Alp ULAGAY
Oluşturulma Tarihi: Haziran 11, 2006 00:00
Gelecek hafta sonu İstanbul Kurtköy’deki İstanbul Park Formula 1 pisti motor sesleriyle inleyecek. Renault’nun Avrupa’da sadece yedi şehirde düzenlediği World Series, İstanbul’da da yarışseverlerle buluşacak. Üç ayrı kategorideki Renault otomobilleri yarışacak. Ama haftasonunun zirvesi Renault Formula 1 Takımı’nın üçüncü pilotu Finli Heikki Kovalainen’in yapacağı gösteri.
Geleceğin yıldız adaylarından Kovalainen (24) iki yıl önce Şampiyonların Yarışı’nda Sebastien Loeb ve Michael Schumacher gibi dünya şampiyonlarını geçerek adını duyurdu. İstanbul Park’ta Formula 1 otomobiliyle yapacağı gösteri öncesi Kovalainen’i deneme sürüşleri yaptığı İngiltere’de yakaladık ve kariyeri üzerine konuştuk.
Otomobil sporlarına altı yaşında kartingle yarışarak başladınız. O zamanlar bir gün Formula 1’de yarışmayı hayal ediyor muydunuz?- Araba sürmek hep hoşuma gitti. O yaşlarda amacım sadece yarışıp kazanmaktı, Formula 1 benim için çok uzaktaydı. 15-16 yaşlarında uluslararası seviyede yarışmaya başlayınca profesyonel olma fikri kafama yerleşti. Hatta bu uğurda erken yaşta okulu bıraktım. İngiltere’ye yarışmaya gidince bir daha okula gitmedim. 2002, kariyerimde kilit bir yıldı. Renault Takımı’na katılıp World Series’de yarışmaya başlayınca Formula 1 pilotu olabileceğimi düşünmeye başladım.
Formula 1 dünyasında hiç çocukluk kahramanınız var mıydı?- Doğrusunu söylemek gerekirse pek yoktu. Sadece Brezilyalı Ayrton Senna’yı duymuş, ama hiç izlememiştim. Zaten o dönemde Formula 1’le pek ilgilenmezdim. Daha çok ralliyle ilgiliydim. O dönemde Vatanen, Kankunen gibi çok iyi Finli ralliciler vardı. Sonra Mika Hakkinen Formula 1’de iddialı bir sürücü haline gelince daha fazla takip etmeye başladım.
35-40 günüm deneme sürüşünde
Bu yıl, Renault Formula 1 Takımı’nın üçüncü sürücüsü ve aynı zamanda deneme pilotusunuz. Formula 1’de bir deneme pilotunun asıl görevi nedir?- Deneme pilotunun asıl görevi, deneme sürüşleri sırasında yarış otomobilini geliştirmektir. Bu deneme sürüşlerinde çok sayıda tur atıyorum. Lastikleri, şasiyi, motoru, kısaca her şeyi deniyorum. Ayrıca, tüm Formula 1 yarışlarında yedek sürücüyüm. Bir aksilik halinde pilot koltuğuna oturmak için sezon boyunca tüm yarışlara gidiyorum.
Bu yıl nasıl bir deneme sürüşü takviminiz var?- Sezon başlamadan 15 gün kadar deneme sürüşü yapıyoruz. Sezon başlayınca aşağı yukarı iki yarışta bir deneme sürüşü yapıyorum. Yılda 35-40 günü deneme sürüşlerinde geçiriyorum. Diğer takımların performansı bize yaklaşırsa daha fazla deneme sürüşü yapabiliriz. Deneme yaptığımız dört ya da beş pist var. İngiltere’de Silverstone, İspanya’da Valencia, Barcelona ve Jerez de la Frontera, Fransa’da Paul Ricard. Gelecek hafta da İtalya’da Monza’yı ilk kez deneyeceğiz.
TEKNİK KONULARI İYİ ANLAMAM LAZIM
Deneme sürüşleri sırasında teknik ekiple nasıl koordine oluyorsunuz, teknik konularda bilgi veriyorlar mı?- Arabanın nasıl çalıştığını anlamak ve deneme sürüşlerinde işlerin nasıl gittiğini anlamak benim için önemli. Bunun için mühendislerle devamlı konuşup işleyişi daha iyi anlamaya çalışıyorum. Çünkü onları arabanın nasıl çalıştığı hakkında daha iyi bilgilendirmeliyim. Arabayı bir sürü değişik donanımla kullanıyorum. Bunu yapmak için teknik konuları da iyi anlamam lazım. Ancak, bu şekilde donanım hakkında güvenilir bilgiler verebilirim.
Renault Formula 1 Takımı’nın direktörü Flavio Briatore sizi geleceğin yıldızı olarak görüyor. Şimdiden kendinizi Formula 1’de yarışırken görüyor musunuz?- Kesinlikle! En büyük hedefim bu. Hayatımın geri kalanında deneme pilotu değil, yarış pilotu olmak istiyorum. Bu yıl benim için en iyi fırsat Renault’da deneme pilotu olmaktı. Şu anda benim için önemli olan denemelerde hatasız çok iyi performans gösterip hızlı tur zamanları yapmak. Elbette gelecek yıl için için ilk seçenek, Renault’da yarış pilotluğuna geçmek. Çünkü arabayı ve ekibi tanıyorum. Yıl sonunda kesin bir karar vereceğiz. Renault olmazsa başka iddialı bir takımda yarışırım.
