Hakan GENCE
Oluşturulma Tarihi: Kasım 18, 2007 00:00
Electrolux Professional, tüm dünyada yeniliklerin öncüsü olarak gördüğü ABD’de "Dünya Restoran Sektöründe Değişen Trendler" konulu bir araştırma yaptırdı. Çalışmayı haftada 400 bin yiyecek ve içecek operatörünün okuduğu, internet sitesini günde 35 bin kişinin ziyaret ettiği "The newsweekly of the food service" dergisi yaptı.
12 bin tüketici ve pek çok restoran ankete katıldı. Electrolux Professional Pazarlama Müdürü Müge Hasbay Öztunç, araştırmanın amacını şöyle anlatıyor: "Son 30 yılda yiyecek-içecek dünyasını Amerika şekillendiriyor. Mesela fast-food zincirleri, İtalyan ve Çin mutfakları önce Amerika’da ünlenerek dünyaya yayılıyor. Biz de yeni cihazlarımızı geliştirirken bu yeni trendleri baz alıyoruz. Bu yüzden seçimimiz ABD oldu." Çalışma sonucunda yeni
yemek trendleri ortaya çıktı. Örneğin artık alışılmışın dışında yeni yemek öğünleri önem kazanıyor, sağlık tazelikle eşdeğerde tutuluyor. Gelecekte sağlık ve lezzet elele verecek, daha küçük porsiyonlar çoğalacak, sağlık için daha farklı pişirme yöntem ve ekipmanları kullanılacak.
UÇ LEZZETLER: YENEBİLİR KAĞIT VE MOLEKÜLER GASTRONOMİ İspanyol şef Ferran Adria’nın ilham kaynağı olduğu fine dining (moleküler gastronomi) akımı günümüzde yiyecek-içecek dünyasının en uç trendini oluşturuyor. Şefler sıvı nitrojen, enzimler ve lazerlerle oynayarak yiyeceklerde yeni özellik ve şekiller ortaya çıkarmaya çalışıyor. Ayrıca, deneysel mutfağın merkezi olan Şikago’da da Şef Homaru Cantu "yenebilir" kağıtla yemekler hazırlayıp değişik mönüler ortaya çıkarıyor.
AMERİKALILAR BÜYÜK PORSİYONLARA İSYAN EDİYOR
İnsanların sadece yüzde 38’i kendi yemek alışanlıklarından memnun, yüzde 69’u az ama sık yemenin daha sağlıklı olduğunu düşünüyor.
Yüzde 61’i yedikleri miktarı azaltmak istiyor, restoranlarda küçük porsiyonların olmadığına inanıyor, yüzde 30’u porsiyonların çok büyük olduğunu düşünüyor.
Tüketiciler sağlıklı yemeklere önem veriyor. Ama albenisi de olsun istiyorlar. Sağlıklı yemek önümüzdeki günlerde daha da önem kazanacak. "Trans yağları" ile ilgili bilinç artıyor.
Tazelik yemeklerde aranan sihirli kelime. Markalar da bunu farklı sloganlarla kullanıyor. Örneğin; Subway "Taze ye", Arby’s "Pazardan taze" diyor. Doğal ve organik kelimelerinin çekiciliği de büyüyor.
Gıda maddesinin yetiştiği yer ve bölgeye odaklanarak
seçim yapılıyor. Örneğin Alaska somonu, Kars kuzusu, Ezine peyniri, Coleman danası, Ayvalık zeytinyağı gibi.
ÇAY-KAHVE
SUNAN GURME RESTORANLAR MODAAraştırmaya göre, zincir lokantalar arasında 2006’da en çok tercih edilenlerin başında çay ve kahve üzerine uzmanlaşmış gurme mekanlar geliyor. Onları diğer sandviç zincirleri izliyor. Türkiye’de çok yaygın olmayan ama ABD’de çok yenen donut restoranları üçüncü sırada. Onları U şeklindeki bar başında oturarak yemek yenilen CD Bar & Grill tipi restoranlar izliyor. Fast food restoranları ise dördüncü sırada.
MASA BAŞINDA, ALIŞVERİŞTE VE OTOMOBİLDE YEMEKAraştırma sonuçlarına göre öğle yemeği için uzun süreler ayırmak artık bir efsane. Katılımcıların yüzde 52’si için öğle yemeği 30 dakikadan az zaman alıyor. Yüzde 58’lik bir kesim çalışma masasında yemek yiyor. Verilen süreyi sohbet etmek gibi başka amaçlar için kullananlar var. Ayrıca yemek yerken iş görüşmesi yapanlar ve alışveriş yaparken yemek yemeyi tercih edenler de mevcut. Ankete katılanların yüzde 46’sı sık sık dışarıda ve restoranda yemek yemeyi hak ettiğine inanıyor.
Yüzde 44’ü kişisel sorumlulukları çok fazla olduğu için yemek yapmaya vakit bulamıyor. Yüzde 41’i evde daha fazla yemek pişirmek istediği halde zamanının olmadığını belirtiyor. Ayrıca katılımcıların yüzde 34’ü kahvaltılarını, yüzde 30’u öğle yemeklerini, yüzde 26’sı akşam yemeklerini arabada yiyor.
VİETNAM MUTFAĞI YÜKSELİŞTE, TAVUK KANADI ÇOK SATIYOREn çok ilgi gören üç etnik mutfak şaşırtıcı değil: İtalyan, Çin ve Meksika mutfakları.
Japon mutfağından spring rolls, sashimi, tartar, suşi ve tempura yükselişte.
Thai mutfağının özel lezzetleri ilgi çekiyor. Vietnam mutfağı yükseliyor.
Kore mutfağı henüz küçük ölçekte.
Hint mutfağı ana akım olamadı ama tanduri pişirme ve köri sosu dikkat çekiyor.
Latin mutfağında rotisserie et, deniz ürünleriyle güveç ilgi görüyor.
Brezilya ve Arjantin usulü et lokantaları, Küba kokteyl barları yükselişte.
Et restoranlarında steak (biftek) h l en popüler yemek.
Tavuk kanadı en çok satan iştah açıcı, hatta nacho’ları bile geçmiş durumda.
Tüm restoran kategorilerinde çorbaya ilgi büyüyor.
Salatalar gittikçe daha yaratıcı bir görüntü alıyor.
BURGER FRENE BASTIFast-food restoranlarında promosyonlar sonucu satışı en hızla artan yiyecekler şöyle:
1. Tavuklu sandviçler
2. Meksika yemekleri
3. Kızarmış patates
4. Burgerler
5. Kek
6. Kahvaltı sandviçleri
7. Kurabiyeler
8. Enerji bar