Oluşturulma Tarihi: Nisan 16, 2008 00:00
Her türlü yol şartında özgürlüğü vaat eden motosiklet tarzı endurolar, yeni sezonuna büyük bir savaşla başladı.
Yeni enduro modellerini Türk motosikletseverlere tanıtan BMW, Honda, Yamaha ve Kawasaki, bu yıl pazardan
aslan payını kapmak için yarışacak. Modeller arasında Transalp ile Tenere gibi efsane olmuş isimler ve çift silindire dönüşen F 650 GS ile KLE 500’ün büyük ağabeyi diye adlandırılan KLE 650 de var.
Eyüp SERBEST
Motosiklet sektörünün 4 dev markası, endurodaki ezeli rekabeti yeniledikleri modelleriyle 2008’e taşıdı. Geçtiğimiz ay düzenlenen Motosiklet Fuarı, enduro tarzı motosiklet kullanıcıları için adete bayram yeri gibiydi. İlk olarak Avrupa pazarında satışa sunulan ve Türkiye’de merakla beklenen Honda Transalp, Yamaha Tenere, BMW F 650 GS ve Kawasaki KLE 650 Versys’i görmek isteyen enduro tutkunları markaların standlarına akın etti. Motosikletle ilgili forumlarda en fazla konuşulan modeller de bunlar oldu. Her biri enjeksiyon sistemiyle beslenen modeller özelliklerine göre şöyle sıralanıyor:
MOTOR GÜCÜ
Savaştaki tek tek silindirli motora sahip Tenere 660’ın ürettiği güç ve tork Yamaha tarafından açıklanmadı. 649 cc’lik çift silindirli motor taşıyan Kawasaki Versys maksimum güç olarak 64 bg, tork olarak 61 nm üretebiliyor. Motoru 680.2 cc’ye çıkartılan Honda Transalp ise 60 bg güç ve 60 nm tork üretiyor. Çift silindire terfi eden, motoru 798 cc’ye çıkartılan BMW 650 GS ise 71 bg güç üretebiliyor. Gücü açıklanmayan Tenere’yi değerlendirmeye almadığımız zaman, güç ve tork savaşının galibi BMW 650 GS, sonuncusu ise Honda Transalp oluyor.
ŞANZIMAN
BMW 650 GS ve Kawasaki Versys 6, Honda Transalp ve Yamaha Tenere ise 5 vitesli şanzımanla donatılmış. Yüksek süratte yol aldıkları düşünüldüğünde 6 vitesli şanzıman yakıt bakımından avantaj sağlıyor.
FRENLER
Kawasaki önde çift disk, arka tekerlekte tek diskli frenler kullanıyor. Versys, ABS’li ve ABS’siz olmak üzere iki farklı modelde satılıyor. Yamaha da önde çift disk, arkada tek disk seçeneği ile satılıyor. Tenere’de ABS sistemi bulunmuyor. Honda da rakipleri gibi önde çift disk, arkada tek diskle satılıyor. Transalp’te ABS sistemi standart olarak bulunuyor. Önde ve arkada tek disk kullanılan 650 GS’de ise BMW Motorrad ABS sistemi standart donanım olarak sunuluyor.
LASTİKLER
Kawasaki önde ve arkada 17 inçlik lastik kullanıyor. Lastik boyutları Versys’i enduro modellerinden uzaklaştırıyor. Honda ve BMW önde 19 inç, arkada ise 17 inç lastik kullanıyor. Yamaha ise önde 21 inç, arkada ise 17 inç lastik kullanıyor. Ön lastiğin büyük olması, arazi hakimiyeti bakımından Yamaha’nın daha fazla enduro ruhu taşıdığını ifade ediyor.
YAKIT KAPASİTESİ
Kawasaki 19 litre, BMW 16 litre, Honda 17.5 litre, Yamaha ise 22 litrelik yakıt deposuna sahip. Motosikletin kilometrede sarfiyatı gözardı edildiğinde büyük bir depo ve fazla benzin taşımak uzun bir menzil anlamına geliyor.
SELE YÜKSEKLİĞİ
Kawasaki 84 cm, Yamaha 89.5 cm, Honda 84.1 cm., BMW ise 79 cm sele yüksekliğine sahip. BMW’nin yüksekliği opsiyonel sele ise 82 cm’ye çıkıyor, alçaltılmış süspansiyon ile ise 76.5 cm’ye inebiliyor. Sele yüksekliği kullanıcıların boylarına göre avantaj ya da dezavantaj sağlayabiliyor.
AĞIRLIK
BMW boş olarak 179 kilogram, Kawasaki 181 kilogram, Yamaha 183 kilogram ağırlığında. Honda ise depo tam dolu olduğunda 219 kilogram ağırlığında. Motosikletin hafif olması arazi kullanımında avantaj sağlıyor.
SONUÇ
: BMW en hafif ve en güçlü motosikleti üretmiş durumda. ABS’nin standart olarak sunulması da bir avantaj sağlıyor, ancak gruptaki en pahalı motosiklet. Satış fiyatı ortalama 25 bin 300 YTL.
Honda’nın yenilediği Transalp, gruptaki en ağır ve en güçsüz motosiklet olarak görünse de, efsane olmuş sağlamlığı ve ismiyle kendine pazarda yer bulacağı düşünülüyor. Transalp’in satış fiyatı 20 bin 900 YTL.
Görüntüsü tamamen yenilenen Tenere en enduro motosiklet. Yüksekliği, ön tekerleğin büyüklüğü, büyük depo gibi enduro avantajlarını sonuna kadar kullanan Tenere 19 bin 580 YTL ile gruptaki en ucuz motosiklet.
Kawasaki Versys, gruptaki modeller arasında endurodan en uzak motosiklet. 17 inçlik ön lastiği ile daha çok asfalt parkurlar için ideal. Versys’in satış fiyatı 20 bin 290 YTL. ABS’li Versys ise 22 bin 320 YTL.