Oluşturulma Tarihi: Haziran 01, 2008 00:00
16 milyar dolar cirosu ile dünyanın en büyük perakende grubu olan Gap Inc, geçen yıl Türkiye pazarına girmek için onlarca talip arasından seçtiği Hüsnü Özyeğin’in sahibi olduğu Fiba Grup’u seçmişti.
Fiba’nın çalışmalarından ve Rusya’daki faaliyetlerinden etkilenen Gap Inc, Rusya franchise hakkını da Türk Fiba’ya verdi. Türkiye’de ilk GAP mağazasını 2007 sonunda açan Fiba Grup, Moskova’daki ilk mağazayı gelecek ekim ayında açmaya hazırlanıyor.
Fiba Grup Perakende Başkanı Oya Sener, Amerikalılar’ın Rusya pazarındaki faaliyetleri kendilerine vermelerinde hem GAP için Türkiye’de yaptıkları hem de Rusya pazarında Marks & Spencer markasıyla elde ettikleri başarının etkili olduğunu söyledi. Sener, "Fiba Grup uluslararası piyasalardaki bilinirliği, finansal gücü ve başarısı yanı sıra perakende sektöründe Türkiye, Rusya ve Ukrayna’da geldiği nokta ile etkileyici" dedi. Gap Inc’in markalarından Banana Republic’in ilk Moskova mağazasının 2009 sonbaharında açılması planlanıyor.
Rusya’da 45 mağaza açacak
Oya Sener, yaptıkları iş planı çerçevesinde Rusya’da 5 yılda toplam 45 tane GAP ve Banana Republic mağazası açmayı hedeflediklerini belirtti. Gap, bir kaç yıl önce uluslararası piyasalara girme kararı doğrultusunda Endonezya, Kore, Malezya, Singapur gibi ülkelerde franchise sistemi ile girmeye başlamıştı. Türkiye’de GAP mağazaları açmak ve işletmek üzere Mayıs 2007’de Fiba Grup franchise hakkını almıştı. 1999 yılından buyana Marks & Spencer’ın (M&S) Türkiye’deki franchise haklarına sahip olan Fiba Grup, bu hakkı 2005 yılında Rusya için de almıştı. Şu anda Fiba’nın Rusya’da toplam 6 şehirde 14 M&S mağazası ve 521 çalışanı bulunuyor. 2006 yılında Ukrayna’ya taşıdığı M&S için Fiba, şu anda kadar iki şehirde toplam 4 mağaza açtı.
"GAP ve Banana Republic markalarını sadece Rusya ve Ukrayna’ya mı taşıyacaksınız. Başka ülkeler de olacak mı" sorusuna Oya Sener "Tabii ki perakende de faaliyet gösterdiğimiz tüm bölgelere temsil ettiğimiz markalarla girmeyi istiyoruz. Rusya ve Ukrayna’da kısa sürede çok başarılı olduk. Bunu diğer ülkelere de taşımayı arzu ederiz" sözleriyle yanıt verdi. Türkiye ve Rusya pazarını karşılaştıran Sener şunları söyledi: "GAP rahat, renkli, doğal ürünleriyle kendi tarzını yaratmak isteyenlere hitap eden ve Amerikan tarzını yaratan bir marka. Türkiye genç nüfusa sahip büyük bir ülke olduğundan perakende sektörü için oldukça yüksek potansiyele sahip. Aynı durum Rusya için de geçerli. Bugüne değin edindiğimiz deneyimler bize Rus müşterisinin bilinçli, seçici, şık giyinmeyi seven, yüksek kalite ve doğal ürünleri tercih eden bir profile sahip olduğunu gösterdi."
Hızlı global açılım
1969 yılında Doris ve Don Fisher tarafından San Francisco’da açılan ilk Gap mağazası, bugün Gap Inc. olarak 3 bin 100 mağazası ile dünyanın en büyük perakende giyim zincirlerinden biri. Tek bir marka ile başlayan yolculuk yıllar içinde Gap, Gap Kids, BabyGap, GapMaternity ve Gapbody olarak büyüyerek tüm yaş grubundaki müşterilere ulaşmış. Uzun yıllar franchise sistemine soğuk baktığı için ABD dışında İngiltere gibi bir kaç pazarda faaliyet gösterebilen Gap Inc, 2005 yılı ortasında franchise modelini benimsedi. Bu tarihten itibaren de hızlı bir dünyaya açılma sürecine girdi.