Fındık yağını motor yağı diye satıyorlar

Güncelleme Tarihi:

Fındık yağını motor yağı diye satıyorlar
OluÅŸturulma Tarihi: Ekim 27, 2004 00:00

Milyarlarca lira vererek satın aldığınız otomobilinizi, nasıl koruyorsunuz? Koruma deyince aklınıza sadece hırsızlar mı geliyor? EÄŸer bu soruya 'evet' yanıtı veriyorsanız, mutlaka bu yazıyı okuyun. Otomobilinizi sadece alarm taktırarak koruyamazsınız, otomobilinizin uzun ömürlü ve performanslı olmasını istiyorsanız, kullandığınız yakıta ve motor yağına da dikkat etmelisiniz.Petrol Ofisi Madeni YaÄŸ Direktörü Tamer Özdamar, motor yağını damarlarımızda dolaÅŸan kana benzetiyor. Motor yağının kalitesinin motorun ömrünü uzattığını söyleyen Özdamar, 'Ãœretici firmanın tanımladığı yaÄŸların dışında bir yaÄŸ kullanmak, kan grubunuz dışında baÅŸka bir kan grubu kan verilmesine benzer' diyor. Kalitesiz motor yağı kullanıldığında motorda aşınma baÅŸladığını belirten Özdamar, otomobil sahiplerini motor yağı seçiminde uyarıyor, fındık yağının, motor yağı diye satıldığına dikkat çekiyor.Yağın otomobilin performansına katkısı nedir?Bir motor ve makine dizayn edilirken içinde kullanılacak olan yaÄŸlarla birlikte dizayn ediliyor. Madeni yağın fonsiyonu iki metalin birbirine sürtündüğü yerde bir film tabakası oluÅŸturmak. O film tabakasını oluÅŸtururken de hangi film tabakası oluÅŸturulacağını, madeni yaÄŸ cinsinin ne olacağını motor üreticileri tanımlıyor. Tanımlanmış olan o yaÄŸların dışında bir yaÄŸ kullanmaya kalkarsanız bu kan grubunuz dışında baÅŸka bir kan grubu kan verilmesine benzer. Motorda da aşınma baÅŸlar. Motorun özelliÄŸi gitmiÅŸ oluyor. Yani motor için iki ÅŸey önemli: yakıt önemli, bir de yaÄŸ önemli. Motor dizayn edilirken nasıl yağı belliyse aynı ÅŸekilde yakıtı da belli. O yakıtın dışında bir ÅŸey koyarsanız o zaman tam performans alamıyorsunuz.Motorun ömrü kısalıyor. Dolayısıyla yağın fonksiyonu çok önemli.Evet, motorun ömrü kısalıyor. Özellikle, Türkiye'de çok hassas çünkü çok kalitesiz yaÄŸlar var. YaÄŸ diye aldınız, kullanılmış yaÄŸ çıktı.Peki bunu nasıl anlayacağız?Bir kere markayı seçeceksiniz. Markayı seçerseniz rahatsınız. Ama bilmediÄŸiniz bir markaya giderseniz orada risk alıyorsunuz. Evet, ama ciddi fiyat farkı varmış. Dolayısıyla insanlar daha ekonomik diye isimsiz bir yağı alabiliyor. Ä°ÅŸte o fiyatın bedeli var. Fiyat farkı var, doÄŸru. Örnek vereyim: 40 milyon liraya satılan yağımızı gidip de piyasada 20 milyon liraya sattığını iddia edenler var. Bunlar 'no name' yaÄŸlar. Ama, dediÄŸim gibi kullanılmış yaÄŸ da olabilir. Yağın iki ana maddesi var. Biri baz yaÄŸ, biri katık. Katık bütün bu deterjan özelliklerini, oksidasyon özelliÄŸi, temizleme özelliÄŸini saÄŸlayandır. Katık markayı mı belirliyor? Formulasyon belirliyor. Biz mesela formülasyonda A maddesini yüzde 1 oranında kullanırız, baÅŸka firma yüzde 1.2 oranında kullanır. Bu onların bizden daha iyi ya da bizim onlardan daha iyi olduÄŸumuz anlamına da gelmiyor, çünkü ülkenin konumuna göre de 1.2 de olabilir, 0.8 de olabilir. Yağı Almanya'dan aldığı zaman adam o yaÄŸla 10 bin kilometre giderken, Türkiye'de yol koÅŸullarından dolayı 5 bin kilometre gider. Dolayısıyla, katığın miktarını ülkeye göre ayarlamanız gerekiyor. Yani Türkiye koÅŸulları zor koÅŸullar... Avrupa'da Petrol Ofisi yaÄŸları ile 10 bin kilometre yapabilecekken burada daha az yapıyoruz. Burada daha az yapıyoruz çünkü yaÄŸ kirlenir. Orada kullandığınız yağın performansı bizdeki performansı ile aynı olamaz, çünkü bizde daha çabuk kirleniyor. Kirlenme arttıkça yağın ömrü azalıyor. 