OluÅŸturulma Tarihi: AÄŸustos 16, 2005 00:00
Bankacı turizmci iki kardeÅŸ tekstile ‘Tita’ dersi verdiBÄ°RSENLER Tekstil’i kurup, kadın giyiminde ‘Tita’ markasını yaratan Kaan ve Cengizhan Birsen, bu yıl 12 milyon dolar ciro bekliyor. Yurtiçinde 8 maÄŸaza açan Tita, cironun yüzde 75’ini ihracattan saÄŸlıyor. TÃœRK tekstiline 10 yıllarını veren giriÅŸimciler ‘marka’ olamamanın sancısını çekerken, bankacı Kaan ve turizmce Cengizhan Birsen, 1.5 yılda yeni bir kadın giyim markası ‘Tita’yı yarattı. Ä°ki kardeÅŸin 1.5 milyon dolar sermaye ile bir de yabancı ortakla kurdukları Birsenler Tekstil Turizm Sanayi ve Ticaret A.Åž.’nin 2005 cirosu 12 milyon dolar bekleniyor, gelecek yıl ise 16 milyon dolar olacak. Uzun yıllar bankacılık yapan Kaan Birsen şöyle baÅŸlıyor anlatmaya:‘KardeÅŸim Cengizhan Birsen ve Peter Balzerek ile üç ortak çıktık yola. Cengizhan çoÄŸunluk hisseye sahip. Benim bankacılık geçmiÅŸim var. 7 sene bankacılık yaptım Akbank teftiÅŸ heyetinde iÅŸe baÅŸladım. Sonra ÅŸube müdürlüğü yaptım. Egebank’a geçtim ve Suadiye ÅŸube müdürüyken bankacılığı bıraktım. KardeÅŸim turizm otelcilik mezunu ve okul bittikten sonra Ä°ngiltere’de 5 sene kaldı, orada evlendi. Holiday Inn’de ön büro müdürlüğü yaptı. Sonra Türkiye’e döndü otelcilikle iÅŸtigal etmek istedi ama ÅŸartlar uymadı.’KOTON OKULUMUZ OLDU: Kaan Birsen, ‘Koton’un sahibi Yılmaz Bey benim çocukluk arkadaşımdı. Beni ve kardeÅŸimi istedi birlikte oraya geçtik’ diyor ve kendisinin Koton’da finansman müdürü olarak çalıştığını kardeÅŸini de Koton için Almanya’ya gönderdiklerini anlatıyor. Birsen şöyle devam ediyor:‘KardeÅŸim orada Koton’un Avrupa organizasyonunu kurdu. Koleksiyon mantığını geliÅŸtirdi. Ben de maÄŸazacılık için yeni finansman yöntemler geliÅŸtirdim. 2004’ün başında ikimiz birden Koton’dan ayrılmaya karar verdik, ÅŸirket kurduk marka olarak da yabancı ortağımız Peter Balzerek’in önerisiyle Tita’yı seçtik. Tita Ä°spanyolca’da ‘hala’ demek. Koton’daki iÅŸ tecrübemizde bu sektörde imalat, maÄŸazacılık ve ihracat alanlarında çok iyi yetiÅŸtik. Peter de Koton’da Almanya ofisinde çalışıyordu.’MÃœNÄ°H’TE Ä°LHAM GELDÄ°: Üç ortağın giriÅŸimci olma kararını nasıl aldıklarını da ‘Münih Havaalanı’nda üçümüz otururken, ‘bu iÅŸi artık kendimiz yapabiliriz, niye yapmıyoruz’ dedik ve start aldık’. O günden beri 1.5-2 sene geçti’ diye anlatan Kaan Birsen, ilk etapta Almanya ofisini kurduklarını oradaki satış potansiyelini harekete geçirdiklerini belirtiyor. Birsen, ‘Türkiye’de ofisimiz yoktu ama Almanya’da vardı. Sonra Seyranteye’de büyükçe bir yer tuttuk ve ihracatı baÅŸlattık. İç pazara daha sonra baktık’ diyor. İç pazarda maÄŸazalaÅŸarak marka gücünü ortaya koymayı tercih ettiklerini söyleyen Kaan Birsen, Antalya, Bodrum, Ä°zmit, Ä°stanbul ve Çorum’da 8 maÄŸaza (5 tanesi francising) açtıklarını söylüyor.Egebank’ta gördüklerimden sonra bankacılıktan soÄŸudum, bıraktımKAAN Birsen, neden bankacılığı bırakıp tekstilde giriÅŸimci olduÄŸunu da şöyle anlatıyor:‘İyi ki giriÅŸimci olmuÅŸum. Ä°nsan hayatında kader anları var. Ben çok ciddi bir bankada müfettiÅŸlik yaptıktan sonra ÅŸube yöneticiliÄŸi yaptım. Bankacılıktan kopmamın nedeni krize doÄŸru gidildiÄŸini gördüm. 