Güncelleme Tarihi:
Twitter aleminde az polemikli, gereğinden sakin bir cuma öğleden sonrası geçiriyorduk ki, bir takı muhabbeti imdadımıza yetişti. ‘AkSelamet’ adlı kullanıcı, CHP Bursa Milletvekili Sena Kaleli’ye “Genel başkanınız 'CHP, Kürt ve Alevi partisi olarak algılanacak' demiş, 40 yılın başında doğru demiş ama eksik, bir de monşerler var” diyerek kemikleşmiş ‘halk çocuğu elite karşı’ muhabbetini başlattı.
Bir- iki atışmadan sonra konu döndü, dolaştı CHP İstanbul Milletvekili Binnaz Toprak’ın kristal küpelerine geldi: “Asıl baş monşer Binnaz Toprak Hanım, Swarovski küpelerini caka satmak için takıp öyle CNN’e çıkıyor.” Kontr-ayar vermekte geç kalmayan Binnaz Toprak “Herhalde hayatında elit kimdir görmemiş biri, Swarowski küpelerini pahalı elit takısı zanneder!” cümlesiyle topa girdi. Toprak, üstü kapalı olarak AkSelamet’I pırlanta-kristal arasındaki farkı anlamamakla suçladı.
Gerisi de twitter alemindeki her karşılıklı atışma gibi jet hızıyla ilerledi: Yolsuzluk iddialarından girildi, AkSaray’ın maliyetinden çıkıldı. Karşı taraf ise savını şu cümleyle savunmaya devam etti: “Biraz daha kızdırırsanız beni evdeki Swarovski kataloğunu postalayacağım size. £300’a da Swarovski var!”
“Evdeki katoloğu yollatmayın bana!” tehditine karşı atışmalar sürerken araştırdık. Swarovski elit ve orta direk arasında tam olarak nerede duruyor?
İşe lüks ve fiyat algısıyla başladık:
Swarovski’nin Türkiye’deki mağazalarında satılan ürünlerin fiyat aralığı bir hayli geniş. 95 TL’den başlıyor, 46 bin 500’e kadar çıkıyor. En pahalı ürün, tasarımcı ikili Viktor&Rolf’a yaptırılan Atelier Swarovski kolye. Fiyatı 2 bin 970 TL. ‘AkSelamet’ kullanıcısının “Ben biblosunu biriktiriyorum, onun için katologum var” beyanatında da yer bulan dekoratif objelerin fiyatı da iddialı: Öyle ki ‘Myriad Limited Edition Moonlight Jaguar’ ise 46 bin 500 TL ile en pahalı kristal obje. Gelin görün ki hesaplı ürünler de var. Örneğin kolye uçları 110 TL’den başlıyor.
“LÜKS ALGISI DEĞİŞTİ, ETİKETE TAKILMAYIN”
Markanın kendisini ‘lüks segmentte’ nasıl konumlandırdığına gelirsek… Swarovski’nin kreatif direktörü Natalie Colin markayı ‘ulaşılabilir lüks’ olarak tanımlıyor:
“Tabii ki pırlantayla iş yapan büyük mücevher markalarına göre daha ulaşılabilir. Zaten Swarovski ulaşılabilir lükstür. Ama burada dikkat etmemiz gereken bir unsur var. Günümüzde lüksün tanımı değişti: Artık bir şeye verdiğiniz değer, fiyat etiketiyle alakalı değil. Onu takarken kendinizi iyi hissettiniz mi, değerli anılar yarattınız mı? Bir parçayı taktığınız zaman biri gelip ‘Ne kadar harika görünüyorsunuz, bu kolye sanki sizin için özel tasarlanmış’ dediği zaman yaşadığınız mutluluktan büyük bir lüks olamaz.”