Dede bıyık boyası ile başladı torunlar kozmetik devi oldu

Güncelleme Tarihi:

Dede bıyık boyası ile başladı torunlar kozmetik devi oldu
OluÅŸturulma Tarihi: Nisan 03, 2005 00:00

Akla ilk önce jölesiyle gelen Hobi Kozmetik, sponsorluk rekoru kırma yolunda emin adımlarla ilerliyor. Radyo Klas, Number One FM, Number One TV ve Show TV’nin ardından, geçen ay dünya genelinde yayın yapan müzik kanalı MTV’ye de sponsor oldu. Haftalık toplama bakıldığında anlaşılıyor ki, 35 buçuk saat Hobi izliyor ve dinliyoruz. Bir aile ÅŸirketi olan Hobi’de iki nesil bir arada çalışıyor. 31 yaşındaki ÅŸirket, Türkiye’de saç ÅŸekillendirici ürün pazarında lider. Son iki yıldır ihracata baÅŸladı. Yıllık cirosu 15 milyon dolar, çalışan sayısı 200. Åžirketin adı Hobi ama, ürünler Hobby markasıyla üretiliyor. Hobby, yakında hobi üzerine bir internet sitesi de açacak.Bundan 31 yıl önce kozmetik pazarına el losyonu ile giren, ÅŸimdi daha çok jölesiyle hatırlanan Hobby, marka adı nedeniyle yabancı bir ÅŸirket sanılıyor ama aslında yüzde yüz yerli malı. Sahibi, uzun bir kuaförlük geçmiÅŸi bulunan Ilıca Ailesi.Dede Mehmet Ilıca, erkek berberi. 1930’lu yıllarda Almanya’dan tüp doldurma makinesi ve küçük alüminyum tüpler getiriyor. Bunların içine bıyık boyası doldurup, Vatan Kozmetik adı altında satmaya baÅŸlıyor. Mehmet Bey’in oÄŸlu ve torunları da berberlik mesleÄŸini seçiyor ama iÅŸe kadın kuaförü olarak devam ediyorlar. Bugün ÅŸirketin yönetim kurulu baÅŸkanı olan torun Rıdvan Ilıca, 1960’ların sonu ve 70’lerin başında, Kadıköy Bahariye’de çok ünlü olduklarını anlatıyor. Altıyol’daki kuaförün adı Sevil’miÅŸ.Rıdvan Bey, aÄŸabeyi ArmaÄŸan ile kuaförlükten yavaÅŸ yavaÅŸ kopmaya baÅŸlıyor. 1974’te Hobi adlı bir ÅŸirket ve imalathane kurup, diÄŸer kuaförlere saç kremi, losyon, açık ÅŸampuan ve saç spreyi satmaya baÅŸlıyorlar. Derken aile topluca bırakıyor dede mesleÄŸi kuaförlüğü ve kozmetikçi oluyor.ÇIKIÅž 90’LI YILLARDAAncak asıl çıkışları 90’lı yıllara denk geliyor. Hatta ekonomik krizin yaÅŸandığı 2001’de, en iyi senelerinden birini yaşıyorlar. Bugün Türkiye genelinde 18 bayileri var, hemen hemen her kozmetik maÄŸazasından ürünlerini bulmak mümkün. Son 15 senedir pazarlamada en büyük kozları sponsorluk. Artık bu iÅŸi baÅŸkalarına danışmanlık yapacak kadar iyi öğrenmiÅŸler.Rıdvan ve ArmaÄŸan Ilıca’nın çocukları Faruk, Haluk, Tufan ve TuÄŸba, 80’lerden itibaren iÅŸin bir ucundan tutmaya baÅŸlıyor. Aile ÅŸirketine en son katılan TuÄŸba Ilıca, ÅŸirketin Halkla Ä°liÅŸkiler ve Reklam Müdürü. Faruk Bey finans ve ihracatla, Haluk Bey üretim ve satın almayla, Tufan Bey de satışla ilgileniyor. Åžirketin kurumsallaÅŸması da ikinci nesil Ilıcalar ile hızlanıyor.Åžirket, yaklaşık 2.5 sene önce ihracata baÅŸladı. OrtadoÄŸu, Arap ülkeleri, Türki Cumhuriyetler ve Balkan ülkelerine ürün gönderiyorlar ağırlıklı olarak. Åžimdilik ihracatları toplam üretimin yüzde 10’unu oluÅŸturuyor.Ancak Hobby’de en çok dikkati çeken ÅŸey, sponsorlukları. Orta, alt sınıfa hitap eden ÅŸirket, sponsorluk ve reklama yılda 2.5 milyon dolar harcıyor. Åžu anda Radyo Klas, Number One FM, Number One TV, Show TV ve yabancı müzik kanalı MTV’de sponsorlukları var. Haftada 35.5 saat Hobby izliyor ve dinliyoruz demek bu. MTV sponsorluÄŸu Türkiye için bir ilk aynı zamanda. Daha önce uluslararası bir televizyon kanalına sponsor olan çıkmamış bizden.ÃœRÃœNE GÖRE SPONSORLUKSponsor olunacak program, ürüne göre seçiliyor. MTV’ye jöle, Show TV’de yayınlanan Sabah Yıldızları’na ÅŸampuan ile sponsor olmuÅŸlar. MTV’de yayınlanan programın adı Punk’d. Amerikalı oyuncu Ashton Kutcher tarafından sunulan bir ÅŸaka programı. Tüm dünyaya aynı programları sunan MTV’nin yayını reklam bölgelerine göre gruplara ayrılıyor. Hobby reklamı Türkiye, DoÄŸu Avrupa ve Ä°srail’i kapsayan reklam kuÅŸağında yayınlanıyor. Altı aylık bir anlaÅŸma yapılmış, bir buçuk aydır devam ediyor. Amaçları satışta patlama yaratmaktan çok, doÄŸru bir imaj yerleÅŸtirmek. Hobby sponsor olduktan sonra MTV’ye Türkiye’den reklam veren firmaların sayısı artmış.Hobby yurtdışında da aynı isimle satılıyor. Sadece OrtadoÄŸu pazarı için ürettikleri bir ÅŸampuan var, adı farklı: Vital-F. İçerik ve ambalaj olarak OrtadoÄŸu için tasarlanmış. OrtadoÄŸu insanı renkli ve cafcaflı ambalajları sevdiÄŸinden, parlak renkler kullanılmış. Kokusu da bizdeki ÅŸampuanlara göre biraz daha keskin. Bu arada Hobby’nin tüm ambalaj ve etiket tasarımlarını Rıdvan Ilıca kendisi yapıyor. Bu da onun hobisi. Ambalajlar istedikleri gibi olsun diye iki plastik ÅŸirketi kurmuÅŸlar. Son projeleri mayıs ayında bir internet sitesi açmak. Adı Hobby YaÅŸam Portalı olacak. Siteyi ziyaret edenler, hobileri hakkında bilgi edinebilecek.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!