Dışbank’ı görmezden gelmek haksızlık

Güncelleme Tarihi:

Dışbank’ı görmezden gelmek haksızlık
OluÅŸturulma Tarihi: Nisan 24, 2005 00:00

GEÇEN hafta ilk defa kendime ‘otosansür’ uyguladım. DoÄŸan Holding’in Dışbank’ı 1 milyar 280 milyon dolara Belçika-Hollanda ortaklığı Fortis’e satmasını kutlayacaktım.‘YaÄŸcı, yalaka, patron uÅŸağı...’ ÅŸeklindeki yakıştırmaları göze alamadım ve bir ÅŸey yazmadım. Pazartesi günü gazeteyi açınca Fatih Altaylı’nın aynı konuyu cesaretle yazdığını görünce kendime kızdım. ‘Ve bir daha asla’ dedim, ‘Bir daha asla ‘elalem ne der’ demek yok. Ne düşünüyorsam, ne hissediyorsam, kimsenin ne diyeceÄŸine aldırmadan yazacağım.’ Bence DoÄŸan Grubu’nda yazan, çalışan herkesin Aydın DoÄŸan’ı Dışbank operasyonunu baÅŸarıyla yönettiÄŸi için kutlaması, daha önce önyargılarla karalayanların da özür dilemesi ÅŸart! Onca bankacılık krizini atlat, binbir engelden alnının aklıyla çık, hakkında yalan yanlış söylentiler çıkarılsın, hepsine dayan. Sonra bankanı Türkiye’de en baÅŸarılı yabancı sermaye giriÅŸini saÄŸlayacak ÅŸekilde 1 milyar 280 milyon dolara sat. DoÄŸan Holding’in iyi yönetilen bir holding olduÄŸunu kanıtla, Holding’inin itibarını yükselt, tüm markalarının deÄŸerini yükselt, hatta Türkiye’deki tüm bankacılık sektörünün deÄŸerini yabancılar gözünde yükselt, bankalarını batıranları eleÅŸtirip ‘Bu medya savaşı deÄŸil, haksız rekabet savaşı’ diyenlerin yüzünü kara çıkarma. Sonra ben kalkayım, bazıları ’yaÄŸcı, yalaka, patron uÅŸağı...’ diyecekler diye böyle baÅŸarılı bir operasyonu görmezden geleyim. Ne adına? Kendimi kurtarmak adına... Bu haksızlık... Dışbank yöneticilerini, DoÄŸan Holding yöneticilerini ve Aydın DoÄŸan’ı bir Türk markasının dünya pazarlarında böylesine ‘deÄŸerli’ olabileceÄŸini kanıtladıkları için tüm kalbimle kutluyorum.. Herkesi de kutlamaya çağırıyorum.Bu kadar zorlama aklı bozar1997 yılında yayınlanan ‘çok oluyoruz’ temalı, Mavi Jeans’i Mavi Jeans yapan televizyon reklamını anımsıyor musunuz? Hani böyle yarı karanlık bir toplantı salonunda, Levi’s’ın genel müdürü, karşısındaki OrtadoÄŸu ve Türkiye sorumlusuna ‘Neler oluyor Türkiye’de’ diye soruyordu. Daha sonra konuÅŸmalar aynen devam ediyordu:- Merhaba George, gelsene, Avrupa ve OrtadoÄŸu sorumlusu olarak, söyler misin, Tanrı aÅŸkına... Türkiye’de neler oluyor George? Neydi o marka...- Mavi, Mavi Jeans...- Her neyse, bunların bizim kalite standarlarımızda üretimi Türkiye’de yapmaları mümkün mü?- E... Biz de üretimimizi Türkiye’de yapıyoruz John.- Peki ya kumaÅŸ?- KumaÅŸ da aynı John. Onlar da Kayseri’den alıyor, biz de... Hatta dikiÅŸte bazı...- Bazı ne?- Bazı artıları bile var.- George, biz çok büyük bir markayız, bunu asla aklından çıkarma... Ve sakın bana bir Türk firmasıyla baÅŸa çıkamayacağız deme.- Ama bütün bunlar kárlılığımızı engellemiyor ki. Biz dünyaca ünlü bir marka olduÄŸumuzdan aynı malı onlardan yüzde 50 daha pahalıya, yani yüzde 50 daha büyük bir kárla satabiliyoruz. Aynı malı John.- Aynı malı deme George... Aynı malı deme. Sen açık açık Türklerin bu iÅŸi bizim kadar kaliteli yaptığını mı söylemek istiyorsun yani.- E, itiraf etmek gerekirse...