<b>Mine KILIÇ</b>
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 09, 2004 23:12
Reklamlara göre kadın nasıldır? Öncelikle sürekli kendi bedeniyle didişen bir zavallıdır. Saçları söz dinlemez. 5-10 yaş daha genç görünecek diye tepeden tırnağa krem banyosu yapar. Diet bisküvilerle form tutmaması halinde çirkin olacağı, erkekler tarafından beğenilmeyeceği kafasına kakılır.
Bedeninden sonra sıra ‘yuvasını yapmaya’ gelir. Kendi çamaşırları önemli değildir ama yavrularının ve kocasının donları ‘beyazötesi’ olmalıdır. Kendi arabası yoktur, kocasının arabasına biner, gezdirilir. Anneler günü, doğum günü ve sevgililer günü dahil tüm özel günlerde kendisine blender, mikser, buzdolabı vs hediye edilmesini ister. Kariyerini yaparken çocuğu da araya sıkıştırıp bu arada ev işlerini, kocasını, kaynanasını, kayınbabasını ihmal etmez. Reklam kadınları bir nevi ‘müebbet mahkum’ gibi kendilerine biçilen ‘figüran’ rollerinin dışına çıkamazlar.
*
Yurdumuz, çalma-çırpma, yolsuzluk, tecavüz, taciz, cinayet, hırsızlık vb mevzularda dünyanın önde gelen ülkelerinden biridir. Halkımız seçim dönemlerinde kendisine iki kilo fasulye, üç kilo pirinç verene oyunu verir. Ama muhafazakarlık, örf, adet, anane, töre, kadın namusu falan filan mevzularında kimseye pabuç bırakmaz. Buradan nereye geliyoruz? Reklam kadınlarının damarlarından akan kana tabii ki.
‘Reklam yapıcıları’ ped reklamlarında yıllardır kadın kanının kırmızı değil, mavi mavi aktığını iddia ediyor. Artık damarlarından kırmızı kan akan kadınlar olarak bir ‘umudumuz’ var: Serdar Erener. Şirketi Alametifarika tarafından hazırlanan Evy Lady reklamı bana göre ‘ped reklamlarındaki kan rengi tabusu’nu yerle bir etti. Reklamda Cem Özer tarafından canlandırılan ‘regl adam’ karakteri kıpkırmızı saçı ve kıyafetiyle ‘muayyen gün kabusunu’ en iyi şekilde temsil ediyordu. Regl adam, kadınları her ay en münasebetsiz yerlerde ve anlarda ziyaret ediyordu. Sonra da dayağı yiyordu. Reklam yorumcusu ‘erkek’ yazarlar tarafından ‘itici, seviyesiz, yanlış’ bulunan ‘Cem Özer’in cesaret örneği sergilediği’ yorumları yapılan reklamı ben çok beğendim. Önüme gelen her kadına nasıl bulduğunu sordum. Çoğunluk beğenmişti. Çünkü bu reklam ‘gerçekti’.
*
Milyonlarca kadın her ay regl oluyor ama milyonlarca erkek bunu bilmiyor. Çünkü onlar çakmasın diye kadınlar her türlü numarayı yapıyor. Orama burama bulaşmasın, pedler belli olmasın diye ‘insanüstü’ çaba harcıyor ve hiçbir zaman açık vermiyor. Bu stresi her ay çekmenin, her ay ‘kriz yönetimi’ uygulamanın ne demek olduğunu bir erkek asla anlayamaz. Zaten anlatsanız da çoğu zaman karşınızda ancak ‘biz de sünnet oluyoruz’ misillemesi yapan kafası saat yönünün tersine çalışan tipler bulursunuz. Bu nedenle Evy Lady reklamının ‘nihayet’ kadınların neler çektiğini fark eden ‘ender’ reklamlardan biri olduğunu düşünüyorum.
*
MediaCat Dergisi, bu ayki sayısında ped reklamlarını irdelemiş. Reklamcı erkeklerden bir tanesi öyle bir yorum yapmış ki insan gülerken ağlamak istiyor. Reklamı çekmeden önce kadınlarla görüşmüşler. Hedef kitleleriyle doğrudan iletişim kurmak istemişler. Sanki hayatlarında hiç sevgilileri, kızkardeşleri, anneleri olmamış. Çıkan sonuçları da sanki keşif yapmış gibi yazmışlar. Neymiş, bu özel günlerde kadınlar normalden sinirli ve gergin oluyormuş, tatlı yeme ihtiyaçları artıyormuş, hareketlerinde sınırlama yaşıyorlarmış. Günaydın!
Bu arkadaşlara tavsiyem yaratıcı ekiplerine babamı ve erkek kardeşimi dahil etmeleri. Yıllar yılı her ay anneme, bana ve iki kızkardeşime bel masajı yapıp, arada acil servislere taşıyan, ağrıdan ve sinirden ağladığımızda moral veren, ihtiyaç durumunda ped alışverişlerimizi yapmaktan çekinmeyen bu ikiliden öğrenecekleri çok şey var.