OluÅŸturulma Tarihi: AÄŸustos 30, 2005 00:00
Sefertasından 8 trilyon cirolu plastik kap çıktı1973’te iki plastik kalıp işçisiyle ustalarının kurduÄŸu Üçsan Ltd., bir Iraklı için yapılan ve elde kalan kalıplarla önce plastik sefertası üretti. Sonra gıdalar için plastik saklama kaplarını keÅŸfeden ÅŸirket, ÅŸu anda 65 ülkeye 500 çeÅŸit plastik kap ihraç ediyor.HALÄ°T Özbek ve M. Halil KerestecioÄŸlu’nun 1973’te ustaları Mustafa Büyükdere’yle birlikte kurdukları Üçsan Plastik Kalıp Sanayii ve Ticaret Limited Åžirketi (Üçsan Plastik), geçen yıl 8 trilyon lira ciro yaptı. 110 kiÅŸilik istihdamı olan Üçsan Plastik’in geliÅŸim öyküsünde Iraklı bir iÅŸadamının yaptırdığı ‘plastik sefertası kalıpları’ büyük önem taşıyor. Ä°ran-Irak Savaşı nedeniyle elde kalan kalıpların maliyetini çıkarmak için ‘plastik sefertası üretimine’ baÅŸlayan Üçsan Plastik, bu ürünle büyük pazar bulur ve atılım yapar. Ardından da özellikle gıda ürünleri için ABD ve Avrupa’da üretilen ‘plastik saklama kapları’ üretimini büyüten ÅŸirket hızla büyür. GiriÅŸimci olduklarından beri tek ofiste yan yana iki masada ÅŸirketlerini yöneten Halit Özbek ve Halil KerestecioÄŸlu, ikinci kuÅŸağın da devreye girmesiyle hem iç pazarda hem de ihracatta daha etkin bir ÅŸirketin sahibi olurlar.ŞİRKETÄ° KURDUK, SAVAÅž ÇIKTI: Halit Özbek şöyle baÅŸlıyor anlatmaya: ‘Halit Özbek, 1963’te Ä°stanbul’a geldim ve bir kalıp atölyesinde iÅŸe baÅŸladım. Orada Halit Bey ile 1973 sonuna kadar birlikte çalıştık. Ä°kimiz sonra ustamızla (Mustafa Büyükdere) birlikte kendi iÅŸ yerimizi açtık. Sonra ustamız bizden ayrıldı. Ä°lk iÅŸyerimiz Tahtakale (Süleymaniye) civarında 60 metrekarelik bir yerdi. Daha iÅŸe baÅŸlamadan sipariÅŸler almaya baÅŸlamıştık. Ancak 1974’te Kıbrıs Harekatı baÅŸladı ve bizi çok zora soktu. Çünkü 1973’te 24 ay vadeyle (ayda 10 bin lira taksitle) makinelerimizi almıştık ve aylık ödemeleri ancak iÅŸ yapabilirsek ödeyebiliyorduk. Ayda 10 bin lira ödememiz vardı ve o büyük paraydı. Bir oyuncakçı aÄŸabeyimiz kalan senetleri ödeyebilmemiz için bize büyük destek oldu iÅŸ verdi. Bankalar para bile vermiyordu.’IRAKLI’NIN KALIPLARI: Üçsan, 1976’ya kadar sadece kalıp yaparken o tarihten sonra plastik ürün üretmeye de baÅŸlar. Ä°lk ürün televizyonlara regülatör dış kalıbı olur. Grundig’e ürün satılır. Sonra plastik ürün üreten birkaç makine daha alınır. 1978’de üçüncü ortak plastik üretim kısmını alarak ayrılır. Halil KerestecioÄŸlu şöyle devam ediyor anlatmaya: ‘1979-80 döneminde Iraklı bir müşterimiz geldi. Elinde birkaç mutfak eÅŸyası numunesi kap vardı. ‘Bunlara kalıp yapar mısınız’ dedi. Amacı kalıp yaptırmak ve onu alıp Irak’a götürmek, orada üretim yapmaktı. Biz kaparoyu aldık, kalıpları da yaptık ama Ä°ran-Irak savaşı nedeniyle müşterimiz bir daha gelemedi. Kalıplar elimizde kaldı. Biz de maliyeti çıkarmak için bir deneme üretimi yaptık. Plastik sefertası çıktı ortaya ve ürünleri toptancılara gösterdik. BildiÄŸimiz alüminyum ya da çelik sefer tasının plastiÄŸini üretiyorduk. Makine 24 saat çalışmaya bayÅŸladı ve ne üretse satılıyordu. Çok iyi para kazandık, sefer tasından kazandığımız parayla BayrampaÅŸa’da yeni yer aldık. O sefer tası bizi ileriye doÄŸru fırlattı.’Madagaskar’a, Haiti’ye kadar ihracat yapıyoruzÜÇSAN Plastik’te ikinci kuÅŸak 1990’larda iÅŸ başı yapar. Bülent Özbek Ä°hracat departmanını kurar ve başına geçer, Dilek Özbek ise iç pazardan sorumlu satış müdürü olur. Bülent Özbek şöyle anlatıyor: ‘İlk ihracatımızı Kıbrıs’a sonra Ä°ngiltere’ye yaptık. 