Serkan OCAK
Oluşturulma Tarihi: Mart 30, 2015 07:16
Dünya, Germanwings Havayolları’nın intihar ederek gerçekleştirdiği katliamı konuşuyor. İddia pilotun, uçağı kasten düşürdüğü yönünde. Ama Türk uzmanlar farklı düşünüyor.
150 kişinin öldüğü uçak kazasının ardından Marsilya Savcısı Brice Robin uçağı yardımcı pilotun bilerek düşürdüğünü açıkladı. Ancak henüz kamuoyuna ‘karatuku’nun kaydettiği sesler açıklanmadı.
Sivil Havacılık Akademisi kurucusu ve halen Pegasus Havayolları’nda kaptan pilot olarak görev yapan Bahadır Altan ile Üsküdar Üniversitesi öğretim üyesi, Türk Hava Kuvvetleri’nde uçuş doktoru olarak görev yapmış emekli Albay ve Havacılık Tıbbı Derneği Başkanı Prof. Dr. Muzaffer Çetingüç’e göre kafa karıştıran 10 nokta var:
Kesin bulgulara ulaşmadan bir yargıya varmamak gerekiyor. Pilot hatası demek uçak üreticilerini ve tüm sistemi rahatlatır. Pilot zaten ölmüş. Bu herkesin kolayına gelir. Marsilya savcısının ilk açıklamaları bu yorumları akla getiriyor.
Pilot neden hata yaptı? İlaç mı kullanıyor? O zaman neden söylemedi? Uçmaması gerekirdi. Söylememişse suçlu. “O zaman neden söylemedi” diye sormak gerekir. Türkiye’de ilaç kullandığını söylediği için işten atılan, dava açıp kazanan kaptan pilotlar var. Normalde pilotlar 65 yaşına kadar çalışıyor. Kalbine stent takılan pilotların 6 ay çalışmaması gerek ancak bazı şirketler çalışmadığı sürece pilota maaşı ödenmiyor. Maaşı kesilmesin diye izinlerini kullanıp özel hastanelerde stent taktıran pilotlar var.
Bir pilot intihar edecek kadar aklını yitirmişse kaptanın içeride olup olmamasının önemi yoktur. Birinci kaptan içeride olsa da bunu yapabilirdi. Uçağı havada parçalayacak bir konuma sokmak için 8 dakikaya gerek yok. Gaz kesmek, uçağı yatırmak, motorları stop ettirmek süreyi kısaltırdı.
Kaptan dışarıdayken pilotun beyin kanaması, kalp krizi geçirip geçirmediğini bilmiyoruz. Bir tek ses kaydıyla emin olmamak gerekiyor.
Kaptan dışarıdayken kabin camı patlamış olabilir, dışarı vakumlanmış olabilir. ‘Ses kaydında’ nefes alma sesi duyuluyorsa maske takma ihtimali yüksek. Neden takar? Kabin tazyiki düşmüştür.
Uçakta ani basınç kaybı olmuş, buna bağlı oksijen düşmüş olabilir. Sonra bilinç kaybı ve bayılma yaşanabilir.
Kabin camı patlamışsa basınç düşer. Prosedür olarak otomatik pilottan çıkarılması, maksimum hızda alçalması gerekir. Zaten pilot da bunu yapmış. 8 dakika sürmüş. Dakikada 4 bin fit kaybetmiş.
‘Pilot intihar etti’ diyenler Airbus firmasının uçakla ilgili teknik problemlerini örtmeye çalışıyor da olabilir. Eğer uçakta bir sorun varsa Airbus batar. Milyarlarca
dolar tazminat ödemek zorunda kalır.
“Dışarıdaki
pilot açamadığına göre içerideki pilot kodu bozdu” diyorlar. İçerideki pilot şuur kaybı yaşamış, dışarıdaki pilot şifreyi yanlış girmiş olabilir.
Pilotun eğitimini depresyon yüzünden yarım bırakmış olduğu yönüneki tez de doğrulanamadı. İntihar ettiği iddiası bir yorum. Kokpitteki nefes sesinden intihara varılamaz.