1997’de Egebank’taydım ve bana uymayan bir takım uygulamlar görüyordum. Rahatsız oldum gördüklerimden ve bu iÅŸleri yapamayacağıma kanaat getirdim. Sonra kendime ‘5 sene sonra bankacılıkta nerede olabilirsin diye’ sordum. Yaşım da gençti.’Bırak bu iÅŸleri, sen artık risk alabilirsin dedim ve geçtim.Tekstildeki üretim altyapısını deÄŸerlendirip, para kazanıyoruzTÃœRKÄ°YE’de tekstil ve hazırgiyim sektörünün rekabet sorunları artarken neden bu sektöre girdiklerini de ‘Marka olmanın avantajlarını biliyoruz. Türkiye’de bu sektörde çok büyük yatırımlar yapılmış ama nedense moda ve marka bazında çok sayıda baÅŸarı örneÄŸi yok. Altyapı avantajını kullanarak marka yaratma çabasında ciddi eksiklik var. Biz bu altyapıyı deÄŸerlendirip para kazanıyoruz’ diye açıklayan Kaan Birsen kumaşçıların ‘biz de giyim yaparız’ diye hareket etmelerini yanlış buluyor. Birsen, ‘Bu iÅŸ öyle olmuyor. marka ve maÄŸaza iÅŸinde çok farklı bir pazarlama, araÅŸtırma çalışma düzeni var’ diyor. Birsen şöyle konuÅŸuyor: ‘Zara, Mango, Koton seviyesine konumlandık. C plus’tan A’ya kadar geniÅŸ bir müşteri kitlesini hedefliyoruz. 16-25 yaÅŸ arası kadın bizim müşterimiz.’1.5 milyon dolar sermaye 12 milyon dolar ciro KAAN Birsen, 1.5 senede ÅŸirketin geldiÄŸi boyutu ‘2005’in 6’ınca ayı itibariyle ciromuz 6.2 milyon dolar. Yıl sonunda 12 milyon doları aÅŸacak. 2006 için 16 milyon dolar bekliyoruz. Cironun yüzde 75’i de ihracattan. Bu denge iç piyasa lehine biraz daha deÄŸiÅŸecek. Ä°hracatta farklı pazarları devreye sokuyoruz, Ä°rlanda’da gayet iyi gidiyoruz. Ä°spanya, Avusturya, Ä°sviçre, Ä°ngiltere, Çek Cumhuriyeti ve Mısır gibi ülkelerde 250 satış noktası ile hizmet veriyoruz. İç pazara daha etkin giriyoruz’ diye açıkladı. Birsen üretim modelini de şöyle anlatıyor:‘Onlar (yurtdışı acenteler) sipariÅŸi alıyor, biz üretiyoruz. Ãœretim modelimiz basit. Kumaşı alıyorum, imalatçıya satıyorum. BitmiÅŸ ÅŸekilde benim ürünüm bana teslim ediliyor. Ãœretimimizin yüzde 80’i dışarda paket imalat ÅŸeklinde. Bu nedenle bizim ÅŸirketimizde sadece 126 kiyÅŸi çalışıyor. Bunların büyük bölümü tasarımda. 