Erotizmden ilham alıyorum

Güncelleme Tarihi:

Erotizmden ilham alıyorum
Oluşturulma Tarihi: Kasım 21, 2004 00:00

DoÄŸdu, 16 yaşına kadar Florya’da yaÅŸadı. Kulak Burun BoÄŸaz doktoru olan babası Almanya’da çalıştığı için sık sık Almanya’ya gidip geldi. Kassel Ãœniversitesi Sanat Fakültesi’nde Endüstriyel Tasarım okudu, Londra Royal College Of Art’ta Otomotiv Tasarım Yüksek Lisansı yaptı. Profesyonel hayata Ford’da tasarımcı olarak baÅŸladı.Sırasıyla Mercedes, Peugeot, Chrysler’de çalıştıktan sonra 2003’te Volkswagen’e geçti. 1 Ocak 2004’te ise Volkswagen Grup Tasarım BaÅŸkanlığı’na getirildi. Skoda, Bentley, Audi, Seat ve Lamborghini dahil olmak üzere Volkswagen çatısında bulunan bütün markalardan sorumlu oldu. Görevi 36 yıldır aynı koltukta oturan 63 yaşındaki Dr. Hartmut Warkuss’dan devraldı. Dünyada yarattıklarıyla tanınmış bir Türk Murat Günak (47). Daha 10 yaşındayken araba tasarımcısı olmak istediÄŸini biliyordu. Genç tasarımcılara sürekli hayatın içinde olmalarını öneriyor. Kadın vücudunda özellikle gözlerden ilham alıyor. Röportaj bitiminde son tasarımı GTI’nın fotoÄŸrafını benim için ÅŸu cümleyle imzalıyor: ‘Sevgili Sibel, bu erotik röportaj için çok teÅŸekkürler.’n Otomobil ile iliÅŸkiniz ne zaman, nerede, nasıl baÅŸladı? - Çok küçüktüm. Araba ile Almanya’dan Türkiye’ye gelirdik. Babam arabayı kullanırken benim de yan koltukta oturmama izin verirdi. Dünyanın bütün çikolataları benim olmuÅŸ kadar mutlu olurdum. Araba ile ilgili hatırladığım ilk ÅŸeylerde hep babam var. Ben babama hayran olurken arabalara da hayran oldum. Oyuncak bir direksiyonum vardı. O direksiyon çevirirken ben de onu çevirirdim. n Ä°lk defa ne zaman otomobil resmi yaptınız? - 10 yaşındaydım. Rüyalarıma arabalar girerdi. Uyandığımda annemden kağıt kalem ister çizim yapardım. n Siz 10 yaşındayken otomobil tasarımcılığı diye bir meslek var mıydı? - Vardı ama kimse bilmiyordu. n Bu iÅŸin okulunu okumak istediÄŸinizde ailenizden tepki aldınız mı? - Almaz mıyım! Ben otomobil tasarımcısı olacağım dediÄŸim gün, babam beni fena haÅŸlamıştı. Doktor olmamı istiyordu. n Nasıl ikna ettiniz babanızı?- Kararlıydım. İçimdeki ihtirasımı hissetmesini saÄŸladım. Ä°kna oldu. BEN ERKEKSÄ° ARABALARI SEVERÄ°M Ä°lk kullandığınız otomobilin markası neydi?- KablumbaÄŸa. n Bugüne kadar kullandığınız otomobillerin ortak bir özelliÄŸi var mı? -Ben erkeksi arabaları severim. Sportif, kuvvetli ve agresif modelleri tercih ederim. n Hız merakınız var mı? Hayatınızda hiç piste gidip gazladınız mı?- Çook. Küçükken otomobil yarışçısı olmak istiyordum. Ä°nsan hızı seven bir yaratık. Bunu bildiÄŸim için hızlı tasarımlar yaparım. n 1934’te Ferdinand Porsche’nin halka inmek için yarattığı bir markanın tasarımcısı olmak nasıl bir duygu?- Tarif edemem ki. Benim bu ÅŸirketle çok derin bir bağım var. Otomobil kullanıcılarının hemen hemen hepsi Volkswagen’e sempati duyar. Yıl 2004. Bence Volkswagen hálá halkın arabası. Bu kavram hiç deÄŸiÅŸmedi. n Tasarım yaparken Ferdinand Porsche’nin ruhuna saygılı davranıyor musunuz? - Evet. Hatta onun ruhunu geri getirmek istiyorum. Konsept R diye yeni bir araba tasarladık, Porsche’ye çok benziyor. Otomobilin önüne ızgara koymadık. Ferdinand Porsche’nin tasarım anlayışının altında arabanın önünü tamamen kapatmak yatar. Onun esprisi budur. n Sizce bir otomobilin en tahrik edici yeri neresidir? - Yüzü.n Yani? - AÄŸzı, gözleri, burnu. Yani ön tarafı. Karşıdan görünen ifadesi. n GelmiÅŸ geçmiÅŸ en ölümsüz araba modeli nedir? - Kesinlikle Porsche 911. HeykeltıraÅŸ elinden çıkmış gibidir. Hiç kenarı köşesi yoktur. Yeni Golf GTI da öyle. Onda da çok az kenar köşe var. Böyle arabalar zamansız oluyor. Modası hiç geçmiyor. n Bugün bizim aklımıza tasarımcı deyince Karl Lagerfeld geliyor, John Galiano geliyor. Dünyadaki ilk star otomobil tasarımcısı kimdir? - Onun siz söyleyin. n Sizden baÅŸka demek istiyorum? - Ben Giogaro’yu beÄŸenirim.n Moda tasarımlarına bakıyorum da her ÅŸey yuvarlaklaÅŸtı. Romantizm hüküm sürüyor. Otomobilde durumlar nasıl? - Yuvarlak arabalara dikkat etmek lazım. Araba yuvarlaklaÅŸtıkça ÅŸirinleÅŸir. ÅžirinleÅŸtikçe oyuncak gibi bir ÅŸey olur. Sonunda araba araba olmaktan çıkar. Araba kuvvetli bir makine. Ona romantik imaj yakışmaz. Ben tasarım yaparken arabanın gücünü ortaya çıkarmak isterim. İç tasarım yuvarlaklaÅŸabilir ama dış tasarım keskin hatlı olmalıdır. n İç tasarım da dış tasarım da aynı ekibin elinden mi çıkar?- Farklıdır. Dış tasarımcı duyguyla ilgilenir. İç tasarımcısı ergonomiye ve atmosfere bakar. Ben kariyerimde dış tasarıma yoÄŸunlaÅŸtım. Çünkü ben duygunun peÅŸindeyim. n Otomobilde en sevdiÄŸiniz renk nedir? - Metalik gri..n Nedir bu metalik gri takıklığının sebebi?- Araba statik bir nesne deÄŸildir. Hareketli bir öznedir. Arabayı sürekli farklı ortamlarda görürüz. GüneÅŸte, yaÄŸmurda, ışık altında... Metalik gri bu ışık deÄŸiÅŸikliklerini en iyi gösteren renk. GüneÅŸin rengini, caddenin ışıklarını çok iyi gösteriyor. Ä°ddialı renkler kullanmayı sevmiyorum. Onlar arabanın metalini plastik gibi gösteriyor. KalitesizleÅŸtiriyor. n Sizce otomobil koltuklarının malzemesi ne olmalı? - Deriden ÅŸaÅŸma. BU İŞİ YAPMADAN ÖNCE OPERA TASARIMCISIYDIMKadınlardan ilham alıyor musunuz? -Hem de nasıl! n Kadın vücudunun en çok neresi sizi heyecanlandırıyor? - Erotizm çok önemli. Gözler bana ilham verir. n Sanatın hangi dalından etkileniyorsunuz? - Ben araba tasarımcısı olmadan önce opera dekorasyonu yapıyordum. Opera beni hep cezbeder. Ressamlardan Matisse ve Picasso favorilerim. n Fonksiyonellik ve güvenlik tasarımın önünü kesen kavramlar mı? - Hayır. Benim önümü kesmez. Biz kendimizi tatmin etmek için araba yapmıyoruz. Ticaret yapıyoruz. Volkswagen’in 5 bin tane araba satması gerekiyor. Ä°nsanlar sizin tasarladığınız arabayı beÄŸenmezse hapı yutarsınız.n Tasarlanıp da üretilmeyen bir otomobiliniz var mı? - Bir sürü... n Çok güvendiÄŸiniz bir tasarım geri çevrilince ne hissediyorsunuz? - Önce çok üzülüyorum. Günler geçtikçe üzüntüm azalıyor. Neden kabul etmediklerini anlamaya baÅŸlıyorum. Kararı etkileyen bir sürü etken var. Åžirket stratejisi var... Ekonomik nedenler var... n Bugüne kadar tasarladığınız otomobillerden en çok hangisi satılmıştır? - Hiç düşünmedim ama herhalde Peugeot 206’dır.n Kaç kiÅŸilik bir ekibin başındasınız? - Almanya’da 200 kiÅŸi çalışıyor, 50 kiÅŸi Amerika’da, 20 kiÅŸi Ä°spanya’da, 30 kiÅŸi Brezilya’da, 10 kiÅŸi Meksika’da.n Hálá elinize kalem kağıt alıyor musunuz?