Hayali şehirden insanlık halleri

Güncelleme Tarihi:

Hayali şehirden insanlık halleri
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 12, 2013 00:00

Fotoğraf sanatçıları Bülent Özşeker, Edmon Sefer ve Yeşim Tetik’ten oluşan fotoğraf proje topluluğu ‘3f photo collective’in kitabı Hayali Şehir çıktı. Üç yıl boyunca Mahmutpaşa, Laleli, Fındıkzade, Balat, Yedikule ve Fatih’te çektikleri bu fotoğraflarla İstanbul’un değişimine tanık oldular. Bakın bunları nasıl anlatıyorlar.

Haberin Devamı

Nasıl hazırlandılar?

Fotoğraf sanatçıları Bülent Özşeker, Edmon Sefer ve Yeşim Tetik’ten oluşan fotoğraf proje topluluğu ‘3f photo collective’, 2005’te Haluk Çobanoğlu yönetimindeki ‘Sur’ konulu eğitsel fotoğraf atölye çalışmasıyla bir araya geldiler. ‘Kentsel Dönüşüm Projesi’ adıyla şantiye alanına çevrilen ‘Süleymaniye’ semtine odaklanıp yaklaşık iki buçuk sene çalışıp 2008’de ‘Üçüncü Tepe’ adlı ilk bağımsız fotoğraf sergilerini açtılar. Her gelenin bir kıyısından tutup çektiği ve kendi değerleriyle yeniden yaratmaya çalıştığı İstanbul’da son senelerde artık birçok kişinin görmezlikten gelemeyeceği büyük bir değişim sürecine tanıklık eden ekip, bu endişeyle 2008 yılında İstanbul’un sur içini fotoğraflamaya yöneldi.
İstanbul’un çeperlerinde yer alan Mahmutpaşa, Laleli, Fındıkzade, Balat, Yedikule ve Fatih gibi yerlerde üç yıl boyunca fotoğraf çeken sanatçılar, İstanbul’un büyük değişimine tanıklık ettiler. Genellikle fotoğraf çekimlerine birlikte çıkan grup, öncesinde keşif gezileri yapıp işin sadece görsel boyutunu değil düşünsel altyapısını da oluşturmak için çeşitli kaynaklardan beslendiler. Çekim öncesi ve sonrasında Haluk Çobanoğlu ile fotoğraflar üstüne tartıştılar. Toplumu doğrudan ilgilendiren kentsel ve ona dair insani meselelerin, gelecek nesillerin görsel belleğinde yer edinmesini sağlamak için de projeyle aynı adı taşıyan ‘Hayali Şehir’ adlı bir fotoğraf albümü çıkarttılar.
Haluk Çabanoğlu editörlüğünde Espas Yayınları’ndan çıkan albüm, sosyolog Orhan Tekelioğlu’nun tarihi yarımadanın sosyokültürel geçmişi ve değişimi üzerine yazdığı yazıyla da desteklendi. Albümde yer alan fotoğraflar metropolün çeperi olarak tarif edilen, Orhan Tekelioğlu’nun deyimiyle tam da şehrin ortasında yer alan çeperde yaşayan insanların hallerini, âdetlerini, eğlenme biçimlerini ve hayatta kalma mücadelelerini yansıtıyor.

Haberin Devamı

Hayali şehirden insanlık halleri

Sulukule, İstanbul, 2009 / Bülent Özşeker

Haberin Devamı

Herkes yabancı, herkes yalnız, bir o kadar uzak, bir o kadar yakın, hayata yeniden tutunup var olabilmenin derin endişesiyle geleceğe dönük düşünceler içerisindeki bu eski semt sakininin ‘sessiz isyanı’ deklanşöre basmama neden oldu.

Hayali şehirden insanlık halleri

NiÅŸanca, Ä°stanbul, 2009 / YeÅŸim Tetik

NiÅŸanca’nın adı niÅŸan almaktan geliyor mu bilmem ama minik ellerine hiç yakışmayan ÅŸimdilik ‘oyuncak’ olan bu silahların, gerçek iÅŸlevlerini yerine getirir gibi birbirlerini niÅŸan alması belli ki bu yaÅŸlarda sevilen bir obje niteliÄŸini kazanıyor.Â

Hayali şehirden insanlık halleri

Sulukule, Ä°stanbul, 2009 / YeÅŸim Tetik

Haberin Devamı

Her şeye rağmen hayat devam ediyor. Kim bilir belki de son sazlı sözlü düğün alayları Sulukule’nin son günlerinde. Enkaz arası sazlı sözlü, davul zurna eşliğinde kız tarafı erkek evine gitmekte.

Hayali şehirden insanlık halleri

Topkapı Surları, İstanbul, 2010 / Yeşim Tetik

Sur dibinin son sakinleriyle ağır bir sohbet...

Hayali şehirden insanlık halleri

Sarayburnu, İstanbul, 2010 / Bülent Özşeker

Çok sıcak bir yaz sabahı, keyif içinde güne başlangıç yapıp, topluca denize girmeye hazırlanan bir grubun kimilerine göre sıra dışı halleri bu kareyi çekmeme vesile oldu.

Hayali şehirden insanlık halleri

Haberin Devamı

Balat, Ä°stanbul, 2010 / YeÅŸim Tetik

Kaosun içinde devam eden ve paylaşılan sevinçler...

Hayali şehirden insanlık halleri

Sulukule, Ä°stanbul, 2009 / YeÅŸim Tetik

Son bir hatıra fotoğrafı yerle bir olmuş Sulukule’nin harap sokaklarında. Geride bırakılmak zorunda kalmış yaşanmışlıklar fakat her şeye rağmen umutla geleceğe doğru atılacak yeni adımlar...

Hayali şehirden insanlık halleri

Mevlanakapı, İstanbul, 2009 / Edmon Sefer

Kara surları boyunca kurulan kullanılmış eÅŸya satışı yapılan pazardan bir kare. Ailesini bir ÅŸemsiye ile güneÅŸten koruyan orta yaÅŸlı satıcı, kukla maymunla ilgileniyor. Sur vasıtasıyla ‘olaÄŸan’ dünyadan izole olan, dağınıklık ve kir pas içindeki ortamda, adamdan yansıyan ÅŸefkat ve koruma, aile ile dayanışma duygusu, satıcının elden çıkartacağı eÅŸyaya bile özenle adeta sevgiyle yaklaÅŸması bu enstantanenin alınmasına sebep oldu. Â

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!