F1’DE HER ARABA PROTOTİP GİBİDİR
Formula 1’in hep otomotiv endüstrisinin zirvesi olduğundan söz edilir. Bir Formula 1 otomobilini bu kadar farklı kılan nedir?- Arabalar her geçen gün gelişiyor. Örneğin sezon başında hızlı giden bir arabamız altı ay sonra daha hızlı gidiyor. 12 ay sonra daha da hızlanıyor. Sürekli bunun için çabalıyoruz. Burada en yüksek teknolojiyle çalışıyoruz. Formula 1’de her şey yenidir. Her araba bir prototip gibidir. Bu yüzden de motorsporlarının bir numarasıdır.
Yıl boyunca çok fazla seyahat ediyorsunuz. Bir kıtadan diğerine geçiyorsunuz. Bu zorlu bir yaşam değil mi? Finlandiya’dan uzakta yaşamakta zorluk çektiniz mi?- Aile kurmak için ideal bir yaşam değil tabii. Sevgiliniz varsa onu da pek göremezsiniz. Sadece bir-iki gün evde kalıp tekrar yola koyuluyorsunuz. Bunu yapmaya kimse zorlamıyor beni, tamamen kendi seçimim. Evde kalmayı pek sevmezdim. Yolculuk edip yeni yerler görmeyi seçtim. İngilizce’yi de öğrenince büyük bir sorunla karşılaşmadım. Yıllardır İngiltere’de yaşıyorum. Renault Takımı’nın merkezi burada bulunduğundan mühendislerle daha kolay irtibata geçebiliyorum. Halen Oxford’da oturuyorum. Londra’yı pek sevmiyorum: Çok kalabalık,
trafik sorunu var. Sakin yerde yaşamayı tercih ederim.
2004’te Race of Champions’ı (Şampiyonların Yarışı) kazandınız. Sebastien Loeb ve Michael Schumacher gibi dünya şampiyonlarını geçince ne hissettiniz?- Harika bir duyguydu. Michael’i geçmek harikaydı. İkimiz de aynı Ferrari’yi kullandığımızdan benim için iyi bir fırsattı. Ama Sebastien’ı geçmek beni gerçekten şaşırttı. Çünkü onu ralli arabasıyla geçtim. Daha önce hiç ralli arabası sürmediğimden onu geçeceğimi tahmin etmiyordum. Birçok kişi bu yarışı kazandıktan sonra adımı duydu. Kariyerim için iyi bir puan oldu.
WORLD SERIES BY RENAULT 17-18 HAZİRAN’DA İSTANBUL PARK’TAİstanbul Park’ta 17-18 Haziran’daki World Series by Renault’da yarışseverler Formula Renault 3.5, Eurocap Formula Renault 2.0 ve Eurocup Megane Trophy kategorilerindeki yarışları bedelsiz izleyecek. Yarışseverler www.worldseriesbyrenault.com/istambul/tr/ web sitesinden, yetkili satıcılardan ve organizasyon günü de pistteki gişelerden ücretsiz davetiyelerini alabilecek. Bu heyecanlı haftasonunda Renault Formula 1 Takımı’nın üçüncü pilotu Heikki Kovalainen de gösteri sürüşü yapacak. Ayrıca davetliler, pit-stop etkinlikleri, test sürüşü yapma fırsatı, çocuk trafik alanı, skid car, carting etkinlikleri, Playstation alanları ve simülatörleri ile keyifli anlar yaşayacak. İstanbul Büyükşehir Belediyesi, 4. Levent, Taksim, Kadıköy ve Bostancı’dan 11.00 ve 13.00 saatleri arasında İstanbul Park’a seferler düzenleyecek. 17 Haziran Cumartesi günü Pamela ile Mor ve Ötesi, 18 Haziran Pazar günü de Kenan Doğulu birer konser verecek.
İSTANBUL PARK TAKVİMDEKİ EN İYİ PİSTİstanbul Park bence gerçekten iyi bir pist. Geçen yıl takvimdeki en iyi pistti. Zorlu virajları çok hoşuma gitti. Özellikle üst üste dört virajın olduğu kısım. Ayrıca, çok güzel bir atmosfer vardı. Seyirci çok coşkuluydu. Yeni olması da artı bir özellikti. Formula 1’in İstanbul’da bulunması bence çok iyi. İstanbul Park’ta tekrar yarışmayı sabırsızlıkla bekliyorum. Geçen yıl şehir merkezinde kaldık ama yoğun program nedeniyle hiç gezemedim. Herkes çok güzel bir şehir olduğunu söylüyor, bu yıl mutlaka İstanbul’u gezmek istiyorum.