- Eeee, yeteeer! Bu Türkler de çok oluyorlar artık.Ve reklam ‘Çok oluyoruz. Mavi’ sloganıyla bitiyordu. Åžimdi anımsadınız mı? Bizi sürekli aÅŸağıladıklarını düşündüğümüz Avrupa’ya, ABD’ye karşı ‘üstünlük duygumuzu’ gıdıklayan Mavi Jeans reklamı sekiz yıl önce uzunca bir süre Türkiye’nin gündemini meÅŸgul etmiÅŸti. 1997’de ‘çok oluyoruz’ söylemi Mavi jeans’in aÄŸzına yakışıyordu. Neden? Çünkü o yıl ‘dünya jeans devleri’nin karşısında Mavi Jeans’ın konumu, tüketici aklında, ‘çok oluyoruz’u destekleyebiliyordu..Bugüne gelirsek... Mavi, Türkiye’nin yurt dışında en fazla tanınan markası. Avustralya, ABD, Danimarka, Ä°ngiltere, Kanada, Avustralya baÅŸta olmak üzere 50 ülkede 175 Mavi maÄŸazasında, 4600 satış noktasında satılıyor. Yılda 7.5 milyon jean satıyor. Ve Mavi bize hálá ‘Aynı malı deme Corc, aynı malı deme...’ diyerek sekiz yıl önceki reklamı anımsatıyor. Ä°nsaf! Sekiz yıl önceki reklamı hangi beyin anımsasın? Emin olun eski reklamın metnini bulmak için neredeyse üç saat uÄŸraÅŸtım. Hangi tüketici benim gibi ‘sekiz yıl önceki Mavi reklamında ne denmiş’ diye merak eder de üç saat uÄŸraşır? Haydi bazı üstün zekalar anımsadı ya da metni buldu diyelim niye hálá Mavi’yle ABD’li rakiplerin kıyaslanmasından gurur duysunlar? Artık Mavi’nin ‘çok oluyoruz’ demeye gereksinimi yok ki! O çok olmuÅŸ da duruyor. Yeni Mavi reklamı dikkat çekiyor, eÄŸlenceli ama asla Mavi’nin ÅŸu andaki konumunu taşımıyor daha ucuz duruyor. Mavi’nin iletiÅŸimde bulunurken eski defterleri karıştırmasına gerek yok. Bugünkü konumunu anlasın yeter!Ne lezzetmiÅŸ beLEZZETLE ilgili bazı son dönem sloganlar..Lezzet Pınarı (Pınar)Lezzet GüneÅŸi (Banvit)Lezzet Dünyası (Penguen)Lezzet Atölyesi (Lineadekor)Lezzet Uygarlığı (Eti)Gördüğünüz gibi çok yaratıcıyız. Bu yaratılık denizine ben de katkıda bulunmak istiyorum: Lezzet doktoru (Ötker), Lezzet Ustası (Pizzahut), Lezzet Durağı (Burger King) Lezzet Bir Åžeysi (Ruffles), Lezzet Sonrası (Talcid). Nasıl ama? Fena deÄŸilim deÄŸil mi? Çocuklar embesil miPINAR krem peynir reklamında çocuklar resmen embesil yerine konuyor. Reklamdaki çocuk bir türlü bir dilim beyaz peyniri ekmeÄŸin üzerinde tutmayı beceremiyor. Sonra anne ekmek üzerine krem peynir sürüyor. A be kadın, çocuÄŸu embesil yerine koyacağına ÅŸu peyniri ekmeÄŸe katık yapsana. NeymiÅŸ efendim Pınar krem peynir ‘Söz dinleyen beyaz’mış. Ver o beyaz peynir dilimini, bak ben ona nasıl söz dinletiyorum! Niye mi böyle davranıyorum? Yılların kalıp Beyaz Peynir’i sahipsiz kaldı da sahip çıkayım dedim. Beyaz peyniri ekmeÄŸe katık yaptığım çocukluk günlerim adına. Rocco’da uyuÅŸturucu dili ROCCO reklamında rapçi kardeÅŸimiz ‘Durma bir tane bas diline...’ diyor, ayıp ediyor. ‘Bas...’ uyuÅŸturucu dili. Reklamda gençliÄŸin diliyle konuÅŸmak doÄŸru ama uyuÅŸturucu dilini yaygınlaÅŸtırmak büyük sorumsuzluk! Çocuklara ve gençleri hedef alanlara sesleniyorum. Biraz saÄŸduyu lütfen... Biraz. GönderdiÄŸiniz her mesajın istenmeyen etkilerini de var. Biraz kafa yorun bulursunuz... Sizin neyiniz eksik? ÇekirgelikEÄŸer karşınızdakileri alt edemiyorsanız özellikle de onlarla aynı görüşü paylaşıyorsanız onlara katılın! (B.J. Cunningham)Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!