- Alıyorum tabii. Ama ekibe yaptığım çizimleri göstermiyorum. Gösterirsem yaratıcılıkları etkilenebilir. Felaket bir çizim gösteririm. ‘Patron öyle yapmış ben de benzerini yapayım’ derler. Olmaz. n Kamyon da tasarlıyor musunuz? - Tabii. Bizde yok yok. Belki bilmiyorsunuz ama Volkswagen’in ürün tasarımı diye bir bölümü var. Bu bölümde Puma için ayakkabı, Casio için saat tasarlıyoruz. n Nasıl bir patronsunuz? - Çok sert. Ama odamın kapısı hep açıktır. Ama ciddi bir ÅŸey konuÅŸacaksam kapıyı kapatıyorum. Benim onlardan istediÄŸim tek bir ÅŸey var. Volkswagen markası için en güzel arabayı tasarlasınlar, yeter. n Bir gününüz nasıl geçiyor? - Benim günüm çok dinamik geçiyor. Volkswagen Grubu’nun dünya genelinde 20 tane tasarım bürosu var. Sabah gidip akÅŸam geldiÄŸim oluyor. Merkezde olduÄŸum zaman sabah 8, akÅŸam 8 çalışıyorum. Sık sık fabrikalara da giderim. Tasarladığınız bir arabanın nasıl monte olduÄŸunu görmek çok önemli. Bu moda tasarımcısının kumaÅŸa dokunması gibi bir ÅŸey. n Ben hayallerimi gerçekleÅŸtirdim, diyor musunuz? Yoksa gideceÄŸiniz çok nokta mı var?- Ohoooo. Daha yeni baÅŸladık. Ama planlarımı sizle paylaÅŸamam. Benim mesleÄŸim biraz ketum olmayı gerektiriyor. Ä°ki sene sonra üretilebilecek araba ÅŸu anda hazır. Ama arabanın tekeri caddeye deÄŸmeden onu kimseyle paylaÅŸamam. Karıma bile söylemem. n Ajan gibi çalışıyorsunuz yani? - Evet CIA gibi... Evde olduÄŸum zamanlarda iÅŸ konuÅŸmam. Ä°ÅŸle özel hayatımı tamamen ayırırım.TASARIMCI HİÇ ARA VERMEDEN HAYATA KARIÅžMALIDIRBir tasarımcı durmadan gözlem yapmalıdır. Çocuklarla oyun oynamalı, gençlerle techno partide zıplamalıdır. Yeni açılan restoranlardan, en moda kıyafetlerden haberdar olmalıdır. Hiç ara vermeden hayata karışmalıdır. Ve nerede çizmek istiyorsa orada çizmelidir. Yatak çarÅŸafına da çizebilir, masa örtüsüne de. Benim tercihim uçaklar. Çok fazla seyahat ettiÄŸim için havadayken çizim yapıyorum. Telefon çalmıyor, karışan olmuyor, çok verimli çalışıyorum. Bir de tabii kadın mevzuu var. Konusu gelmiÅŸken söyleyeyim ben erotizmden ilham alıyorum.KARIM MÃœZÄ°SYEN, ÜÇ ÇOCUÄžUMUZ VARn Kaç yıllık evlisiniz? - EvlendiÄŸimde 22 yaşındaydım. Yani 25 yıldır evliyim. Karım müzisyen. Klasik piyano çalıyor. Üç çocuÄŸumuz var. 10 yaşında bir kızım var. Hatta bugün onun doÄŸum günü. Onun için bir saat sonra Almanya’ya döneceÄŸim. Ä°ki tane de erkek çocuÄŸum var. Biri 14, diÄŸeri 16 yaşında. n Onların tasarımcı olmasını ister misiniz? - 16 yaşındaki müzik yapıyor. O yolunu belirledi gibi ama diÄŸerleri için düşünmedim. n Nasıl deÅŸarj olursunuz? - Müzik dinlerim, doÄŸada olurum, arkadaÅŸlarımla vakit geçiririm. Yarış arabası kullanmak dışında ekstrem ÅŸeyler yapmıyorum. n Kaç otomobiliniz var?- Bütün arabalar benim. Ä°stediÄŸimi kullanabilirim. Ama kendime ait olanları soruyorsanız üstü açık bir kaplumbaÄŸam ve Phateon’um var. n YaÅŸam standardınız yüksek mi? Lüks size ne kadar yakın? - Lüks bana çok uzak. Benim için en lüks ÅŸey zaman. Pahalı dükkanlara gidip saat bakmaktansa doÄŸaya gidip aÄŸaca bakmayı tercih ederim. Mc Donalds’a da giderim, Paella Restoranı’na da...Beyin avcısı güzel kadınlar gelip bana iÅŸ teklif ediyorn Ford’dan, Mercedes’e, Mercedes’ten Peugeot’ya ordan da Volkswagen’e geçtiniz? Bu transferler nasıl gerçekleÅŸiyor. Kim sizi arayıp, buluyor?- Hep güzel kadınlar arıyor. Beyin avcısı güzel kadınlar gelip bana iÅŸ teklif ediyor. Åžaka bir yana bu iÅŸleri detaylı anlatmayı pek doÄŸru bulmuyorum. n Mesela Volkswagen teklifini aldığınız günü hatırlıyor musunuz? - Öyle bir anda olmadı. Bizim ÅŸirketin patronuyla uzun süredir tanışıyorum. O bir otomobil ÅŸirketinin geleceÄŸinin tasarıma baÄŸlı olduÄŸunu bilen bir patron. Kendi iÅŸini önemsediÄŸi gibi benim iÅŸimi de önemsiyor. Kendisiyle defalara buluÅŸup, uzun toplantılar yaptık. Transfer uzun bir proses. Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!