Oluşturulma Tarihi: Mayıs 06, 2006 00:00
Güzel sanatlar okurken, 19 yaşında dijital efektlerin göz kamaştıran dünyasına bir çırak olarak daldı. İngiliz Steve Hiam (35) bu alanda uzmanlaştıkça, Londra’nın en popüler özel efektçilerinden biri haline geldi. Madonna’nın Frozen klibiyle MTV’nin özel efekt ödülünü kazandı.
"Bu alanda daha ileri gidemem" deyip sekiz aylık bir dünya turuna çıktı. Döndüğünde kararını vermişti: Reklam filmleri çekmeye başladı. Efes Pilsen’in şişe değişikliği vesilesiyle yaptığı ve uluslararası platformda gösterilecek reklamı için dört ay uğraştı.
Film, Efes Pilsen’in en büyük pazarlarından olan Rusya’da gösterilmeye başlandı. Sırada Kazakistan Sırbistan ve İngiltere var.
Fazla televizyon izlemiyorum, çünkü kendi görüntülerimi kirletmek istemiyorum. Medyanın görsel bombardımanı altında fark etmeden başkalarından esinlenebilirsiniz. Hatta bağımlılık yapar, fikir üretemez olursunuz. Ben, fikirlerimi sanattan ve hareketsiz görüntülerden almaya meyilliyim. Elbette trendler var ama kendi görüntülerimi özgün ve özel tutmaya çalışırken, akıntıya karşı yüzmem gerekiyor.
Sektöre nasıl girdiniz? - Dergilerdeki görüntüler çok dikkatimi çekiyordu. Bilgisayar kullanılıyordu ve bu fotoğrafları nasıl yaptıklarını merak ediyordum. Dijital fotoğraflarla oynayabileceğim bir iş yapmak istedim. Chelsea School of Art’ta güzel sanatlar eğitimi aldım. İşe 19 yaşındayken Londra’da Digital Pictures isimli Avrupa’nın ilk dijital 3D (üç boyutlu) yapımevinde başladım.
O dönemde bu imkanı hemen bulmak kolay olmasa gerek... - 15 yıl önce bu çok yeni bir teknolojiydi, hatta önce program yazmanız gerekiyordu. Çalıştığım yerdeki 3D yazılımlarını kullanmaya başladım. Oradan iki boyutlu işler yapan bir postprodüksiyon şirketine geçtim. Discreet Logic şirketinde reklamları bir araya getirmeye başladım; yönetmen bana malzemeleri veriyor ve hepsini kombine etmemi istiyordu. Sonra arkadaşım Dan Williams ile birlikte kendi şirketimizi kurduk. Filmlerin kurgu sürecinde dijital efekt sorunu olduğunda, hastanın ayağına giden doktor gibi, Dan ile birlikte çözüyorduk. 1998-99’da Madonna’nın Frozen klibinde çalıştık. MTV, klibe özel efekt ödülü verdi.
Yaratıcı ekibin fikriyle kendi fikirlerinizi buluşturmakta zorlandığınız oluyor mu?- Önce her reklam filmini kare kare anlatan bir illüstrasyon çizilir. Sonra filmi kiminle, nerede ve hangi malzemeyle çekeceğinizi belirlersiniz. Bizim gibi kurgu ağırlıklı çalışıyorsanız, sonucu tahmin etmek zor. Sonuç ancak film bilgisayar ortamında birleştiğinde ortaya çıkar. Örneğin patlayan araba görüntüsü istiyorsanız, içinde insanlarla çekemezsiniz. Önce yolu, sonra içindekilerle otomobili, ardından patlamayı ayrı ayrı çekmek zorundasınız. Birleşince tek çekim gibi durur.
ÇEKİMLERDE TIBBİ KAMERA KULLANILDIEfes Pilsen reklamında bu süreç nasıl yaşandı?-Bu proje benim dört ayımı, ajansın bir yılını aldı. Bir fantezi filmiydi bu. Güzel bir işti çünkü hayalimdeki fotoğrafları yaratmama izin verdiler. Buna seyrek rastlanır. Sadece kurgu için sekiz kişilik ekiple dört hafta boyunca günde en az 15 saat çalıştık. Film, bira reklamının sınırlarını zorladı. Efes Pilsen için şişe biçimi değişikliği çok büyük adım. Film bunu desteklemeliydi. Biraz riske girdik tabii ama o hesap önceden yapılmıştı. Şimdi herkes sonuçtan memnun.
Çekimlerde zorlandınız mı?- Bu projede herhangi bir sahne değil, tüm süreç zorluydu. Örneğin bira damlalarının hareketini takip edebilmek için Hamburg’dan tıbbi amaçlı kullanılan bir kamera getirdik. Kan hücrelerinin takibinde kullanılıyor. Saniyede 1000 kare çekip gözün yakalayamadıklarını tespit ediyor. Çekimlerin son beş gününde dörder saat uyudum. Ayakta durmaktan ayakkabılarım delindi. Mükemmeliyetçiyim ve evet, sonuçtan memnunum.
ELTON JOHN’UN KOREOGRAFI ROBBIE WILLIAMS’IN SANAT YÖNETMENİ"Dream in Efes" filminin yaratıcı ekibi Lowe Tanıtım. Prodüksiyonu Complete Works üstlendi. Reklam filmi 55 saniye. Reklam müziğini Jingle House’dan Ömer Ahunbay hazırladı. Çekimler için TEM stüdyolarında ikibin metrekare alana 11 metre yüksekliğinde çadır kuruldu, havuz inşa edildi. Çekimlerde 100 kişi çalıştı. Akrobatlar Rusya’dan geldi. Koreografiyi Elton John’un bekarlığa veda partisinin koreografisini gerçekleştiren Leslie Child, sanat yönetmenliğini Robbie Williams ve Kylie Minogue’un kliplerinde çalışan Andy Radford yaptı.
Ayten SERİN