Sibel ARNA İLE MODA GÜNDEMİ
Oluşturulma Tarihi: Kasım 03, 2007 00:00
Türk tüketicinin en hasretle beklediği marka Gap, yedi mağaza birden açtı. 1969 yılında Doris ve Don Fisher çiftinin herkes için geniş ürün yelpazesi sunmak amacıyla San Francisco’da kurdukları Gap markası, bugün başlı başına bir fenomen. Dünya çapında tam 3100 Gap mağazası var!
Ve evet, anne, baba, çocuk herkes için çok sayıda ürün tasarlıyorlar. Tasarlamaktan ziyade bunu çok iyi pazarlıyorlar. Bu sebeple markanın moda pazarlamasının başındaki isimle röportaj yaptık. Bijan Khozooie, 20 yıldan fazla zamandır moda endüstrisinde çalışıyor. Gap’ten önce Cole Haan, Donna Karan ve Calvin Klein gibi önemli markalarda görev aldı. Gap ailesine 2005 yılının Eylül ayında dahil oldu. Bijan Khozooie bir insanın baştan aşağı tek bir markayı giymesini hiç gerçekçi bulmuyor. Ve Türkleri İtalyanlara benzetiyor.
Gap, Türkiye’de özlenen ve beklenen markaydı. Türkiye’ye adım atmanız niye bu kadar uzun sürdü?- Gap’i Türkiye’ye getirebilmek için Gap Inc.’in Türkiye’de doğru partneri bulması çok önemliydi. Fiba Holding, Gap Inc. için doğru bir partner oldu. Türkiye Gap için doğal bir şeçim. Ülkeniz güçlü ve seviyeli bir şekilde büyüyor. Türkiye gibi ülkelerde Gap gibi ikon olmuş markalara büyük rağbet gösteriliyor.
Türkiye’deki yedi yeni Gap mağazasında yer alacak koleksiyonları nasıl ve neye göre hazırladınız?- Türkiye’deki koleksiyonlar, Kuzey Amerika’nın en iyi global ürünlerinin ve Avrupa’nın dizayn ürünlerinin dengeli bir birleşimi olmakla birlikte bazı exclusive tasarımlar da bulunacak.
Türkiye marketine adım atmadan önce Türk müşteri profili hakkında bir ön araştırma yaptınız mı? Evet, partnerimiz Fiba Holding ile birlikte geniş bir müşteri profili araştırması yaptık.
Öğrenebilir miyim, Türk müşteri profili diğer ülkelerdeki müşteri profili ile bir benzerlik gösteriyor mu? Sizce Türkler İtalyan stiline mi yoksa İngiliz stiline mi daha yakınlar? - Türk müşteriler gayet modern giyiniyorlar ama aynı zamanda klasikten de vazgeçmiyorlar. Türkler için rahatlığın önemi de açıkça belli oluyor. Bu yüzden Avrupa mağazalarımızdaki ürünlerin Türkler için çok ideal olacağını düşünüyorum. İngiltere mi, İtalya mı derseniz, Türk müşterilerin İtalyan stiline daha yakın olduğunu söyleyebiliriz.
Amerika, Almanya ya da İngiltere gibi farklı ülkelerde yaşasalar da Gap müşterilerinin ortak bir karakteri, ortak bir hayat felsefeleri var mı?- Gap, geniş bir insan kitlesine hitap ediyor. Müşterileri genellikle casual bir tavrı paylaşıyorlar. Gap müşterisi teknolojiyle yaşar, popüler kültürü içine çeker ve yaratıcılığa değer verir.
Gap tarihinde en çok beğenilen ve satılan ürün hangisi? - Denim ve tişörtleri her zaman çok iyi satışlar yapıyor ve gardıropların her mevsim değişmez bir parçası sayılıyorlar. Ayrıca logolu ürünlerimiz de çok iyi bir satış grafiği gösteriyor.
Renkli olmak Gap için ne kadar önemli? Eğer renkler, moda olmasaydı ne yapardınız? Renkler, Gap markasının büyük bir parçası. Renk, optimistliktir ve müşterilerimizin tavırlarını yansıtır. Renklerin moda olmayacağı bir zaman olacağını düşünmüyorum.
BAŞTAN AŞAĞI AYNI MARKA OLMAZ
Gap’in başarılı reklam kampanyalarının arkasındaki fikirler nasıl oluşuyor? Whoopie Goldberg ve Spike Lee gibi tanınmış insanları Gap ürünleriyle fotoğraflamanın arkasındaki amaç neydi?- Reklam kampanyalarımız kıyafetler kadar insanlar adına da çekiliyor. Whoopie Goldberg ve Spike Lee gibi ünlüler fotoğraflanıyor, çünkü o kişiler bireysel giyim stillerini temsil ediyorlar ve bu bireysellik Gap için çok önemli.