13 kiÅŸi de Almanya ofisimizde çalışıyor.’TEB’den KOBİ’lere yönetim dersleriTÃœRK Ekonomi Bankası (TEB) KOBÄ° niteliÄŸi taşıyan iÅŸletmelere verdiÄŸi desteÄŸe yeni bir proje ekledi. TEB, KOBİ’lerin rekabet gücünü artırmaya yönelik proje kapsamında, KOBİ’ler için tasarlanmış özel bir yönetim modeli olan Stratejik Åžirket Yönetim Modeli’nin teorik ve uygulamalı aktarımını yapmak üzere ‘Stratejik Yönetim Seminerleri’ düzenliyor. Ä°lki Temmuz ayında Mersin’de gerçekleÅŸtirilen Stratejik Yönetim Seminerlerinin ikincisi Manisa’da düzenlendi. TEB Ticari Bankacılık Genel Müdür Yardımcısı Turgut Boz’un katılımıyla gerçekleÅŸen seminerde açılış konuÅŸmasını Manisa Ticaret ve Sanayi Odası Meclis BaÅŸkanı YaÅŸar CoÅŸkun yaptı. Boz, TEB’in Kurumsal ve Ticari Bankacılık alanlarındaki uzmanlığını KOBİ’lere ulaÅŸtırmayı hedeflediklerini ve bu doÄŸrultuda geniÅŸ bir yelpazede KOBİ’’lerde deÄŸer yaratacak ürün ve hizmetleri sunduklarını belirtti ve seminerlerinde globalleÅŸme ile birlikte artan rekabetin deÄŸiÅŸen koÅŸullarına uyum saÄŸlamayı, iç ve dış pazarlarda KOBİ’lere rekabet gücü yaratacak ve kalitelerini artıracak konu baÅŸlıklarını ele almayı amaçladıklarını söyledi. Seminerin ardından TEB KOBÄ° Akademi tarafından, katılımcı KOBİ’lerin de uygulamaya dahil olmaları için strateji alanında ‘Karlılığa Götüren Pusulanız’, ihracat alanında ‘Riskinizi Dağıtmanın Yolu’ ve kalite alanında da ‘Her Pazarın Kapısını Açan Anahtar’ konulu atölye çalışmaları düzenlendi.Adana’da 50 kadına örnek AB projesiADANA’da 50 kadın, Türk Ãœniversiteli Kadınlar DerneÄŸi Adana Åžubesi’nin hazırlayıp, AB’ye sunduÄŸu projelerle meslek sahibi olmak için kolları sıvadı. AB’nin 175 bin Euro destek verdiÄŸi projelerde kadınlar tarım, hayvancılık, seracılık, süs bitkileri yetiÅŸtiriciliÄŸi, arıcılık öğreniyor.Dernek BaÅŸkanı Müyesser Kartal, 4 proje hazırlayıp kredi baÅŸvurusunda bulunduklarını, ‘Kırsal Kadınlar İçin Tarım Ãœrünleri EÄŸitim Merkezi’ (TÃœEM) için AB’nin 175 bin Euro kredi desteÄŸinde bulunduÄŸunu söyledi. Kartal, amaçlarının Adana ili kırsalı ile varoÅŸlarında yaÅŸayan ekonomik düzeyi düşük, iÅŸsiz kadınlara meslek kursları düzenleyerek iÅŸ edinmelerine katkıda bulunmak olduÄŸunu belirtti. Kartal, ‘Projemiz Türkiye Ä°ÅŸ Kurumu ve AB tarafından örnek proje olarak gösteriliyor. Karakekeç Çarkıpare Köyü Çatalan Baraj yolunda Adana BüyükÅŸehir Belediyesi’ne ait alanı eÄŸitim merkezine dönüştürdük. 8 ay süreyle 50 kadınımıza fidancılık, seracılık, süs bitkileri yetiÅŸtiriciliÄŸi ve hayvancılık konularında pratik ve uygulamalı kurslar veriyoruz. Kurs sonunda sertifikalarını alacak olan kadınlarımız birkaç meslek sahibi olacak. Hem iÅŸ bulabilecek, hem de kendi iÅŸlerini kuracak düzeye gelecekler’ dedi.Tarlasındaki ürünleri sigortalattıTEKÄ°RDAĞ’ın Çerkezköy Ä°lçesi’ne baÄŸlı Pınarça Köyü’nde çiftçilik yapan Salim Can, geçen yıl doludan büyük zarar görünce bu yıl 6 dönüm tarlasındaki ürünlerini sigortalattı. Yapılan sözleÅŸmeye göre Can’ın domatesleri 7 bin YTL’ye, konservelik barbunyaları 17 bin 222 YTL’ye, sivri ve dolmalık biberleri 2 bin 