip olduÄŸu 70 milyonluk nüfus ve bunun çok büyük kısmını oluÅŸturan genç nüfus. 1959’da kurulan Ä°talyan hazır giyim markası Stefanel’in BaÅŸkanı Giuseppe Stefanel, 2001 yılı baÅŸlarında yüzde yüz yabancı sermaye olarak geldikleri Türkiye pazarını büyüleyici bulduÄŸunu belirtirken, Türkiye’ye gelmeye karar vermelerinde genç nüfusun etkisinin büyük olduÄŸunu söylüyor. 42 yıllık Fransız Daniel Hechter markasının Alman Yönetim Kurulu BaÅŸkan Yardımcısı Philipp Aulbach, 2001 yılında Türkiye’ye gelmeden önce pazarı 5 yıl izlediklerine dikkat çekiyor. Albach Türkiye’de hem üretim yapıp hem satmanın büyük bir avantaj olduÄŸunun da altını çiziyor.Ekonomik krizlerin ardından büyümenin hızlandığına inanan pek çok marka, 2001 krizinden sonra yaÅŸanacak sıçramanın içinde yer alabilmek için Türkiye’ye geldiler. Ãœnlü Ä°talyan markası GAS’ın BaÅŸkan ve CEO’su Cladio Grotto asıl kriz dönemlerinde atılım yapmak gerektiÄŸine dikkat çekerek, ‘2001’de Türkiye’de yaÅŸanan büyük ekonomik krizin ardından 2002’de Türkiye’ye geldik. Krizden önce yeni bir pazara girmek risklidir ama krizden sonra risk yoktur. Bazen krizler size atılım yapma fırsatı verir’ diyor.Türkiye’de 2000 yılından bu yana gerçekleÅŸtirilmiÅŸ en büyük hazır giyim yatırımlarından birini de Shaya MaÄŸazacılık gerçekleÅŸtirdi. OrtadoÄŸu’da Kuveyt’ten Suudi Arabistan’a ve Lübnan’a 7 ülkede faaliyet gösteren M.H. Alshaya Co.’nun Türkiye’deki yatırımı olarak kurulan Shaya, 2002 yılından sonra Türkiye’de maÄŸazacılık alanında faaliyet göstermeye baÅŸladı. Bu çerçevede Shaya Topshop, Miss Selfridge ve Doroty Perkins gibi hazır giyim markalarını Türkiye’ye getirdi. Türkiye’de tekstil, yiyecek-İçecek ve Kozmetik alanlarında faaliyet gösteren Shaya’nın, 2 yılda yaptığı toplam yatırım tutarı 20 milyon doları geçiyor. Bunun 3’te 1’i hazır giyim markalarına yapıldı. Güzengi: ‘Çıkan marka kanunu yetersiz’TÃœRKÄ°YE’ye daha fazla yabancı markanın yatırım yapabileceÄŸine dikkat çeken Türkiye Tescilli Markalar DerneÄŸi (TMD) BaÅŸkanı Selçuk Güzenge, ‘Marka kanunu yetersiz çıktığı için taklitçiyi, sahtekarı engelleyemiyor. Bu nedenle markalar Türkiye’ye gelirken tedirginler. Daha fazla marka gelebilir. Bu, markalaÅŸmaya çalışan kendi hazır giyim sekötürümüz için de faydalı. Batı Avrupa durmuÅŸ bir halde. Yabancı pazarlar olarak Güney Amerika’da Meksika, Arjantin, Åžili; Kuzey Afrika ülkelerinden Mısır, Tunus, Cezayir, Ä°ran ve özellikle Libya hazır giyim markalarıyla doluyor. Bunlar yeni yıldızlardır. Avrupalı markalar buralara yöneliyor. Bu pazarlara Türk ihracatçıları da açılmalı. Rusya’da tekstil üretimi baÅŸlıyor. Bu aleyhimize olabilir. Önlemler almalıyız. Alternatif pazarlar bulmalıyız’ dedi.2000’den sonra kimler geldiAnne Kline: 1968’de yaratılan Amerikan markayı 2003 yılında Promark Türkiye’ye getirdi. Prestij markası olarak bilinen Anne Kline’ın Türkiye’de 1 maÄŸazası bulunyor. Brooksfield: 1971’de yaratılan Ä°talyan marka 2001’de Bilsar Tekstil tarafından Türkiye’ye getirildi. Åžu ana kadar 1 maÄŸaza açan marka 49 kornerde satılıyor. Bilsar Tekstil’in yeni getirdiÄŸi Amerikan gömlek markası da 2005 sonuna kadar 40’dan fazla satış noktasına ulaÅŸmayı hedefliyor. Claires: Dünyanın en büyük aksesuar zincirlerinden biri olan marka 2003’te Türkiye’ye geldi. Ä°stanbul’da 2 maÄŸaza açtı. Daniel Hechter: 42 yıllık Fransız markası Aydınlık Grup tarafından Türkiye’ye getirildi. 