'Aldığınız yaÄŸdan emin olmanız gerekiyor, kullanılmış yaÄŸ olabilir' dediniz. Bu nasıl anlaşılacak? 'No name' almayacaksınız. BilmediÄŸiniz bir marka ise o 'no name'dir. Ya da çok ucuzsa... DiÄŸer markalar, 30-40 milyon lira iken size biri 20 milyon lira önerdiyse orada sizin için bir ışık yanmalı. Demelisiniz ki burada bir yanlışlık var. Kullanılmış yaÄŸ olabilir. Sadece ham yaÄŸ olabilir. Hiçbir katık olmayan bir yaÄŸ olabilir. Bizim kullandığımız katıkların artıklarını toplayarak da yaÄŸ yapıyorlar. Onlardan da olabilir. Üç kategori var. Bazen hiç aklınıza gelmeyecek fındık yağını bile daha ucuza denk geliyorsa madeni yaÄŸ diye satıyorlar. Bunları tespit etmeniz çok güç. Biz bile öyle ÅŸeyler görüyoruz ki otursak düşünsek böyle ÅŸey olmaz. Arıza yapınca anlaşılır herhalde. Anlıyorsunuz, ama siz onu almış ve hasara da uÄŸramış oluyorsunuz. Motora zarar veriyor. Motorunuza gidip de ondan sonra mutlaka bakıp yaptırmanız lazım. Hatta motorunuzu yakabilirsiniz bile. Yani ÅŸimdi kesinlikle markasını bilmeden yaÄŸ almayın diyor musunuz?Evet. Böylece, garantili olarak o mamulü aldığınızı bilirsiniz. Öbür türlü bilemezsiniz ve sizi yanıltabilirler. Katıkların faydası nedir?Madeni yaÄŸ özelliÄŸini kazandıran esas bu katıklar. Katık ne yapar? Katığı ne için koyduÄŸunuza göre deÄŸiÅŸir. Oksidasyonu azaltabilir, deterjan olma özelliÄŸini saÄŸlayabilir. Bunun dışında korozyonu önleyebilir. Siz ne yapmak istiyorsanız ona göre katık ekleyebilirsiniz. Daha düşük ısılarda çalışmasını saÄŸlayabiliyorsunuz. Veya çok sıcak bir ortamda çalışacaksa ona göre katık ekleyebilirsiniz. EklediÄŸiniz katık sizin yağı ne maksatla ürettiÄŸinize göre deÄŸiÅŸebiliyor. Peki Türkiye'de en çok ihtiyaç duyulan nedir? Öyle bir sınıflama yapmak doÄŸru deÄŸil. İçinde beÅŸ tane katık olan da var, üç tane katık olanlar da var, ama deÄŸiÅŸik deÄŸiÅŸik. Kullanılan miktarlar da deÄŸiÅŸiyor. Esas en büyük kısmını ham yaÄŸlar tutuyor. Ondan sonra siz onlara katıkları ekliyorsunuz. 35 bin tamirciye eÄŸitim verdikBu pazarda Petrol Ofisi sektörün neresinde?Yüzde 32 pazar payımız var. Bizden sonra gelen firma yüzde 26 pazar payına sahip. Yani Türkiye'de satılan 3 litrenin 1 litresini biz satıyoruz. Pazarın lideri konumundayız. Otomotiv yaÄŸlarında da bu üstünlük devam ediyor. Otomobilde benzinde pazar payımız yüzde 15, dizelde yüzde 40'a çıkıyor. Dizel motoru yaÄŸlarında çok kuvvetliyiz. Sonuçta lideriz. Otomotivi bir kenara bırakırsanız, Türkiye'de kamyonların hepsi dizel olduÄŸu için otomotivde payımız biraz daha düşük, ama dizelde Petrol Ofisi'nin Türkiye'nin her tarafında olması, her yerde hizmet vermesi, ürünlerimizin Türkiye spesifikasyonlarına göre üretilmiÅŸ olması bizi yüzde 40'a taşıyor. Petrol Ofisi olarak bir eÄŸitim çalışmanız var bildiÄŸim kadarıyla bu konuyla ilgili.Bizim sosyal bir görev gibi tüketiciyi bilinçlendirme çabalarımız