Diageo, milli rakı ile ilgilenmiyor alkollü içkide AB vergisi istiyor

Güncelleme Tarihi:

Diageo, milli rakı ile ilgilenmiyor alkollü içkide AB vergisi istiyor
Oluşturulma Tarihi: Aralık 07, 2007 00:00

Dünyanın en büyük alkollü içki üreticisi Diageo’nun Türkiye Genel Müdürü Aydın Soysal, Tekel’in alkollü içkiler bölümünün 2003 yılında özelleştirilmesinin ardından Türkiye’de pazarın gerçek anlamda açıldığını ve bir sürü oyuncunun pazara girmeye başladığını söyledi. Soysal, ’palazlanmaya’ başlayan sektörde, en büyük sorunun adil bir vergi ihtiyacı olduğunu vurguladı.

YILLIK 20 milyar dolarlık cirosu ile dünyanın en büyük alkollü içki üreticisi Diageo’nun Türkiye Genel Müdürü Aydın Soysal, Tekel’in özelleşmesiyle son 4 yıldır ’palazlanmaya’ başlayan sektörde, sorunların ithalatçı, üretici, yönetici ve hükümetin biraya gelmesiyle çözülebileceğini savundu. "Rakı milli içki olsun" görüşleri için ise "Bizi bağlamaz" diyen Soysal, "Asıl çözüm AB’ye giden bir Türkiye’nin adil vergi düzenleme yapmasıdır" dedi.

İNŞAALLAH BANDROL İŞE YARAR: Alkollü içkide bandrol uygulamasının nedeninin kayıtdışını kontrol altına almak olduğuna dikkat çeken Soysal, "Kayıtdışını gelir kaybını, önlemeye yönelik olan her şey doğrudur. Yalnız bandrol bazı aksaklıklarla başladı" dedi. Soysal, "Biz bugüne kadar siyasi otoriteye hep yardımcı olduk. Ama bandrolün üremesine sebep olan şey, yüksek vergilerdir. Dolayısıyla inşallah bandrol işe yarar, ancak sorunun asıl çözümü vergide yapılacak adil bir düzenlemedir" diye konuştu.

3’ÜNCÜ BÜYÜK VERGİ TÜRKİYE’DE: Özel Tütekim Vergisi’ndeki (ÖTV) yüksekliğin sektördeki sıkıntının ana kaynağını oluşturduğunu vurgulayan Soysal, sözlerine şöyle devam etti: "Bizim sektördeki sıkıntının ana kaynağını oluşturuyor. Bu eşyanın kuralı gibi. Neyin vergisi yüksek oluyorsa bu, ara veya alt yollarla delinmeye çalışılıyor. Bandrol tüketicinin korunması, vergisi verilen içkinin içilmesi gibi amaca hizmet edecekse, doğru bir tedbir. Ama bu tam tedavi değil, tam tedavi vergide yapılacak bir düzenleme ile mümkün olur. Avrupa’daki 3’üncü büyük vergi Türkiye’de."

VERGİ İNERSE DEVLET KAZANIR: "Siyasi otorite ile bürokratlarla diyalog içindeyiz. Aynı diyalogun sektör içinde de kurulması lazım" diyen Sosyal, sözlerini şöyle sürdürdü: "İstiyoruz ki, bir grup oluşturulsun ve biz de oraya gerek biz gerekse yurtdışındaki elemanlar olarak, elimizden geldiği kadarıyla katkı yapalım. Verginin az olması ticari anlamda bir kazanç gibi görülebilir. Ama o vergi eğer yeniden düzenlenirse, hem devletin, hazinenin geliri, daha fazla olacaktır hem de firmaların ticaret yapması için burada daha doğru bir ortam olacaktır."

RAKI BİZİ BAĞLAMAZ: "Rakı milli içkidir, ondan ayrı vergi alınsın" şeklinde görüşleri ise Soysal, şöyle değerlendirdi: "Rakının milli içki olup olmadığı, bu benim karar verebileceğim konu değil. Bizdeki üreticiler Avrupa Birliği’nde (AB) nasıl istisnalar varsa, Türkiye’de de olsun diyor. AB müzakerelerinde bu konu tatlıya bağlanacaktır. Rakının milliliği bizi bağlamaz. Türkiye AB’ye girecekse, vergi ile ilgili durumu ona göre çözmek durumunda. Gündemimizde milli rakı gerçekten bulunmuyor."

6 bin kişilik partide 250 kişi alkollü araç kullanmadı

DIAGEO, şirket olarak bir süre önce Levent Kanyon’da bir parti düzenledi. Partiye ilgi büyüktü. Barmenler, garsonlar, dansçı kızlar, dünyanın çok ünlü Grammy ödüllü dj’leri ve pek çok konuk geldi. Çok büyük bir partiydi. Diageo şirketi, partiye katılanlara, bolca alkollü içkinin tüketildiği partiye katılanların araba kullanmamalarını öğütledi. Ve onlara otopark konusunda özel imkanlar hazırladı. Aydın Soysal, gecenin sonunda neler yaşandığını şöyle aktardı: "Kanyon ile bir anlaşma yaptık ve o partiye gelen kişiler, isterlerse araçlarını Kanyon’un otoparkına bedava, 24 saat park edebileceklerdi. Ellerine de taksi kartları verdik. Durak numaraları verdik. Girip çıkanlarla birlikte 6 bine yakın katılımın olduğu partide, bu isteğe yaklaşık 250 kişi aracını otoparka bırakıp evine taksiyle döndü. Bu rakam sevindiriciydi."

AKP iktidarlarında içki içenler azalmadı

TÜRKİYE’nin 70 milyonluk nüfusuyla cazibe merkezi durumunda olduğunu hatırlatan Aydın Soysal, AKP döneminde alkol kullanımında bir azalma olmadığını söyledi. Diageo’nun yeni reklam kampanyasının ilk ayağını Türkiye’den başlattığına dikkat çeken Soysal, "Çünkü Türkiye çok büyük, 70 milyonluk bir ülke, alkol içicisi de 10 milyonu buluyor. Burası çok iyi bir pazar. Merkezden bizi dinliyorlar ve ona göre strateji belirleniyor" dedi. AKP iktidarları döneminde içki kullanımında çok büyük değişiklik olmadığını belirten Soysal, şunları söyledi: "Türkiye’de alkol penetrasyonu, yüzde 28 ile 35 arasında değişiyor. AKP iktidarları döneminde alkol tüketiminde çok önemli bir değişiklik olmadı. Aşağı yukarı aynı kaldı. Bariz bir azalma veya artma yok. AKP Hükümeti ile alkollü içkilere ilişkin düzenlemelerde de bir sorun yaşanmadı. Tekel’i bu hükümet özelleştirdi. Oyuncular arasında da oturup konuşmak lazım. Sektörde çalışanların birbirini örselememesi lazım. Bandrolü çıkaran da vergiyi düzenleyen de doğru olduğunu düşünerek yapıyor."

Rakıcının, şarapçının değil, tek vergi olsun

AYDIN Soysal, "Türkiye Avrupa Birliği’ne üyelik için gidiyorsa vergide rakıcıların isteği, şarapçıların isteği diye bir şey olmamalı. Dünyada alkolün litresinin vergilendirilmesi esastır. Bizde ise ikili, melez bir sistem var. Hem fatura değerine bakılıyor, hem de her katogori için bir vergi belirleniyor. Hangisi yüksek ise o alınıyor. O da viskiye, şarapa, biraya ayrı vergi şeklinde oluyor. AB’de ise alkol, alkoldür."
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!