2001 yılında Türkiye’ye gelen Daniel Hechter ÅŸu ana kadar 5 milyon dolarlık yatırım yaptı. Markanın 15 konsept maÄŸazası ve 20 korner satış noktası bulunuyor. Dorothy Perkins: 2002’de Türkiye’ye gelen marka ÅŸu ana kadar 3 maÄŸaza açıldı. Evans: 44 beden ve üzerine hitap eden markanın 2 maÄŸazası bulunuyor.FCUK: 1972’de Ä°ngiliz Stephen Marks tarafından kurulan French Connection 25 ülkede ve 1500’den fazla noktada tüketicilerle buluÅŸuyor. Aralık 2003’te Türkiye’ye gelen marka, ÅŸu ana kadar 1,4 milyon dolarlık bir yatırım gerçekleÅŸtirdi. French Connection 2 olan maÄŸaza sayısını önümüzdeki 2 yılda 5’e çıkarmayı hedefliyor.GAS: 1986’da kurulan Ä°talyan marka 35 ülkede 3500’den fazla maÄŸazaya sahip. 2002 sonlarında Türkiye’ye gelen markanın maÄŸaza sayısı 5. Ivy Oxford: 2003 yılında Türkiye’ye gelen Ä°talyan marka, ÅŸu ana kadar 6 maÄŸaza ve 11 korner sayısına ulaÅŸtı. Miss Selfridge: 2002 yılında Türkiye’ye gelen Ä°ngiliz marka ÅŸu ana kadar 1 tane maÄŸaza açtı.Miss Sixty: Henüz 13 yıllık bir marka olmasına raÄŸmen Miss Sixty tüm dünyada önemli bir baÅŸarı yakaladı. 2000 yılında Türkiye’ye gelen marka 3 maÄŸaza ve 3 korner açtı. Önümüzdeki 3 yılda maÄŸaza sayısını 5’e korner sayısını 10’a çıkarmayı planlıyor.Peacocks: Uygun fiyatlarıyla dikkat çeken marka Mart 2004’te Shaya MaÄŸazacılık tarafından Türkiye’&ye getirildi. Ä°stanbul’da bir maÄŸaza açıldı. Replay: 2002 yılında Türkiye’ye Eksmer tarafından getirilen 30 yıllık Ä°talyan markanın 2 maÄŸazası ve 3 korner satış noktası bulunuyor. Bu yıl sonunda 1 maÄŸaza daha açmaya hazırlanan Replay, öncelikle Ä°stanbul’da ve daha sonra diÄŸer ÅŸehirlerde maÄŸaza sayısını artırmayı planlıyor.Rever Island: Shaya’nın getirdiÄŸi Ä°ngiliz marka Ä°stanbul’da bir maÄŸaza açtı. Stefanel: 2000 yılında yüzde 100 yabancı sermaye olarak Türkiye’ye gelen ünlü Ä°talyan marka bütün Türkiye’de 20 maÄŸaza sayısına ulaÅŸtı. Marka ayrıca 5 kornerde satılıyor. Marka, diÄŸer yabancı markalara da Türkiye’de yatırım yapmalarını öneriyor. Tennessee: Amerika’da 1905’te binicilik sporlarına hizmet eden bir klüp olarak kurulan Tennessee As Tekstil, marka tescili ve patent hakkını alarak 3,5 milyon dolarlık bir yatırım yaptı 2002’de Türkiye’ye gelen marka 2 maÄŸaza ve 22 kornerde tüketicilerle buluÅŸuyor. 2005 sonuna kadar maÄŸaza sayısının 10’a çıkarılması hedefleniyor.Topman: Gene Shaya MÄŸazacılığın Türkiye’ye getirdiÄŸi Topman’in Ä°stanbul NiÅŸantaşın’da bir maÄŸazası bulunuyor. Topshop: Ãœnlü Ä°ngiliz marka 2002’de Türkiye’ye geldi. Åžu ana kadar Ä°stanbul’da 3 maÄŸaza açıldı. Â
button