Ersan ATAKAN
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 09, 2008 00:00
Genelde çekeceğimiz konuyu kolayca tespit eder, ancak çekim için doğru kompozisyonu oluşturmakta zorlanırız. Çekim sonrasında keşke şu şekilde çekseydim diye pişman oluruz. Her ne kadar sayısal teknoloji ile sonuçları hemen kontrol etmemiz mümkün olsa da, çoğu enstantaneyi tekrar yakalamamız da imkansız gibidir...
UzaklIk ve çekim açısını değiştirerek konumuzun önemini azaltmak veya ön plana çıkartmak mümkün olacaktır. Aynı şekilde konuyu dengelemek de bu hususlara biraz dikkat ederek daha kolay hale gelecektir. Çekim telaşı ile unuttuğumuz noktalardan biri de uzaklık ve açılarla oynayarak değişik sonuçlar elde edebileceğimizdir. Makinenizin konuya uzaklığını değiştirmek, perspektifi de etkileyecektir. Konuya yakınlaştıkça arka plan önemsizleşecek ve konu ön plana çıkacaktır. Tersinde de arka plan karenizde daha çok yer alacağından, konuya olan ilgi azalabilecektir.
Bu tür çekimlerde otomatik fokusta da istenmeyen kaymalar olabilecektir. Doğal olarak bu tür uzaklıklarda otomatik ayarların sonucuna daha dikkat etmek gerekmektedir. Fokus, ağırlıklı olarak konunuzdan daha koyu bir noktaya yapıldığında açık yerlerde patlamalar olabilecek; ağırlıklı olarak açık yerlere yapıldığında da koyu yerler çok karanlık çıkabilecektir.
Farklı sonuç
Çekimlerimizi genelde konunun göz seviyesinde yaparız. Aslında bu tür çekimlerin daha samimi sonuç verdiğini bilmek bizi buna şartlar. Oysa daha aşağıdan veya yukarıdan yapılacak çekimlerle çok daha farklı ve etkili sonuçlar almamız da mümkündür. Bu durum şüphesiz her zaman geçerli olmasa da, pratik yaparak ve sonuçları inceleyerek tecrübe kazanabilirsiniz. Örneğin çocukları çekerken sıkça yapılan hatalardan bir tanesi, onları yukarıdan pozlayarak mantar görüntülü sonuçlara neden olmaktır. Daha heybetli ve güçlü bir sonuç için ise konuyu daha aşağıdan çekmek, söz konusu etkiyi elde etmede yardımcı olacaktır.
Bu çekimleri genelde insan fotoğrafları açısından ele alıyor olsak da, örneğin mimari çekimlerde de farklı açılardan yapılacak çekimler bize çekici sonuçlar için yardımcı olacaktır. Turistik bir gezide karşımıza çıkan bir anıtı, dikkat ederseniz genelde herkesle beraber aynı açıdan görüntüleriz. Böyle bir durumda kalabalıktan biraz uzaklaşıp, belki daha yükseğe çıkarak, belki çömelerek çok daha etkili bir kare elde etmek üzere görüntülemeyi mutlaka denemelisiniz. Eve döndüğünüzde dev ekranınızda veya bastırmış olduğunuz karede seyrederken, burayı ben mi çekmişim diye gururlanmak işin en zevkli yanı olacaktır.
Sergi: ’Mayıs 68’
Magnum Photos’un önemli fotoğrafçıların-dan Bruno Barbey, 1968 olaylarının 40.yılı dolayısıyla, dünyaca ünlü çalışması "Mayıs 68" ile Fotografevi’nde. 19 Nisan’da Bruno Barbey’in katılımı ile açılan sergi, 29 Mayıs’a kadar gezilebilecek. Sergide 1968’de Paris sokaklarında yaşananlara, Bruno Barbey’nin objektifinden bakma olanağı yakalanıyor.
Detaylı bilgi için: fotografevi.com