Erkek giysisine seksi hava verdi, internette en çok Türkleri çekti

Güncelleme Tarihi:

Erkek giysisine seksi hava verdi, internette en çok Türkleri çekti
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 26, 2008 00:00

Yola 1892’de spor malzemeleri satarak çıkan, kaderi 1988’de Limited Brands tarafından alınınca değişen Abercrombie & Fitch (A&F), ABD dışında 4 mağazasıyla dünyayı kasıp kavuran bir fenomene dönüştü.

Erkek koleksiyonlarında seksiliği öne çıkaran A&F, Türkiye’de de ’efsane marka’ muamelesi görüyor. Markanın internetten satışlarında Türk erkekleri başı çekiyor.

BİR Amerikan markanın, ülkesi dışına çıkmamakta direnirken nasıl global bir efsaneye dönüştüğünün en güzel örneğidir Abercrombie & Fitch. Bir de Victoria’s Secret var tabii ki ABD dışındaki pazarlara burun kıvırdıkça tüm dünyanın ilgisini toplayan. Hem Abercrombie & Fitch hem de Victoria’s Secret mağazaları, Yeni Dünya’ya hacca giden herkesin ziyaret ettiği mabetler. Globalizm karşıtlarının ilk hedefi Amerikan şirketleri olsa da bunlar gibi dünyaya açılmak gibi dertleri olmayan şirketler de var. Hatta bir keresinde bir yatırımcı, Cheesecake Factory’nin Türkiye haklarını almak için günlerce kapılarına gittiğini "ABD dışına çıkmak mı? Neden" karşılığını alıp, randevu bile koparamadığını anlatmıştı. Abercrombie & Fitch, ABD dışında Kanada’da 3, İngiltere’de bir mağazası olmasına rağmen tüm dünyayı saran bir marka oldu.

Markanın Türk bağımlıları

İnternet üzerinden de satış yapan markanın tutkunları arasında Türkler de önemli bir yer tutuyor. New York 5’inci Cadde’deki, daha çok bir gece kulübünü andıran Abercrombie & Fitch mağazasında çalışan satış elamanı Kate, bütün yıl çok sayıda Türk müşteriyle karşılaştığını söylüyor. Kate göre Türk tüketicinin diğerlerinden farkı yüksek adetlerde alışveriş yapması. Çocuklardan gençlere, orta yaşlılara hatta epey yaşını başını almışlara kadar Türkiye’de bazıları artık neredeyse Abercrombie & Fitch’ten başka bir marka giyinmiyor. İnternetten aldığı ürünleri fahiş fiyata satanlar yüzünden 2004 yılında marka, bir süre Türkiye’den internet üzerinden alımı durdurmuştu. Nişantaşı, Kemerburgaz, Bakırköy ve Kadıköy’de sadece Abercrombie & Fitch ürünleri satan ama aslında buna yetkisi olmayan pekçok mağaza da var.

Spor malzemeleri satıyordu

Efsane marka, 1892’de David T. Abercrombie tarafından 36 South Street Manhattan’da, outdoor (açık hava) spor ve trekking (yürüyüş) malzemeleri satan bir dükkan olarak kuruldu. 1900’de New Yorklu avukat Ezra Fitch düzenli müşterisi olduğu Abercrombie’ye ortak olunca 1904’te mağazaların ismi Abercrombie & Fitch’e dönüştürüldü ancak iki ortak hiçbir zaman anlaşamadı. En sonunda şirketin dış giyime odaklanmasını isteyen Fitch, şirketin tamamını aldı. Posta yoluyla siparişin de önünü açan Fitch, 1909’da 50 bin katalog bastırdı. 456 sayfalık katalogun maliyeti şirketi iflasın eşiğine getirdi. 1960’larda mali güçlüklerle boğuşan şirket 1977’de iflas etti. Spor malzemeleri perakandecisi Jacob S. Oshman, (1914’te Teksas’a yerleşen Rus mülteci) şirketi satın aldı. 1988’de Limited Brands’in satın almasıyla 1990’larda büyük bir değişim geçiren Abercrombie & Fitch, 2000’li yıllara gelindiğinde lüks rahat giyimde bir fenomen haline geldi.

Erkeksi duruş ağırlık kazandı

EXPRESS ve Victoria’s Secret markalarını popüler hale getiren Limited Brands, Abercrombie & Fitch’i satın aldıktan kısa bir süre sonra marka ’seks’ vurgusuna ağırlık verdi. 1990’lı yıllarda outdoor sporlar ağırlık olarak vitrin düzenleyen marka, 2000’li yıllara gelindiğinde ise mağazalarından reklam fotoğraflarına kadar özellikle erkeksiliği öne çıkardı. Şimdi pekçok mağazası bir butikten çok gece kulübünü andıran marka en çok erkek koleksiyonlarına kattığı ruhla biliniyor.

1040 mağazalı dev

ABERCROMBIE & Fitch; Abercrombie & Fitch, abercrombie, Hollister Co., RUEHL No.925 ve Gilly Hicks olmak üzere 5 markaya sahip. 1998’de ikinci markası abercrombie’yi sunan şirket, diğer markalarının tamamını 2000 yılından sonra yarattı. 2005 yılında 2 milyar dolar olan cirosunu şirket 2006 yılında yüzde 50’den fazla artırarak 3.3 milyar dolara çıkardı. 1996 yılından bu yana borsada işlem gören firmanın şu anda ABD’de 359 Arcrombie & Fitch, 202 abercrombie, 457 Hollister Co. ve 21 tane RUEHL mağazası bulunuyor.

Hemingway intihar silahını A&F’den aldı

20’inci yüzyılın başında New York’un elit spor severlerinin taptığı Abercrombie & Fitch, spor giyim ürünlerinden silahlara kadar çeşitli ürünler satıyordu. Sürekli müşterileri arasında ise Katharine Hepburn, John Steinbeck, John F. Kennedy, Robert Peary, Dwight Eisenhower ve Ernest Hemingway bulunuyordu. Hatta Ernest Hemingway’in intihar ederken kullandığı tüfeği Abercrombie & Fitch’ten satın aldığı söylenir.

Nazlanma dönemi bitti, 2009 dünyaya açılma yılı

ABD dışına Abercrombie & Fitch (A&F), ilk kez 2006 yılında Kanada ile çıktı. Şirketin şu anda Kanada’da 3 Abercrombie & Fitch ve 3 Hollister Co mağazası bulunuyor. Mart 2007’de ise Londra mağazasıyla Avrupa’daki ilk kale alındı. Avrupa’daki ikinci mağazanın 2009’da Danimarka’nın başkenti Kopenhag’da açılacağı duyuruldu. ABD dışına burun büken şirket artık dünyanın farklı yerlerinde mağazalar açmaya hazırlanıyor. Japonya, İtalya, Fransa, Almanya, İspanya, İsveç de spor giyimin yeni efsanesi A&F’e kavuşacak. Türkiye’den de 3 büyük grubun A&F’i getirmek için uğraş verdiği konuşuluyor.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!