1993’te GüneÅŸli’de 6500 metre karelik fabrikamıza taşındık. Ä°hracat hızlı büyümeye baÅŸladı. Åžu an ciromuzun yüzde 55’i ihracattan ve ihracat yaptığımız ülke sayısı 65 oldu. Madagaskar’dan Haiti’ye kadar plastik kap satıyoruz. Ä°hraç pazarımız olarak çok ilginç ülkeler var; Guatemala, Honduras, Nijerya, Porto Rico, Barbados, Madagaskar, Zimbabwe, Avustralya gibi. Avrupa ve ABD’ye de satıyoruz tabii ki, Rusya’ya ise ihracatımızın yüzde 30’unu gerçekleÅŸtiriyoruz. Rusya’da üretim ortaklığı için görüşmelerimiz sürüyor.’ 500 ürün 2000 kalıptan çıkıyorÜÇSAN Plastik Satış Müdürü Dilek Özbek, 500’den fazla ürünleri olduÄŸunu ve bunların 2000’den fazla kalıpla üretildiÄŸini belirterek, son günlerde çok konuÅŸulan ‘strifüjlü salata kurutma kabının büyük ilgi gördüğünü söylüyor. Özbek, ‘Bu ürün yıkanan salatanın kurutulmasını ve dolayısıyla buzdolabında daha uzun süre taze kalmasını saÄŸlıyor’ dedi. Özbek, iç pazarda tüm kurumsal hipermarketlerde ürünlerinin yer aldığını belirtiyor.Plastik saksı ürettik, ithalini görene kadar ciddiye almadılarHALÄ°T Özbek, mutfak gereçleri dışında plastikten saksı da ürettiklerini belirtiyor ve bu konudaki üretimin öyküsünü şöyle özetliyor: ‘1982’de ABD’ye gittim ve orada ürünleri inceledim. Plastik saksı fikri de öyel çıktı. Ãœrettik ama bizim çiçekçiler bu ürüne önce mesafeli kaldılar. Sonra Özal döneminde çicek ithalatı baÅŸlayınca ‘ithal çiçekler de plastik saksıda geliyor, demekki oluyormuş’ dediler ve bu ürünümüz de pazarda yer edindi.’KOBİ’lerin durumu giderek zorlaşıyorGAZÄ°ANTEP Genç Ä°ÅŸadamları DerneÄŸi (GAGÄ°AD) BaÅŸkanı Ataman Åžerbetçi, Türkiye’deki ekonomik iklimin küçük ve orta boy iÅŸletmelerin rekabet ve yaÅŸam ÅŸartlarını zorlaÅŸtıran bir ortam yarattığını belirtti. Åžerbetçi, GAGÄ°AD’ın yayımladığı Çizgi Dergisi’nde yer alan makalesinde, günümüzde geleneksel sektörlerin önemini, istihdam gücünü ve üretim kapasitesini yavaÅŸ yavaÅŸ kaybetmekte olduÄŸunu savundu. Ekonomik iklimdeki deÄŸiÅŸimin kalifikasyonu yüksek sektörlerin, daha likit ve daha modern orta ve büyük ölçekli firmaların lehine geliÅŸtiÄŸini ifade eden Åžerbetçi, şöyle dedi: ‘Bu geliÅŸmeler bir taraftan ölçek itibarıyla Türkiye’nin de makro ekonomik politikalarını doÄŸrudan etkilemekte, diÄŸer taraftan bu yeni ekonomik iklimin geliÅŸmesine katkıda bulunuyor. Beyaz eÅŸya, madencilik gibi sektörlerdeki hızlı geliÅŸmeler Türkiye’nin makro ekonomik tablosu üzerinde ciddi bir makyaj yapıyor.’ Türkiye’de KOBİ’lerin ihtiyaçlarının tespitine ve eksikliklerin giderilmesine dönük içi dolu ve gerçekçi politikalar olmadığını belirten Ataman Åžerbetçi, bu nedenle Türkiye’de ekonomik veriler iyiye giderken ciddi ölçüde ÅŸikayet sesleri yükseldiÄŸini kaydetti.Ä°lk güzellik fuarı 4 Eylül’de açılıyorTÃœRKÄ°YE’nin, Kuaför, güzellik ve estetik profesyonellerine yönelik ilk sektör fuarı olan 3’üncü Uluslararası Kuaför&Güzellik 2005 Kuaför, Güzellik Estetik Malzemeleri ve Ekipmanları Fuarı, 4-6 Eylül tarihleri arasında CNR Fuar Merkezi’nde düzenlenecek. Fuar, Ä°stanbul Kadın Kuaförleri ve Manikürcüleri Odası, Ä°stanbul Erkek Berberleri Odası, Ä°stanbul Artistik Kuaförler DerneÄŸi destekleri ile Media Force Fuarcılık tarafından organize ediliyor. Kuaför, güzellik ve estetik sektörü mensupları bu fuarla, saç ve güzellik konusunda son modayı izleyebilecek, en kaliteli ürünleri karşılaÅŸtırabilecek ve satın alabilecekler. Fuarda; saç bakım ürünlerinden teknik kuaför malzemelerine, cilt bakım ürünlerinden profesyonel makyaj ürünlerine, solarium makinelerinden epilasyon ürünlerine kadar birçok ürün sergilenecek. Â
button