242 YTL’ye, patlıcanları ise 3 bin 363 YTL’ye sigortalandı. Bahçesinde yetiÅŸen kavun, karpuz ve de diÄŸer ürünleri de sigortalattıran Can, ‘Eylül ayına kadar sigorta kapsamında olan ürünlere herhangi bir zarar gelmesi halinde zararı sigorta ÅŸirketi karşılayacak. Artık hava durumlarını takip etmek zorunda kalmıyorum’ dedi.Tokat’ın hedefi ilk 10’a girmekTOKAT Organize Sanayi Bölgesi’nin durum deÄŸerlendirme toplantısı, Vali Ayhan NasuhbeyoÄŸlu baÅŸkanlığında yapıldı. Organize Sanayi Bölge Müdürlüğü’ndeki toplantıda, mevcut yatırımları deÄŸerlendiren Vali NasuhbeyoÄŸlu, kalkınma sürecinde sürdürülen çalışmaların yoÄŸun bir ÅŸekilde devam ettiÄŸini söyledi. NasuhbeyoÄŸlu şöyle devam etti: ‘İlimiz sanayisinin etkinleÅŸtirilmesi ve önümüzdeki 8 yıl içinde Tokat’ın ülkemizin ilk on ili arasına girme hedefi üzerindeki faaliyetimiz 2003 yılından bugüne sürüyor. Özellikle 5804 sayılı yasanın yürürlüğe girmesinden sonraki süreçte ilimizde sanayi yönünden büyük geliÅŸmeler oldu. Hemen hemen her sektörde yoÄŸun bir faaliyet içine girildi. Biz sanayicimize her türlü imkanı sunuyoruz.’ Tokat’ın sanayi ÅŸehri olması için bir süreç baÅŸladığını ve bu süreçte gerçekleÅŸtirilecek yatırımların büyük önem taşıdığına dikkati çeken Sanayi ve Ticaret Ä°l Müdürü Süleyman Åžentürk ise il bazında önemli 232 iÅŸletme bulunduÄŸunu belirtti. Toplantıya, Ticaret ve Sanayi Odası BaÅŸkanı Orhan SarıtaÅŸlı, Ä°lçe Ticaret ve Sanayi Odası BaÅŸkanları ve iÅŸadamları katıldı.Franchising Türkiye’de yeniden yükseliÅŸe geçtiTÃœRKÄ°YE’de 1980’li yıllarda ilk olarak fast food sektörü ile giren franchising sistemi, krizli yıllardaki durgunluktan sonra otomotivden, eÄŸitime ve saÄŸlığa kadar deÄŸiÅŸik sektörlerde yeniden yaygınlaşıyor. Ulusal Franchising DerneÄŸi (UFRAD) Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Mustafa Aydın, sözcük anlamı imtiyaz olan franchisingin ÅŸu anda Türk ekonomisinde ciddi ÅŸekilde kendisini hissettirmeye baÅŸladığını söyledi. Türkiye’de 200 civarında markanın franchising verdiÄŸini ifade eden Aydın, franchising sistemi içinde yer alan kurum sayısının 5 bine ulaÅŸtığını, sadece eÄŸitim sektöründe binin üzerinde kurumun franchising sistemi içerisinde yer aldığını kaydetti. Türk markalarının yurt dışı pazarlarda yer edinmesinde de franchising sisteminin büyük rol oynayacağına iÅŸaret eden Aydın, Türk markalarının franchising modeli ile eÄŸitim, gıda, tekstil ve beyaz eÅŸya sektörlerinde dünya pazarlarına açılmak üzere olduklarını bildirdi.Franchising, markalaÅŸmış bir ürün veya hizmetin, belirli bir süre ÅŸart ve sınırlamalarla, iÅŸin yönetim ve organizasyonuna iliÅŸkin bilgi ve destek saÄŸlamak suretiyle ikinci tarafa verdiÄŸi imtiyazdan doÄŸan uzun dönemli ve sürekli bir iÅŸ iliÅŸkileri bütünü olarak tanımlanabiliyor.Â
button