Güncelleme Tarihi:
Üstün Akmen
1. Rosenbergler Ölmemeli - İBBŞT: “Yargının siyasallaştığı bir ülkede adalet nasıl sağlanır” sorusuna belgelerle yanıt arayan eserde, yönetmen Orhan Alkaya ‘belgesel’den itinayla kaçınmış, yepyeni bir seyir pratiği geliştirmiş.
2. Sezuan’ın İyi İnsanı - İstanbul Devlet Tiyatrosu: Yönetmen Yücel Erten, bizim varoşlarımızla imgesel Çin’in varoşları arasında paralellikler kurmuş; oyunun anlattığı olayı oyuncularla birlikte yakalamış, her bir oyuncunun kendi gücünü ortaya koymasına yardımcı olmuş.
3. Aut - Sıfır Nokta İki: Doğru yazılan, futbol mabedinin fona yerleştirildiği, bir anlamda sokaktaki dünyayı büyüteç altına alan bir ‘yerli’ oyun. Düşüncesindeki zenginlik ve sınır tanımaz bağımsızlıkla türünün sınırlarını zorluyor, zorlarken de aşıyor.
4. Ben Bertolt Brecht - Dostlar Tiyatrosu
5. Kimsenin Ölmediği Bir Günün Ertesiydi - Altıdan Sonra Tiyatro
Seçkin Selvi
1. Önce Bir Boşluk Oldu Kalp Gidince, Ama Şimdi İyi - Talimhane Tiyatrosu: Yabancı bir yazarın oyununu, bir Türk yazarın yapıtı kadar özgün uyarlayan Seçil Honeywell’in çalışması ve Esra Bezen Bilgin’in olağanüstü yorumu.
2. Ben Bertolt Brecht - Dostlar Tiyatrosu: Yaşadığımız süreçlerin, ne yazık ki değiştirilemeyen koşullarında, Brecht’in hâlâ güncelliğini koruması, Genco Erkal-Tülay Günay ikilisinin muhteşem yorumu.
3. Süpernova - DOT: Murat Daltaban’ın, boksu Tan Temel ve Sernaz Demirel’in koreografisiyle estetik bir dans tiyatrosu biçiminde yorumlaması, disiplinli oyunculuklar ve dünyanın kocaman bir boks ringi olduğunu göstermeleri.
4. Gerçek Hayattan Alınmıştır - Altıdan Sonra Tiyatro
5. Bernarda Alba’nın Evi - Tiyatro Oyunbaz
Özlem Özdemir
1. Mi Minör - EEMPCM Prodüksiyon: Oyunun içindeki bir şarkıda aslında yermek için söylenen ‘en’leri ben ironik biçimde bu oyuna adıyorum. Mi Minör, yine oyunun dilinin tersine büyük cümlelerle Türk tiyatrosunda bir devrim! Bu oyun benim için sadece oyun değil karşı çıktıklarımın sahnelenmiş halidir.
2. Ben Bertolt Brecht - Dostlar Tiyatrosu: Genco Erkal’ın peşini bırak-a-madığı yazarlarından Brecht’in bu uyarlamasında Tülay Günal’la sergiledikleri performans doyumsuzdu. “Bozuk adalet yeter” diyen Brecht’i dinlemek için çok doğru bir zaman
değil mi?
3. Gerçek Hayattan Alınmıştır- Altıdan Sonra: Yiğit Sertdemir’den beni duygusal anlamda paramparça eden bir oyun. Tomris İncer’in her zamanki içimi titreten oyunculuğuna saygı ve Sertdemir’in özellikle kalemine bir kez daha hayranlık oldu oyundan bana kalan.
4. Pusulasız, Özen Yula: Irk, din, etnik köken ve dil üzerinden politikaların dünyaya hâkim olduğu özellikle bu yüzyılda Özen Yula dünyayla münasebetindeki bu rahatsızlıkları iki farklı ülkeden gelen iki adamın iletişimsizlikleri üzerinden anlatmayı denemiş. Bir rahatsızlık halinin oyuna dönüşmüş hali...
? Maalesef hafızamda yer eden bir başka oyun izlemediğim için beşinci oyunum yok.
Ferhat Uludere
1. Aut - Tiyatro Sıfır Nokta İki: İncelikle düşünülmüş, incelikle yönetilmiş, incelikle oynanmış, sert olduğu kadar da gerçek bir tokat... Bazıları oyunu abartılı bulabilir ama yeşil sahanın arkasına biraz bakan biri oyunda yaratılan dünyanın gerçeğe hiç yabancı olmadığını görecektir...
2. Onca Yoksulluk Varken - Tiyatro Kare: Nedim Saban; Romian Gray’nin aynı adlı romanı ile yazarı çok iyi analiz etmiş ve tek bir ânı bile aksamayan, tek bir kelimesi bile sahneye yabancı durmayan bir oyun çıkarmış ortaya... Son yıllarda izlediğim en başarılı edebiyat uyarlamalarından biri…
3. Adalet, Sizsiniz - Perdeci Oyuncular: Yargının siyasallaşmasını üç ayrı dönem üzerinden anlatan oyun, Türkiye’de yaşananlara da vurgu yapması açısından ayrıca önemli...
4. Tanrı - Tiyatro Akla Kara
5. Külhanbeyi Müzikali - Bakırköy Belediye Tiyatroları
Yaşam Kaya
1. Peyote’de İki Bira ve Ortaya Patates - Tiyatro Barbone: 20’li yaşlardaki insanların Türkiye’de yaşadığı ‘aşk’, ‘cinsellik’, ‘umut’ sorunları iyi bir kurguyla sahneye taşınmış. Genç oyuncuların yetenekleri için bu gösteri izlenmeli.
2. Kurabiye Ev - Tiyatro Yan Etki: Kurabiye Ev, Türkiye ve dünyanın en büyük problemi ‘insan tacirliği’ olayını çarpıcı bir komediyle gösteriyor. Yönetmenin ve oyuncuların kalitesi, oyunu muhteşem yapan önemli ayrıntı.
3. Islah Evi - Çamur’dan Tiyatro: Türkiye’de ‘gerilim komedisi’ izlemek şaşırtıcı. Türkiye’nin en iyi yönetmenlerinden Engin Alkan’ın iyi yorumu, Didem Balçın’ın ve ekibin müthiş komedisi oyunun kalitesini göstermiş.
4. Bizde Yok - Tiyatro Artı
5. Hamlet - Tiyatro CEF