Güncelleme Tarihi:
- Dünya değişiyor. Teknoloji yazarı Tom Goodwin’den dinleyin: “Dünyanın en popüler medya sahibi Facebook hiç içerik üretmiyor. En kıymetli mağaza Alibaba’nın stokta malı yok. En büyük konaklama şirketi Airbnb’nin mülkü yok. En büyük ulaştırma işletmesi Uber’inse hiçbir aracı yok. Enteresan şeyler oluyor.”
- Bu ‘enteresan şey’lerden biri, yani Uber bu günlerde diğer her şeyden çok daha fazla konuşuluyor. 2009’da San Francisco’da Travis Kalanick ve Garrett Camp isimli iki girişimci tarafından kurulan firma, yıllar içinde 3 milyar, 5 milyar, 10 milyar dolar eder denilirken, mayısta piyasalardan “Uber’in tahmini pazar fiyatı 50 milyar” öngörüsü geldi.
- Yeni çağın mümkün kıldığı bir oyuncağın fiyatı bu. Bir adet mobil uygulama; akıllı telefon kullanan müşterilerin ayağına araç gelmesini sağlıyor. İsterlerse lüks, isterlerse büyük, isterlerse standart bir araç...
- Uber’in mobil uygulaması bugün 318 şehirde, 50 ülkede kullanılıyor.
- O kadar popüler bir uygulama haline geldi ki Uber; Ashton Kutcher gibi ünlüler bedavadan reklamını yapıyor. Birçok insan, adını bu taksi uygulamasının yanına yazmak istiyor. Örneğin ABD’nin potansiyel Cumhuriyetçi başkan adayı olarak gösterilen Jeb Bush, San Francisco’daki bir toplantıya Uber aracıyla gitti.
- Kullanıcılar memnun. Ama bir de fena halde kızanlar var. Tabii ki geleneksel taksi işletmecileri. ABD’den Avrupa’ya Uber’in var olduğu hemen her şehirde, taksicilerin öfkesi burnunda. Bu yeni ‘mobil’ firmanın yasal olmadığını, kendilerinden müşteri çaldığını söylüyorlar.
- Fransız taksiciler o kadar sinirlendi ki, araçları ters çevirip lastik yaktılar; yolları trafiğe kapatarak eylem yaptılar.
- Uber, İstanbul’da geçen seneden beri kullanılıyor. Türkiye’deki operasyon yöneticisi Güney Kore asıllı Austin Kim, turist sayısının çok yüksek olduğu ve potansiyel trafik çözümlerine aç İstanbul’un şirketin gözde şehirlerinden olduğunu anlatıyor. Bu sene Bodrum’da da hizmet vermeye başlayan firma, Türkiye’de agresif şekilde büyüyebilir.
- Dünyadaki ilk sürekli tekne servisi de Türkiye’de. Kim, bu sistemin daha önce geçici olarak Boston ve Stockholm’de kullanıldığını anlatıyor. İstanbul’da da yaz sezonu için düşünülmüş ama o kadar tutmuş ki kalıcı hale gelecek.
ŞEHRİN NABZI İÇİN ‘UBEROMETRE’
- Hafta sonu eğlenceye, şık restoranlara, gece kulüplerine gidenler kullanıyor. Asmalımescit çok popüler Uber’de. Reina, Sunset yine Uber araçlarının çok talep edildiği mekânlar. Ama en çok Karaköy’de Colonie’den talep var.
- UberBoat, haziran sonu başladı. Lacivert ve Reina’ya çok yanaşıyor. Ama şu an en çok Boğaz turu için kullanıyorlar.
- Uber’in şoförleri de yavaş yavaş İstanbul gecelerinin kurdu haline geliyor. Etiler’de nerede bekleneceğini, Ulus’ta nerede yatılacağını öğrenmişler.
KİM NASIL KULLANIYOR?
- Şık gece kulübüne ya da restorana gidecek olanlar, UberBlack kullanıyor.
- Cümbür cemaat bir partiye, doğumgününe ya da bir başka organizasyona gidecekler, Mercedes Vito gibi araçların kullanıldığı UberXL’e başvuruyor.
- Uber’e alışkın kullanıcılar, standart yolculuklarında UberTaksi’yi tercih ediyor.
- İstanbul’u ziyaret eden, kalabalık gruplar halindeki Arap turistlerin gözdesi UberXL.
- Boğaz’a kaçamak ziyaretlerde bulunan yabancı oyuncu, futbolcu ve mankenler UberBoat’ta.
- Boğaz’daki gece kulüpleri arasında mekik dokuyanlar da UberBoat’a alışmış.
NASIL ÇALIŞIYOR?
- Telefona bir uygulama yükleniyor.
- Uygulama kullanılarak istenen tipte bir araç çağrılıyor (Lüks, standart taksi ya da büyük araç).
- Yolculuk sona erdiğinde bilgisi daha önce sisteme girilen kredi kartından para çekiliyor.
- Şoföre daha sonra puan veriliyor. Şirket, puanı 5 üzerinden 4.4’ten aşağıda olan şoförle çalışmaya son veriyor.
- Şoförün müşteriyi ‘dolandırdığı’ yönünde şikâyet gelirse, hangi hattan ne kadar sürede ilerlediğine bakılabiliyor.
KİMLER ŞOFÖR OLABİLİYOR?
- Şirketin kendi elemanı yok. Şoförlerle iş ortağı olduklarını beyan ettikleri bir sistem var.
- Sabıka kaydı olan kişilerle ortaklığa gidilmiyor. Lisanslı araçlar ve Ulaştırma Bakanlığı’ndan lisanslı kişilerle çalışılıyor.
- Uber, şoförlerin kazandığı paranın yüzde 20’sini kendine tahsil ediyor.
- Taksiciler her yerde olduğu gibi Türkiye’de de huzursuz. İstanbul Taksiciler Esnaf Odası Başkanı Yılmaz Yahya Uğur, hukuki bir önlem alınmasını istediklerini söylüyor.