OluÅŸturulma Tarihi: Eylül 21, 2004 00:00
Elazığlı Ahmet Arslan, çiÄŸköfte fabrikası kurdu ve hijyen (saÄŸlık) kurallarına uygun standartta üretim yaparak franchising sistemiyle ‘fast food’ zincirine dönüştürdü.ANADOLU’nun benzersiz lezzetleri genellikle hijyen (saÄŸlık) açısından standart kazanamadığı için sokaklara sıkışmış durumda. ÇiÄŸköfte de bu lezzetlerden biriydi. Taa ki Elazığlı Ahmet Arslan gibi birkaç giriÅŸimci çiÄŸköfteyi üretim ve satış sürecinde hijyen ÅŸartlara kavuÅŸturuncaya kadar. Tıpkı yüzlerce yıllık simitin son birkaç yılda en gözde fast food olması gibi yakında çiÄŸ köftenin de fast foodlarını her köşede görebilirsiniz. Çünkü bu konuda ilk adımı atanlar arasında yer alan Ahmet Arslan, 3’ü franchising olmak üzere 8 tane çiÄŸköfte dükkanı açmayı baÅŸardı. Ahmet Arslan üretim sürecine ISO 9001:2000 Kalite Yönetim Sistemi Sertifikası da aldı. Markasını tescil ettirdi ÅŸu anda dükkanlar da dahil 30 kiÅŸilik bir iÅŸletme olan Elazığlı ÇiÄŸköfteci Ahmet Usta; ‘ÇiÄŸköfte bizim tekelimizde deÄŸil tabii ki bizim gibi hareket edip yapanlar da olabilir’ diyor. OÄŸlu Fatih ve kızı Ä°lknur ile ÅŸu anda çok küçük olan aile iÅŸletmesini büyütmeyi hedefleyen Ahmet Arslan, şöyle baÅŸlıyor anlatmaya:TORNACIYDIM‘15 sene Elazığ’da torna atölyesi iÅŸlettim. Tornacı çıraklığı yaparken bir çiÄŸköfteci vardı ve çok güzel yapardı. ÇiÄŸköfte yapmanın püf noktalarını ondan öğrendim. Zaman geldi; tornacılıktan usandım artık ve bırakmayı düşündüm. Dükkan da atölye de benimdi ama bıkmıştım. ‘Artık Ä°stanbul’a yerleÅŸeyim’ diye kafaya koydum. Ä°stanbul’da ‘çiÄŸköfte yapar geçinip giderim’ diye düşünüyordum. Benim evde yaptığım çiÄŸköfteyi herkes çok beÄŸendiÄŸine göre halk da beÄŸenirdi. Günlerce düşündüm ve karar verdim. Allah’ın yardımıyla da buralara geldim.’ÇiÄŸköfte iÅŸine baÅŸlamak için ‘dükkan mı, seyyar mı’ olmak daha uygun önce bunu araÅŸtırdığını söyleyen Ahmet Arslan, ‘BeÄŸediÄŸim yerlerde kiralar çok pahalıydı ve ‘ilk kez girdiÄŸim iÅŸ tutar mı tutmaz mı’ diye şüphe vardı. O yüzden de önce bir Anadolu aldım ve onunla baÅŸladım. Arabayı güzelce yaptırdım ama en çok dikkat ettiÄŸim ÅŸey temizlikti. Bu konuda çok titiz olmam gerektiÄŸini biliyordum.’Ahmet Arslan, çiÄŸköfteyi insanların ancak çok emin oldukları ustalardan yediklerini iyi biliyordu. Lezzet artı temizlik ile öne çıktı. Ahmet Arslan şöyle anlatıyorn ilk giriÅŸimcilik dönemini:‘Avcılar’da yan yolda (üniversiteden biraz aÅŸağıda) bir köşeyi günlerce izledim, inceledim. AkÅŸam, gündüz, öğlen; kim geçer, kaç araba geçen, durabilirler mi, olur mu olmaz mı? hep düşündüm ve sonunda baÅŸladım orada. Çok şükür kısa zamanda da beÄŸenildim. Esnaflığım da çiÄŸ köftem de iyi gidiyordu. 1998’den itibaren 2-2.5 sene orada sattım çiÄŸ köfteyi. OÄŸlumla birlikte yaptık. Ben çiÄŸ köfteyi evimde kendi mutfağımda yaptım, orada sattık. Müşteri sorardı; ‘nerde yaptın’ diye. Ben de ‘evimin mutfağında yapıyorum’ derdim. Bir süre sonra müşteri profilim yüksek tabakadan olmaya baÅŸladı. Nadiren alırlar. Lezzetin ve temizliÄŸin iyiyse alırlar.’Daha çok üretmek için fabrikasını da kurdu AHMET Arslan, bir süre sonra ‘Elazığlı ÇiÄŸköfteci-Ahmet Usta’ adını tescil ettirir ve Etiler, Cihangir gibi semtlerde ÅŸubeler açar ve iÅŸin daha ileri gideceÄŸini düşünerek fabrikasyon üretimi düşünür. Orta büyüklükte bir karıştırıcı ile çiÄŸköfte yapımında çok zaman alan malzemesinin karıştırılması iÅŸlemini yapmaya baÅŸlar. YoÄŸurma iÅŸlemini yine kendisi ve ustaları birlikte elle (eldivenli) yapmaya devam eder. Ahmet Arslan şöyle anlatıyor:‘Karıştırıcı 10 saatte yapılacak iÅŸi 3 saate indirdi. Kapasitemiz 100-130 kiloyu bir seferde yoÄŸuracak kadar. AkÅŸamdan ÅŸube ve franchisee’lerimizden sipariÅŸleri alıyoruz, ona göre yoÄŸurma planı çıkarıyoruz. ÇiÄŸköfte buradan direkt ÅŸubelere gidiyor. ÇiÄŸköfteyle birlikte satılacak yeÅŸillik de buradan gider. Dükkanların personeli tarafımdan sıkı bir eÄŸitimden geçirilir.’ Vatanımdan çıkan bulgurla tek rakibim McDonald’sAHMET Arslan, çiÄŸköftenin fast food standartlarına ulaÅŸması için TÃœBÄ°TAK’la çalışmaya baÅŸlar. Arslan, ‘McDonald’s tek rakibim. Onlar da bir kulübede baÅŸlamışlar. Ben de bunu vatanımızdan çıkan bulguru, salçayı baharatları bir top hamur yapıyorum; bunu her tarafa yaymak istiyorum. ÇiÄŸköfte de neden bir hamburger kadar yaygın olmasın ki. Benim çiÄŸköftem +4 derecede 3 gün bekleyebiliyor, iddialıyım.’ Göletlere turizmci ilgisiSULAMA ve enerji amacıyla yapılan göletlerin su sporları, sportif avcılık ve balıkçılığa açılmasının ardından, Tarım ve KöyiÅŸleri Bakanlığı’na 60’ın üzerinde baÅŸvuru geldiÄŸi öğrenildi. DSÄ° kontrolündeki 378, Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğü kontrolündeki 574 olmak üzere, su ürünleri potansiyeli bulunan 952 göletin balıkçılığa açılmasına iliÅŸkin Haziran ayında imzalanan protokolden sonra, bugüne kadar 60’ın üzerinde firma tarım il müdürlüklerine proje teklifi iletti. Bunlardan uygun bulunan 21’i ise bakanlık merkez teÅŸkilatına gönderildi. Åžimdiye kadar yapılan deÄŸerlendirmeler sonucunda uygun bulunan 6 teklife iliÅŸkin sözleÅŸmelerin 1 ay içinde imzalanmasının beklendiÄŸi kaydedildi. Tarım il müdürlüklerinde bulunan 40 civarındaki teklifin deÄŸerlendirilmesi ise devam ediyor. Uygulamayla özellikle, yerleÅŸim yerlerine yakın bölgelerde eksikliÄŸi hissedilen mesire alanlarının oluÅŸturulması, bu amaçla göletlerin iç ve dış turizme yönelik su sporları, sportif avcılık, günibirlik kamp yeri olarak düzenlenmesi öngörülüyor.Ayla Plastik’ten Yunanistan’a ihracatBURSA’da ‘Büke’, markasıyla mobilya ekipmanları ve dekoratif aksesuarlar üreten Ayla Plastik, Yunanistan’a ilk ihracatını yaptı. Firmanın, DoÄŸu Avrupa ülkelerinden Bulgaristan, Makedonya ve Sırbistan’dan sonra Yunanistan’a ilk kez ihracat yaptığı bildirildi. DoÄŸu Avrupa’da pazarda lider konumuna geçmeyi hedefleyen firmanın, 5 yıl öncesine kadar üretiminin tamamını iç piyasaya veriyordu. Firma yetkilileri; ‘İhracata baÅŸlayınca pazar sıkıntımız kalmadı, ardından da üretim kapasitemizi arttırdık. Teknolojiye yatırım yapıp kalitemizi de üretimimizi de arttırdık. Yunanistan ile de ticari anlaÅŸma yaptık ve böylece bir AB üyesine ilk doÄŸrudan ihracata da baÅŸladık’ diye konuÅŸtu.Peter Pande Six Sigma Konferansı için geliyorENERA Colsulting tarafından düzenlenecek Six Sigma Konferansı’na Peter Pande geliyor. Son 15 yılda dünyanın lider kurumlarında devrim yaratan yönetim stratejisi Six Sigma’nın özünde ne yattığını daha iyi anlamak isteyenler için önemli fırsat olacak konferans, 1 Aralık’ta Lütfi Kırdar’da gerçekleÅŸecek. The Six Sigma Way adlı kitabı, Forbes Dergisi tarafından ‘Son 20 yılın en etkili 20 iÅŸ kitabından biri’ olarak seçilen Peter Pande, süreç iyileÅŸtirme, organizasyon deÄŸiÅŸimi ve Six Sigma sistemleri konusunda deneyimli bir uygulayıcı, danışman ve en tanınmış uzmanlar arasında gösteriliyor. Â
button