Devletin elindeki tabloların kataloğu neden yok

Güncelleme Tarihi:

Devletin elindeki tabloların kataloğu neden yok
Oluşturulma Tarihi: Mart 14, 2010 00:00

Devlet Resim Heykel Müzesi’nde yaşanan soygunu konuştuk geçen hafta. Hoca Ali Rıza’nın 13 adet karakalem çalışması ve İbrahim Çallı’nın orijinali alınıp yerine kopyası konmuş ‘Manzara’ adlı tablosunu.

Haberin Devamı

Ankara’dan gelen haberlere göre Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın 2002’de hazırladığı “Bulunmayan tablolar” listesinde 2002’de 95 olan kayıp eser sayısı, son olayla birlikte 100’ün üstüne çıkmış.
Kayıp eserler arasında Feyhaman Duran’dan Ali Avni Çelebi’ye, Hikmet Onat’tan Nurullah Berk’e pek çok önemli ressamımızın eseri bulunuyor.
Durum gösteriyor ki şu an Türkiye’nin en zengin koleksiyoneri devletin ta kendisi. Hem de öylesine zengin ki hesabını kitabını tutamayacak kadar bir mal varlığına sahip.
Her kurumun kendine ait bir koleksiyonu var. Kültür Bakanlığı, TBMM, Dışişleri Bakanlığı, Çankaya Köşkü...
Belki kurum içi envanter mevcut ama hiçbirinin eksiksiz kataloğu yok. Bir sayım yapılsa oralardan ne gibi eksikliklerin çıkacağı belli değil.
Katalog o koleksiyonun kamuoyu tarafından da denetime açılması demek. Bu, hangi eserin nerede olduğunun bilinmesi ve tescillenmesi anlamına geliyor.
Devlet Resim Heykel Müzesi’nin bile eksiksiz kataloğunun olmadığı çıktı ortaya bu soygundan sonra. Seçmelerle yapılmış bir-iki kitapçık hariç.
Onarımı süren İstanbul Resim Heykel Müzesi’nin bir kataloğu hazırlanmış 1990’ların sonunda. Ancak onda da telif problemi çıkmış ve katalog satışa sunulamadan depoya kaldırılmış.
Resam Zeki Kocamemi’nin ailesiyle yaşanan telif sorunu neden olmuş buna da.
Bildiğim en büyük kataloglanmış koleksiyon İş Bankası’nın elinde bulunuyor.
Türk resim tarihini eksiksiz olarak okuyabilmemiz için daha çok soygunun, talanın yapılması gerekecek demek ki. Hangi eserin nerede olduğunu ancak bu şekilde anlayabiliyoruz çünkü. Elimizde kalan fotokopisi olsa bile.

Haberin Devamı

Kuşatma’nın yeni sahibini ressamın eşi de merak ediyor

Geçtiğimiz pazar Antik A.Ş.’nin müzayedesinde ressam Erol Akyavaş’ın ‘Kuşatma’ adlı tablosu 2.1 milyon dolara satılmıştı. Müzayede öncesinde en çok merak edilen Burhan Doğançay’ın Mavi Senfoni’sinin 2.2 milyon dolarlık rekorunun kırılıp kırılamayacağıydı.
Rekor kırılmasa da çağdaş bir esere verilen en yüksek ikinci fiyatı veren koleksiyonerin kimliği merak edildi daha sonra da.
Aynı ‘Mavi Senfoni’de olduğu gibi. Murat Ülker’in Mavi Senfoni’yi aldığının ortaya çıkmasıyla yatışmıştı ortalık.
Aradan bir hafta geçmesine rağmen ‘Kuşatma’nın yeni sahibi hâlâ ortaya çıkmadı. Resim piyasası, kamuoyunun Milli Piyango’nun yılbaşı talihlisini merak etmesi gibi Kuşatma’nın sahibinin ortaya çıkmasını bekliyor şimdi.
Antik A.Ş. sır gibi saklıyor müzayede sırasında telefonun diğer ucunda bulunan alıcının kimliğini.
Erol Akyavaş’ın eşi Ilona Akyavaş da dahilmiş bu meraklı kalabalığa.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!