Güncelleme Tarihi:
Hangi bisikleti almalı?
Şehirde, asfalt veya beton üstünde binecekseniz, şehir bisikleti veya hibrid bisiklet denen modellere yönelmek gerek. Bunların amortisörü yok, lastikleri ince ama daha hafif ve hızlılar. Üstündeki aksamın seçimiyse ne sıklıkta bineceğiniz ve bu işe ne kadar para ayırdığınızla ilgili. Ormanda, toprakta, yani engebeli arazide binmek için dağ bisikleti almak gerekir. Bunlar daha ağır ve dayanıklı malzemeden üretilen kadrolara takılan kalın, dişli lastiklere sahip. Dik yokuşları çıkmak için çok küçük vites oranlarıyla çalışırlar. Konforu artırmak için de jantlara amortisör sistemi takılmıştır.
Bir de bizim Velotürk ekibinin kullandığı yol veya yarış bisikleti var. Bunlar sadece asfaltta giden, daha çok spor arabaya benzetebileceğimiz bisiklet çeşididir. Çok hafif ve hızlıdır, incecik lastikleri vardır ama rahat değildir. Alışmak biraz zaman ister ama bir kere tadına varılınca da zor bırakılır.
Ne zaman binmeli?
Bisiklete her zaman binilir. Ama yaz mevsiminde, sıcak ve güneşli günlerde, mümkün olduğunca erken kalkıp, güneş tam tepeye gelmeden turu bitirmek daha sağlıklı. Mesela biz sabah 6.30-7.00 gibi çıkıp, en geç 11.30-12.00’de bitiriyoruz. Yeni başlayanlar için bu kadar uzun binmek zor. Sabah 8.00-10.00 arası, günün geri kalanında başka aktivitelere de fırsat bırakan bir zamanlama iyi olur. Gece binişlerini mümkün olduğu kadar grup halinde yapmak, reflektif yelek veya açık renk giysiler giymek, bisiklete ve kaska LED ışıklar takmak riskleri azaltır.
Ne yemeli?
Bisiklete asla aç karnına binmeyin. Yanınızda mutlaka su dolu bir matara bulundurun ve on dakikada bir su için. Eğer iki saatten uzun binecekseniz yanınıza muz veya kuru kayısı gibi meyvelerle enerji barları almanız gerekir. Molaları planlarken yiyecek olan yerleri tercih edin.
Nasıl antrenman yapmalı?
Bisiklete binmek bir süre sonra hoş vakit geçirip biraz da spor yapma noktasını geçip ciddileşiyorsa antrenman ve beslenme programları düzenlemek gerekir. Hem internette hem de literatürde bu konuda yazı ve tavsiye bulmak mümkün. Önereceğimiz tek şey önceden ciddi bir sağlık kontrolünden geçmek. Antrenman yaparken sabırlı olmak, vücut spora alışkın değilse dozu yavaş artırmak, belli bir temel form seviyesine ulaştıktan sonra özel antrenman tiplerine (yokuş, interval, sprint) geçmek gerekecek. En önemli noktalardan biri de dinlenmeyi unutmamak.
SENENİN SÜRPRİZİ ÜRGÜP YARIŞI
Veloturk geçen sene Soma, Bitlis ve Tatvan’da, karne hediyesi niyetine 1000 çocuğu 1000 bisiklet ile buluşturdu. Bu sene sponsorların ve destekçilerin katkılarıyla ‘2000 çocuğa 2000 bisiklet’ diyorlar. Projeye 2015 Temmuz itibariyle hâlâ bisiklet bağışı kabul ediliyor. Bisiklet bağışında bulunmak isteyen firmalar veloturk.org adresinden ekiple iletişime geçebilir.
Ekibe, Veloturk projesinin nedenini nasılını sorduk; güzel bir gelişmeyle karşılaştık.
Veloturk nasıl kuruldu?
Veloturk beraberce bisiklet binmeyi seven beş arkadaş tarafından, “Madem bu kadar bisiklete biniyoruz, bunu bir iyilik aracına dönüştürelim” denerek kurulmuş bir sosyal sorumluluk projesi.
2014 baharından bu yana yurtdışında amatörler için düzenlenen ve genelde ‘GranFondo’ adıyla birleştirilen yol bisiklet yarışlarına katılıyorlar. Amaç bu şekilde Veloturk projesini mümkün olduğunca fazla insana duyurmak. Veloturk doğrudan ‘para’ bağışı kabul etmiyor. 2014’te Engin Altan Düzyatan ve Burcu Esmersoy’un tasarladıkları tişörtler satışa çıkmıştı. Tüm tişört satış bedeli Veloturk 1000 Çocuğa 1000 Bisiklet projesine aktarıldı. Bu sene ‘2000 Çocuğa 2000 Bisiklet’ projesi için bu defa Niyazi Erdoğan’ın tasarladığı tişörtler satışta.
Neden sadece yurt dışında yarışıyorsunuz?
Çünkü Türkiye’de amatörlere açık bir bisiklet yarışları takviminden bahsedemiyoruz. Ama durun, bunu da düşündük ve Veloturk iyilik hareketinin bir parçası yaptık. 12 Eylül 2015’te Türkiye Cumhurbaşkanlığı Bisiklet Turu Organizatörü Aydın Ayhan Güney ve ekibiyle Türkiye’deki ilk amatör yol bisikleti yarışını Ürgüp’te düzenliyoruz. Veloturk GranFondo 90 kilometre ve 45 kilometrelik iki farklı parkura sahip. 90 kilometrelik parkur Ürgüp’te başlayıp Erciyes Dağı zirvesinde sona eriyor! 45 kilometrelik parkur ise Ürgüp etrafında nefis güzellikler sunuyor. Veloturk GranFondo tüm amatör bisiklet kullanıcılarına açık. Tüm kayıt bedeli yine çocuklara bisiklet olarak geri dönecek. Kayıt ve detay için Veloturk’ün web sitesi ve tüm sosyal medya kanallarını takip edebilirsiniz.
KAPTAN, ŞEF, SPRINTER, İKON, KAHRAMAN
(Soldan sağa) Günsal, Ceylan, Diricanlı, Türkmen, Yantır
Sarper Günsal: Takımın kaptanı. Final kararlar hep onun onayından geçiyor.
Arda Türkmen: Takımın şefi. Ne yenecek ne içilecek hepsine o karar veriyor. Aydın’la beraber yokuşlardan sorumlu devlet bakanı.
Okan Can Yantır: Takımın sprinteri. Sponsorluklardan ve düz etaplarda takımı çekmekten sorumlu.
Berkem Ceylan: Takımın moda ikonu. Bisiklet dünyasındaki tüm gelişmeler ve gidilecek yarışların seçiminden sorumlu.
Aydın Diricanlı: Takımın mekaniği. Bir bisikleti 15 saniyede demonte edip takabilecek hıza sahip. Bir nevi süperkahraman.