Güncelleme Tarihi:
- Heykel, forma olan ilgi nasıl başladı?
- Bu çok arkeolojik bir soru, iyice derine inmemiz gerekecek... Sanatla ilişkim biraz geç başladı. Resim yapıyordum ama bir yakınlık duymam 1966’da İngiliz Ulusal Plastik Malzeme Üreticileri birliğinin araştırma merkezinde teknisyen olarak çalışırken oldu. Plastiğe nasıl biçim verildiği çalışmaları ilgimi çekti. Değişik formlar elde ediyordum. Resim de çizdiğim için sanat eğitimi almaya karar verdim. Henüz 19 yaşındaydım ve hocalarım çok iyi resim yaptığımı söylüyordu. Ama aklım hep üç boyutlu formdaydı. Kağıdın üstünde duygularımı iyi aktaramıyordum.
- Nasıl oldu geçiş?
- Bir gün seramik atölyesinde kil ve çamurla uğraşan bir arkadaşıma yardım ederken, ben de formlara biçim verebilir ve duygularımı daha iyi aktarırım dedim. Ve form üretmekten bir daha kopamadım. Heykel tarihindeki önemli isimlerden etkilendim. Her birinden kendinizi inşa etmek için temel taşları alıyorsunuz; örneğin Rodin, Brancusi, Matisse, Henry Moore, Alberto Giacometti, Malevich okul sırasındaki vazgeçilmezlerimdi. Tatlin, Gabo, Kaprow, Cesar, Oldenburg, Max Bill, Dan Flavin ve elbetteki Joseph Beuys beni derinden etkiledi.
- Okula başladığınız yıl özellikle Avrupa’da 68 fırtınası sürüyordu...
- Eğitimim boyunca 68 rüzgarının etkilerini her şeyin içinde bir görgü tanığı gibi yaşadım. Her şey değişiyordu, konuşulmayan kavram ve olgular üzerine derin tartışmalar oluyor; iktidar, cinsellik, öteki, özgürlük, toplumsallık, birey kavramları yeniden tanımlanıyordu. Elbette sanat da bu tartışma ve değişim ortamından payına düşeni alacak ve çok farklı görüş ve uygulamalar gelecekti. Ama benim bütün bu değişimden yapıtlarıma yansıyan sonuçlar için 1976’yı beklemek gerekecekti...
KİMDİR
- 1949 Liverpool, İngiltere doğumlu Tonny Cragg, Cheltenham Güzel Sanatlar Akademisi’nde gördüğü temel eğitim sonrası Britanya Kraliyet Sanat Koleji’nden 1977 yılında mezun oldu.
- 1976’da günlük malzemeleri ve atıkları kullanarak yaptığı bir dizi heykelle tüm dünyada tanındı, heykel aracılığıyla verdiği toplumsal ve çevreci mesajlar onu ayrı bir yere koydu.
- 1978’de Almanya/Wuppertal’e yerleşti. ‘İkinci dönemim’ dediği bu yıllarda yaptığı çalışmalarla katı ve durağan heykeli hareketle birleştirerek farklı enerjik formlar oluşturdu.
- Hareket, değişim ve devingenlik Tony Cragg’in heykellerinin hem özü hem de biçimidir. Katı bir malzemeden çok devingen hızlı bir form üretir.Cragg’in heykel formları enerji ve hareket özelliğinden dolayı yaşamın hareketine ve sürekliliğine yapılmış katkılardır.
- Dünyadaki tüm büyük müze ve koleksiyonlarda eserleri yer alan Cragg, Wuppertal’de ve İşveç/Tjörn’deki atölyelerinde heykel çalışmalarını sürdürüyor.
İLHAN KOMAN MÜKEMMEL HAREKETİ YAKALAMIŞTI
Kuzgun Acar’ın eserlerini bir kitapta gördüm, ilginç ve hareket doluydu. İsveç’de İlhan Koman’ın işlerini gördüm ve hayran oldum, mükemmel hareketi yakalamıştı. Almanya’da çalışan ve galiba şimdi İstanbul’da olan Mehmet Aksoy’un işlerini gördüm. Bir çağdaş heykel müzeniz ya da parkınız var mı? Gezmek isterim.