Alper YOLDAŞ
Oluşturulma Tarihi: Ocak 18, 2006 00:00
Otomotiv sektörü için 2005 beklentilerin aksine birçok rekorun kırıldığı bir yıl oldu. 478 bin adetlik otomobil pazarında sırasıyla Renault, Ford, Hyundai, Opel ve Fiat en çok satılan markalar olarak öne çıktılar. Ancak 2005 yılında satışlarını en çok artıran marka ise yüzde 212 ile Saab oldu. İsveçli üreticiyi ise yüzde 113’lük artışla 11 bin 484 adetlik satış rakamına ulaşan Güney Koreli Kia izledi.
Beklentilerin üzerinde bir performans sergileyen otomotiv sektörü için 2005, satış, üretim ve ihracatta rekorların kırıldığı bir yıl oldu. Otomotiv firmaları özellikle iç pazarda satışların düşmesini ve toplam pazarın yüzde 10 daralmasını bekliyorlardı. Ancak, kampanyaların birbiri ardına devreye girmesi ve taşıt kredisi faizlerindeki düşüşün de etkisiyle satışlarda patlamalar görüldü. Özellikle hafif ticari araç satışları tarihi bir rekora imza atarak 271 bin 811 adete ulaştı.
Otomotiv Distribütörleri Derneği’nin (ODD) verilerine göre, 2004 yılında binek ve hafif ticari araç olmak üzere toplam 691 bin 226 adet araç satılırken, 2005 yılına gelindiğinde bu rakam yüzde 2.8’lik artışla 710 bin 408’e yükseldi. Binek otomobil satışları önceki yıla göre yüzde 2.8 azalarak 438 bin 597 adet olarak gerçekleşirken, yüzde 17.5 pazar payıyla Renault liderliğini korudu. Sırasıyla Renault, Ford, Hyundai, Opel ve Fiat en çok satılan binek otomobil markaları oldular. Otomobil pazarında 76 bin 378 adetle liderliği elinde bulunduran Renault’un satışları ise 2004 yılına göre yüzde 9.8 oranında azaldı.
SATIŞLARINI KATLAYANLAR
Aynı dönemde satışlarını en çok artıran marka yüzde 212 ile Saab oldu. İsveçli otomotiv üreticisi Türkiye’de 153 adetlik otomobil satışı gerçekleştirdi. Satışlarını en çok artıran ikinci marka ise, hacim bakımından da dikkatleri üzerine çeken Kia olmayı başardı. Güney Koreli üretici, satışlarını yüzde 113 oranında artırarak 11 bin 484 adetlik satış rakamına ulaştı. 2005 yılında en çok satış yapan ilk 10 firma arasına giren Kia, 4X4 ve A segmentlerinde lider olmayı başardı. Kia Sorento, 2005 yılında 4 bin 366 adetle yılın en çok satılan 4X4’ü oldu. Sorento’yu 1932 adetlik satış rakamıyla Sportage modeli izledi. Böylece Kia, yüzde 32 payla SUV pazarında liderliğe oturdu. Kia Picanto ise, 1407 adetle A segmentinin en çok satan modeli oldu.
Renault bünyesindeki Dacia da, özellikle Logan modelinin başarısıyla 2005 yılında satışlarını en çok artıran üçüncü marka oldu. Satışlarını yüzde 107 oranında artıran Dacia, 8 bin 464 adete ulaşma başarısını gösterdi. Satışlarını en çok arttıran dördüncü marka ise küçük sınıfta yer alan modelleriyle Smart oldu. Satışlarını yüzde 80 oranında artıran Smart, 273 adetlik satış gerçekleştirdi. Fransız üretici Citroen ise yüzde 48 ile satışlarını en çok artıranlar arasında yer aldı. 2004 yılında 6 bin 673 adetlik satış gerçekleştiren Citroen, 2005’te bu rakamı 9 bin 926’ya çıkardı.
2005 yılında satışları en çok düşen marka yüzde 66 ile İngiliz Rover olurken, İtalyan Alfa Romeo ise yüzde 37 ile ikinciliği elde etti. 991 adetlik satış gerçekleştiren Alfa Romeo, pazara sunduğu yeni modellerle 2006’dan oldukça umutlu. BMW bünyesinde yer alan Mini’nin satışları yüzde 29 oranında azalarak 310 adete düştü. Geçen yıl satışları düşen bir diğer marka ise Opel oldu. 2005 yılında 37 bin 320 adetle en fazla satılan dördüncü marka konumundaki Opel’in satışları 2004’e kıyasla yüzde 27 oranında düştü. Fransız üretici Peugeot da, yüzde 16 ile satışları en çok düşen beşinci marka oldu. 2004 yılında 26 bin 912 adet satış gerçekleştiren Peugeot, 2005’te aynı başarıyı gösteremeyerek 15 bin 619 adette kaldı.
Satışlarını en çok artıranlar
MarkaYüzde
Saab212.2
Kia113.6
Dacia107.0
Smart80.8
Citroen48.7
Satışları en çok düşenler
MarkaYüzde
Rover66.1
Alfa Romeo37.5
Mini29.2
Opel27.9
Peugeot16.7
En fazla satanlar
MarkaAdet
Renault 76.378
Ford46.213
Hyundai44.058
Opel37.320