Güncelleme Tarihi:
İnternetten giyecek alışverişi yapmaya önyargılı yaklaşanlardanım. Geçtiğimiz aylarda bir mağazada gördüğüm ve beğendiğim pardösüyü internet sitesinde yarı fiyatına gördüm. Kapıda ödeme olması ve iade koşullarının cazibesine dayanamayarak sipariş verdim. Kargo geldiğinde beden uymadı, iade etmek istediğimi söyledim. Hiç sorun çıkarmadan “Tamam” dediler. Ürünü geri gönderdim ve para iadesi aldım.
Alışveriş yaptığım internet sitesi Sefamerve idi. Geçtiğimiz hafta sahipleri Oya Okur Erciyes ve Mehmet Metin Okur ile tanışma fırsatı bulunca da kendilerine teşekkür ettim.
Bir günde 60 bin ürün satan bir kurum için oldukça başarılı bir sistem kurmuşlar. “Yapay zekâya geçtik.” diye açıklıyor Mehmet Bey başarılarının sırrını.
Şimdiye kadar en uzun söyleşi yaptığım kişi/hizmet sağlayıcı oldular. Enerjileri yüksek iki kardeşler. Elbette ben lafı uzatmayacağım ve dikkatimi çeken noktaları paylaşacağım sizlerle.
Oya Okur Erciyes, Marmara Depremi’nde evi yıkılınca Kanada’da yaşayan kayınvalidesinin yanına ziyaret amacıyla gider. Gidiş o gidiş. Orada moda eğitimi alır ve tam 12 yıl sonra Türkiye’ye dönüş yapar. Tabii bu kadar uzun kalınca adaptasyon sorunu yaşar, özellikle alışverişe gittiğinde kendisine uygun kıyafet bulamamak canını sıkar.
Bu konuyla ilgili şikâyetçi olduğu kişi de ağabeyi Mehmet Okur olur. Mehmet Bey, o günleri şöyle anlatıyor: “Reklam işinde çalışıyorum, Oya bana gelip sık sık ‘Ağabey ben kendime göre kıyafet bulamıyorum.’ diye şikâyetçi olurdu. Ben de ‘Nasıl yok? Sen abartıyorsun!’ derdim. Bir gün yine yoğun olduğum dönemde, Eminönü'nde bir dükkâna gittiğini ve satıcının istediği malı vermediğini anlatınca ‘Kalk, gidiyoruz.’ dedim. Dükkâna gittik 'Kardeşimin beğendiği ürünü almak istiyorum.’ dedim. Dükkân sahibi ‘Tek veremem.’ dedi, ‘Düzine ver.’ dedim ‘Olmaz.’ dedi. Şöyle yapalım, olmaz; böyle yapalım, olmaz. Sonunda ‘Ne kadar malın var dükkânda?’ dedim. ‘35.000 adet ürün var.’ dedi. ‘Tamam, alıyorum.’ dedim. ‘Nakit olursa veririm.’ dedi. Gittim bankadan para çektim tüm malı aldım. Böyle başlamış olduk.”
Bu hikâyenin üzerinden çok geçmeden SEFAMERVE e-ticaret alanında dünyanın en başarılı yüz girişimi arasına girer. Mehmet Bey: “Red Herring Global bize e-ticaret alanında ödül vereceklerini söylediğinde Red Herring’in ne kadar önemli olduğunu bilmiyordum. Önemsemedim de ama bize ‘Ulaşım masraflarınızı karşılayacağız lütfen ödül törenine katılır mısınız?’ deyince ayıp olmasın diye gittik.” diyor.
Sefamerve’nin tasarımdan sunuma kadar bütün işleriyle Oya Hanım ilgileniyor, finans işi de ağabey Mehmet Okur’da.
Oya Hanım’a başarılarının sırrını sorduğumda bana şunları söyledi. “Ayşe Hanım, ben yıllar önce yaşadığım yola çıkış hikâyemi hiç unutmadım ve taviz de vermedim. Bir ürünü 30 TL’ye mal edip 3 katına satmadık. Benim için başarı nedir biliyor musunuz? Geçtiğimiz yıl bir kafede oturuyorum, arka masa da üç genç kız konuşuyorlar. Biri diğerlerine ‘Geçenlerde filanca sitede gördüğüm alamadığım ürün vardı ya aynısını Sefamerve’de gördüm, hem de o paraya üç tane aldım, yıkıyorum giyiyorum hiç bir şey de olmadı." demesiydi başarı benim için. Bunu duyduğumda ağladım, bunu söyletebildik ya bu bana yeter.
Sefamerve, bugün tam 56 ülkeye ürün gönderen büyük ve başarılı bir şirket. Fiyatların uygun olması, kargo ücretinin olmaması talebi artıran etkenlerin başında geliyor.
Arap Emirliklerine ferace satılması ilginç bir detay; bir anlamda, tereciye tere satıyorlar. Danimarka, İspanya, İsviçre, Amerika, Ürdün, Bosna Hersek gibi ülkelerde de tesettür abiye talebi yüksek. Bunda Türklerin moda alanındaki çizgisinin beğeniliyor olması ve tesettür kriterlerine hâkim olması tercih nedenlerinden elbette.
İnovasyonunu yaptıkları ve sektörde öncü oldukları muhafazakâr eşofman ise 26 ülkede en çok satılan ürünler listesinde.
Karadeniz'in bir köyünde buldukları ve tüm dünyaya tanıttıkları çıtçıtlı şal ise 21 ülkede en çok satılanlar listesine girmiş durumda.
8 ülkede (İsrail, İtalya, Kıbrıs, Suudi Arabistan, Tayland, B.A.E., Amerika Birleşik Devletleri ve Fas) tesettür mayo en çok satılan ürünlerin başını çekerken; İsrail, Kuveyt, Norveç, Suudi Arabistan, Tunus’ta kot ürünler en çok tercih edilen ürünler.
Türkiye’nin şal ve eşarpları ise tam 41 ülkeye gidiyor.
Türkiye'ye baktığımızda ise en çok satılan ürün pantolon. Bunu muhafazakâr eşofman takip ediyor. Antalya ve İzmir'de tesettür mayosu revaçta. Mevsimlere göre de gelen talepler değişkenlik gösteriyor. Güneydoğu bölgemizde kış aylarında bir artış görülüyor. Bir diğer dikkatimi çeken nokta ise Şırnak'ta tokanın en çok satılan ürünlerden olması.