var. Dolayısıyla yıkama-yaÄŸlamacılar, tamirciler, sanayi sitelerinde gittiÄŸiniz özel servisler, çıraklar, kalfalar, ustalara eÄŸitim vermek için bir tane tır tesis ettik. Bu tır içerisinde bir eÄŸitim salonumuz var. EÄŸitim filmlerimiz var. Bir tane de motor kesiti var. Hem nasıl çalıştığını anlatıyoruz hem de hangi tür yaÄŸ kullanacağını anlatıyoruz. Son iki buçuk sene içerisinde 35 bin kiÅŸiye ulaÅŸtık. Ne kadar zamandır bunu yapıyorsunuz? Ä°ki, iki buçuk sene. Senede 10-13 bin kiÅŸi arasında bir kitleye eÄŸitim veriyoruz. Ve bu tır Türkiye'nin her tarafını dolaşıyor. Sanayi sitelerine de giriyor, benzin istasyonlarına da giriyor, yerine göre fabrikalara giriyor. Ne kadar sürüyor? Birkaç saat mi?Mesela bir organize sanayiye gittiyse bir gün kalıyor. Bir eÄŸitim 2 saat sürüyor ama pek çok eÄŸitim var. Onları tamamladıktan sonra gidiyor. Bazen gittiÄŸi yerde 2 ya da 3 gün kalabiliyor. Ama, bütün Türkiye'yi dolaşıyor. Ne kadar devam edecek?Hep devam edecek. Durdurmak istemiyoruz çünkü hakikaten böyle bir bilinçlendirmeye ihtiyaç var. Ve sonuçta da o bilinçlendirdiÄŸimiz kesim de tüketiciyi bilinçlendiriyor. Otomobilin kullanım ÅŸekli yaÄŸ deÄŸiÅŸim süresini etkiliyorMotor yağını ne sıklıkta deÄŸiÅŸtirmeli? Normalde kilometresine bakmanız lazım. Motor üretici firmanın tavsiye ettiÄŸi bir aralık vardır, mesela 7 bin 500 kilometrede motor yağınızı deÄŸiÅŸtirin der. Ona dikkat etmeniz lazım. Onun dışında da arada bir kendinizin yaÄŸ çubuÄŸu ile o seviyeyi kontrol etmenizde fayda var. Bazen arabanızla yaptığınız performansa göre de deÄŸiÅŸir. Bazen hızlı bazen yavaÅŸ gidebilirsiniz. Bunlar birleÅŸtiÄŸi zaman, aracınız için belirtilen kilometreden önce de deÄŸiÅŸtirmeniz gerekebilir. Sizin yağınızı deÄŸiÅŸtirme süreniz gelmiÅŸ olabilir. O yaÄŸ çubuÄŸu, ölçtüğü seviye ile size onun sinyalini veriyor. Onu kontrol etmenizde fayda var. Öngörülenden daha fazla kilometre yapmanız ve hor kullanmak da etken olsa gerek.Evet. Ama tersi de olabilir. 7 bin 500 kilometre deÄŸil de 9 bin kilometrede olabilir. Az kullanmış ya da çok kilometre yapmışsınızdır, ama temiz yerlerde kullanmışsınızdır. Otoyolda örneÄŸin. Onun için 6 ayda bir kontrol edin diyoruz ve 6 ayda bir deÄŸiÅŸtirmenizi tavsiye ediyoruz.Onu kilometreye deÄŸil de zamana da çevirebiliriz.Evet. Arabayı hiç kullanmadıysanız 6 ayda bir deÄŸiÅŸtirmeniz performans açısından faydalı olabilir. Motor yağı katkısına gerek yokYaÄŸa sonradan eklenen maddeleri var inceltici gibi. Onlar hakkında ne söyleyebilirsiniz?Esasında madeni yaÄŸlarda zaten bütün gerekli olan katıklar var. Ekstradan sonradan konulan bu tür ilave ürünlere gerek yok. Ama, bizim Türkiye'de deÄŸiÅŸik yaÄŸlar kullanıldığı için kötü yaÄŸları kullananlar bunları eklemek vasıtasıyla onu dengelemeye çalışıyorlar. Motorun performansını artırıcı maddelerin faydası var. Motorunuzdan daha fazla performans almayı hedefliyorsanız zaten size bunlar fayda getiriyor, ama bizim zaten geliÅŸtirdiÄŸimiz kendi yakıtlarımız var, bunlar zaten motorun optimum seviyede performansını etkiliyor. Bunun üzerine siz bir ÅŸey yapmak isterseniz maksimuma ulaÅŸmayı hedefliyorsanız o zaman bunları kullanabilirsiniz.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!