Ford, Volvo’yu da satacak mı

Güncelleme Tarihi:

Ford, Volvo’yu da satacak mı
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 07, 2008 00:00

2006 yılında, 12.6 milyar dolar, 2007 yılında ise 2.7 milyar dolar zarar açıklayan Ford, içinde bulunduğu mali krizi aşmak için sahip olduğu markaları birer birer satıyor. 2007 yılında Aston Martin’i yaklaşık 1 milyar dolara satan Ford, geçtiğimiz günlerde de Land Rover ve Jaguar markalarını Tata’ya 2.3 milyar dolara sattı.

Şimdi ise Ford’un gündeminde Volvo ve Mercury markalarının satışı olduğu belirtiliyor. Ermeni kökenli ABD’li dolar milyarderi Kirk Kerkorion’un sahibi olduğu Tracinda şirketini yöneten Jerry York, bu konuda geçtiğimiz hafta dünya gündemine damgasını vuran açıklamalar yaptı. York, Ford’un CEO’su Alan Mulally’nin Volvo ve Mercury markalarını satıp, Lincoln’ü ise elinde tutacağını kaydetti. Bu açıklamaya Ford katılmasa da, otomotiv dünyası Volvo’nun satılabileceği noktasında birleşiyor.

Konuyla ilgili detaylara geçmeden önce, York’un açıklamalarının neden önemli olduğunu Kirk Kerkorion’un otomotiv dünyasındaki ağırlığında bahsederek yapmak istiyorum. Bugün sadece kişisel serveti 16 milyar dolar olan Kerkorion son yıllarda Amerikan otomotiv sektörüyle yakından ilgileniyor. Bu ilgilenme, Amerikan markalarını sıkıntıdan kurtarmak için mi yoksa, hisse operasyonlarıyla daha fazla para kazanmak için mi onu bilemiyorum. Benim kişisel görüşüm, Kerkorian, ucuza hisseleri toplayıp, bir kaç sansasyonel açıklamayla önce hisse fiyatlarını yükseltiyor sonrada, satıp büyük kára geçiyor.

GM HİSSELERİNİ SATTI

İlk olarak Amerikan otomotiv devi General Motors’un yüzde 10 hissesini alarak şirketin en büyük hissedarı konumuna yükselen Kerkorion, GM’in mali krizden çıkması için Fransız Renault ve onun ortağı Japon Nissan ile birleşmesi gerektiğini ortaya atmıştı. GM, aylar süren görüşmelerden sonra birleşmeden vazgeçince, Kerkorion tüm GM hisselerini 1.7 milyar dolara satarak bu karara tepki göstermişti. Bu hisse satışından sonra Kerkorian’ın hedefinde ise Alman Daimler’in satışa çıkardığı Chrysler vardı. Tracinda şirketi Chrysler için 4.7 milyar dolar teklif vermiş, ama bir başka yatırım şirketi Cerberus, şirketin yüzde 80’ini 7.4 milyar dolara almıştı.

Elinde ciddi bir sermaye olan Kerkorian’in otomotive daha doğrusu Amerikan otomotiv şirketlerine ilgisi bitmiyordu. Kerkorian, son olarak bir başka Amerikan otomotiv devi Ford’a yanaştı. Ford Motor’un ilk önce 100 milyon hissesini 691 milyon dolora alan Kerkorion, şimdi 170 milyon dolara 20 milyon hisse alımıda daha yaptı. Aldığı hisse oranı yüzde 5 civarında olduğu için kuşkusuz yönetim kuruluna bir temsilci sokamıyor. Ama şirket hisselerinin artması için hemen çarpıcı açıklamalara başladı. Nasıl GM’de yüzde 10 hissesi varken, Renault birleşmesini gündeme getirip hisse fiyatlarını yükselttiyse şimdi de Ford’da aynı taktiği uyguluyor.

MULALLY’E GÜVENİYORUM

Kerkorian’in sağ kolu olan Jerry York’un açıklamaları işte bu yüzden önemli. York geçtiğimiz hafta uluslararası basına yaptığı açıklamalarda şunları söyledi: "Mulally’nin Ford Motor’u yeniden kára geçirme planı konusunda kendimi çok güvenli ve rahat hissediyorum. Mulally bana planları hakkında hiç bir şey söylemedi ama göreceksiniz Volvo’yu ve Mercury’u gelecek yıl satışa sunacak. Çünkü bu markaları elde tutmak için hiç bir sebep yok. Şu anda Mullaly, Ford’un markalarına odaklanmış durumda. Lincoln’ün marjları mükemmel. Benim kanım Lincoln’ü elinde tutacaktır. Ben Ford’un CEO’su olsam Volvo ve Mercury’u hemen satardım."

Kerkorian cephesi, Volvo ve Mercury’nin satılması gerektiğini söylerken Ford bunun olmayacağını kaydediyor. Mercury’i bilemem ama Volvo’nun elde tutulması gerekiyor. Bir kere dünya çapında güvenlik dendiğinde akla ilk gelen marka. Böyle bir imajı başka bir markada oluşturmak çok zor. Bence Ford, GM nasıl Avrupa’da Opel’e yatırım yapıyorsa, Volvo için aynı stratejiyi izlemeli. Volvo sahip olduğu imaja biraz da ürün çeşitliliği eklerse, büyüme potansiyeli yüksek.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!