Sadi ÖZDEMİR
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 05, 2007 00:00
İstanbul’un en önemli sorunlarından biri olan değnekçi çetelerine ve otopark mafyasına karşı emniyet güçleriyle birlikte mücadele veren belediye, 15 ay önce kurduğu İspark A.Ş. ile 16 ilçede 350 noktada makbuz kesmeye başladı.
700 kişiye istihdam sağlayan şirket, şu anda ayda 3 milyon YTL ciro yapıyor. Hedef 2007 sonunda, 1000 kişilik istihdamla 45 milyon YTL ciroya ulaşmak.
KAYITDIŞI kazancın, küçük çetelerin ve mafyaların en önemli kentsel kaynaklarından biri olan ’niteliksiz otoparkçılar-değnekçiler’ caddelerden kazınıyor. Değnekçi çetelerine ve otopark mafyasına karşı emniyet güçleriyle birlikte mücadele veren İstanbul Büyükşehir Belediyesi, 15 ay önce kurduğu İstanbul Otopark İşletmeleri Ticaret A.Ş. (İspark) ile 16 ilçede 350 noktada park makbuzu kesmeye başladı. Şu anda 700 kişiye istihdam sağlayan şirket, ayda 3 milyon YTL ciro yapıyor. En genç ’Belediye İktisadi Teşübbüsü’ (BİT) olan İspark’ın hedefi 2007 sonunda, 1000 kişilik istihdama ulaşmak ve 45 milyon YTL ciroyu yakalamak.
YAKINDA 26 İLÇEDEYİZ: İspark Genel Müdürü Kadir Gurbetçi, şirketi 2005’in aralık ayında kurduklarını belirterek şöyle konuşuyor: "6 ay sonra 26 ilçede faaliyette olacağız. 2006’da 4 milyon YTL Büyükşehir’e verdik. 4.5 milyon YTL vergi ödedik. 5.5 milyon YTL personele maaş verdik. 19.5 milyon YTL ciro yaptık. Şu anda 750 personelimiz var. Ciromuzun tamamı kayıt dışından kayıt altına alınan paradır. Değnekçilerle mücadelede en etkili yöntemi uyguluyoruz. 20 yıldan beri 11 kardeş değnekçilik yapan var. Belinde silahı olanlar, tehditler savuranlar var ama burası vizyon şehir İstanbul ve bunlara artık yer yok. Geceleri Şişli-Abdi İpekçi, Beyoğlu-Meşrutiyet, Taksim-Açıkhava’nın önü, Eminönü’nde muhtelef restaurantların önü, Menekşe Plajı’nın önü, Yeşilköy Marina gibi yerlerde 24.00’a kadar çalışıyoruz. Amaç gece de boşluk kalmasın."
MUHTARLAR KAPICILAR VAR: İstanbul’daki değnekçi kitlesi içinde muhtarların, kapıcıların da bulunduğunu söyleyen Gurbetçi, "Rantı yüksek yerde hemen değnekçi oluşuyor. Buna kesin son verecek kanun ne yazık ki çıkmıyor. 2918 Sayılı Karayolları
Trafik Kanunu meclisten geçerse değnekçilere 2-5 bin YTL arasında para cezası, 3-6 ay arası hapis cezası verilebilecek. Biz bu değnekçilerden ıslah edilebilir, sicili temiz olanları eğitimden geçirip personelimiz haline getirdik. Personelimizin yüzde 30’u eski değnekçi. Onlar artık devlet için makbuz kesiyor" dedi.
OTOPARKA GİRMEM ABİ: İspark Genel Müdürü Kadir Gurbetçi, "Vatandaşımız nedense otoparkları kullanmak istemiyor. Örneğin; Ümraniye Alemdağ Caddesi’nde 750 araçlık kat otoparkımız var. 1 saati ücretsiz. 4 saat için 2 YTL ödüyorsunuz. Caddede park ederseniz 2 saat için 3 YTL alıyoruz. Zeytinburnu’nda yerin altına otopark açtık. 3.5 kat ve 500 araçlık. 2 saati ücretsiz, 24 saati 5 YTL. 58’inci Bulvar’da ise 2 saat için 4 YTL alıyoruz. Vatandaş caddede kalmak istiyor."
Viyana ve Teksas gibi SMS’le park başlatıyoruzİSPARK olarak, İstanbul’un dünyanın en gelişmiş parklanma sistemleriyle tanışmasını istediklerini söyleyen Genel Müdür Kadir Gurbetçi, "Fuarlara katılıyoruz ve personele sürekli eğitimler veriyoruz. Ayrıca denetim sistemimizi de güçlendiriyoruz. Kamera sistemiyle otoparklarımızı, caddelerimizi donatacağız. Caddede aracınızı nereye park edebileceğinizi size cadde gösterecek. Ödemeler için de el terminallerimiz hazırlanıyor ve mobil sisteme geçiyoruz. ayrıca cep telefonuyla parklanmaya hazırlanıyoruz. Viyana bu sistemi iki yıldır uygluyor. Teksas yeni başlıyor, biz de ilk başlayanlardan olacağız. Caddeye girdiğiz ve aracınızı park ettiniz. Tabelada bizim sms numaramız olacak. Siz pak bölgesinin kodunu, plakanızı ve süreyi yazıp sms ile bize göndereceksiniz. Biz de cep telefonunuzdan ücretimizi alacağız."
İstanbul’un araç, yol ve park profili İstanbul’da 2.5 milyon araç stoku var. Yüzde 80’i otomobil. Yaklaşık 1 milyon araç aynı anda hareket halinde oluyor.
Her iki köprüyü günde 400 bin araç kullanıyor. Kentte 27 bin kilometre de cadde ve sokak var.İstanbul dairesel büyümeye elverişli değil. Gebze-Büyükçekmece arasında uzun bir şehir olarak gelişiyor.
İDO ile entegre parklanmalar başlatıldı. ’Park et, devam et’ ya da ’park et, denizi denizden geç’ sistemi için ucuz otoparklar kuruluyor.
Şu anda şehir içi yolcu taşımada denizin payı yüzde 4, raylı sistemin yüzde 7, lastikli sistemin yüzde 89.
Trafikte yolların yüzde 69’unu otomobiller kaplıyor ve otomobiller yolcunun yüzde 31’ini taşıyor. İETT ve toplu taşıma otobüsleri ise yolların sadece yüzde 3’ünü kaplıyor ama yolcunun yüzde 22’sini taşıyor.
Sultanahmet için İngilizce bilen park elemanı arıyoruzİSPARK Genel Müdürü Kadir Gurbetçi, ’Güvenle Park, Güleryüzle Hizmet’ sloganıyla hizmet verdiklerini Eminönü ilçesinde bulunan İspark otoparklarında görev yapacak İngilizce bilen personel istihdam edeceklerini söylüyor. Gurbetçi, elemanların bu bölge için özenle seçiileceğini belirtti.