Siz, insanları baştan aşağı Gap ürünleri giymesi için yönlendirmiyorsunuz bu doğru mu? Gap markasının bir bluzuyla, Galliano pantolonları veya ikinci el aksesuvarları rahatlıkla kombinleyebilir miyiz? - Bir insanın baştan aşağı aynı markayı giymesi fikri hiç gerçekçi değil. Biz istedikleri zaman bir Gap jeanini marka bir gömlekle kombinleyerek, kişilerin kendi bireyselliklerini ön plana çıkarmalarını istiyoruz ve buna teşvik ediyoruz.
Bir ürün beklediğiniz satış oranını yakalamadığı veya satışlarda beklediğinizden daha az bir başarı yakaladığı zaman düş kırıklığı hissediyor musunuz? Bu ne sıklıkta oluyor?- Tabii ki çok yüksek beklentimiz olan bir ürün beklentimiz doğrultusunda satılmazsa düş kırıklığına uğruyoruz. Fakat bu olaydan bir ders çıkarıyoruz ve kendimizi bir dahaki koleksiyonlarda daha da geliştirmeye çalışıyoruz. Bu kötü deneyimin sıkça yaşanmaması için gerçekten her zaman çok çalışıyoruz.
TÜRKİYE’DE 7 MAĞAZA BİRDEN
İstinye Park’ta iki mağaza birden açıldı. Biri yalnızca çocuk ürünlerinin satıldığı Kids mağazası, diğeri kadın ve erkek ürünlerinin birlikte satıldığı Adult mağazası. Bakırköy’deki Capacity Alışveriş Merkezi’ndeki mağazanın türü, combo. Yani kadın, erkek ve çocuk ürünleri bir arada satılıyor. Bir diğer combo mağaza Bağdat Caddesi’nde açılıyor. Ankara’daki Panora Alışveriş Merkezi’nde aynen İstinye Park’ta olduğu gibi iki mağaza birden olacak: Kids ve Adult. Ümraniye Meydan Alışveriş Merkezi’ndeki mağazada ise kadın ve erkek ürünleri birlikte satılacak.
BİR GÜNÜM Güne mağazaların performansları üzerine hazırlanmış raporları okumakla başlıyorum. Sonra ürün geliştirme stratejileri üzerinde çalışıyorum. Tasarım, üretim, planlama ve pazarlama bölümleriyle toplantılar yapıyor, mail ya da telefon toplantılarıyla franchise üyeleriyle konuşuyorum.
12 ünlüden 12 ürün
Gap’in en son reklam kampanyasının ismi, Classics Redifined (Klasikler yeniden tanımlanıyor). Ünlü fotoğrafçı Annie Leibovitz reklam kampanyası için, her biri alanında başarılı kişileri fotoğrafladı. Grammy Ödüllü müzisyen John Mayer, son zamanların en hit komedyenlerinden Sarah Silverman ve Oscar Ödüllü Forest Whitaker kampanyada yer alan isimlerden. Classics Redifined, on iki parçalık siyah ve beyaz portreden oluşuyor. Her bir karede ünlüler Gap’in sonbahar sezonunda yer alan ve öne çıkan bir parçasıyla poz vermişler.
Sonbaharın hitleri kazak, panço, hırka, mont ve şapkaBijan Khosooie koleksiyonları hazırlarken o güne kadar ikon olmuş ürünlerden, sanattan, müzikten, geleneklerden ve markanın tarihinden ilham aldıklarını anlatıyor. Gap bilinen diğer markalar gibi yılda iki koleksiyon hazırlamıyor. Her yıl ilkbahar, yaz, sonbahar ve holiday olmak üzere dört ana koleksiyon piyasaya çıkarıyor. Yılın son koleksiyonunun adı Holiday. Bijan Khozooie 2007 Holiday Koleksiyonu’nu şöyle anlatıyor: "Gap’in tarihine, güzel ve optimist renklere odaklandık. Koleksiyonda rengárenk çizgi ve desenler kadın, erkek, çocuk ve bebek koleksiyonlarında en iyi biçimde kullanıldı. Kalite ve rahatlık verici lüks duygusu öne çıkıyor. Kırmızı, mavi, yeşil, sarı ve pembe renklerin yarattığı festival havasıyla soğuk günlerin sıkıcı renklerini unutturuyor. Rengarenk örgülü ev botları, çizgili kaşmir süveterler, hırka, kazak ve atkılar sezonun gözde ürünleri. Bu sezon Gap’in en favori koyu rengi, gri. Gri mantolar, pantolonlar ve elbiseler gardırobunuzun vazgeçilmez parçaları olmaya daha şimdiden aday. Gri, siyah, kahverengi, yeşil ve lacivert tonlarındaki boğazlı kazaklar, pançolar, hırkalar, montlar ve şapkalar Gap kadınlarının sezon favorilerinden.