OluÅŸturulma Tarihi: Mart 05, 2004 00:00
İstanbul Devlet Senfoni Orkestrası, kurucusu Cemal Reşit Rey’in 1. Senfoni’sini, yazılışından 63 yıl sonra bu akşam 19.30’da ilk kez
Atatürk Kültür Merkezi’nde seslendiriyor. Bugüne kadar biri Ä°talya, diÄŸeri Ankara’da olmak üzere sadece iki kez yorumlanan ve unutulan eseri ÅŸef Erol Erdinç, Ä°stanbul Filarmoni DerneÄŸi’nin arÅŸivinde keÅŸfetti.Bestecinin biyografi yazarı Evin Ä°lyasoÄŸlu ‘1. Senfoni bestecinin geliÅŸim sürecinde çok önemli bir aÅŸamayı temsil eder, yeniden gün ışığına çıkarılması mutluluk verici’ diyor. OPERASI BÄ°LE KAYBOLMUÅžTUCemal ReÅŸit Rey vefat ettikten sonra tüm eserleri bir yerlere savruldu gitti. Mirasını hem evlatlığına hem de Filarmoni DerneÄŸi’ne bağışlaması nedeniyle birçok sorun yaÅŸandı. Birçok eserinin el yazısı kopyaları kayboldu. Mesela Çelebi operası kayıptır. Nedeni ÅŸu: Bestecinin el yazısından çıkan partisyon çuvala doldurulup Ä°stanbul’dan Ankara Devlet Operası’na gönderilmiÅŸ. İçinden iki arya alınıp kargoyla geri iletilmiÅŸ. Sonra ne olduÄŸu bilinmiyor, eser kayıp. 1. Senfoni de uzun yıllar kayıp olduÄŸu düşünülen bir eser. Cemal ReÅŸit Rey’le konuÅŸarak yazdığım ‘Müzikten Ä°baret Bir Dünyada Gezintiler’ adlı kitapta bile bu eserden ayrıntıyla bahsedemedim. Çünkü elimde yeterli malzeme yoktu. Ä°TALYA’DA ÖVGÃœYLE KARÅžILANMIÅžTICemal ReÅŸit Rey 1920’lerden itibaren Avrupa’da tanınmaya baÅŸlamış. Mesela, Sarı Zeybek’in de içinde olduÄŸu ‘Anadolu Türküleri’ Paris’teki Pleyel Salonu’nda besteci yönetimindeki Fransız Ulusal Orkestrası tarafından seslendirildiÄŸinde 12 dakika ayakta alkışlanmış. 1. Senfoni ise Ä°talya’da tanınmasını saÄŸlayan eser. Dünya prömiyeri, yazıldığı yıl (1941) Ä°talya’da besteci yönetimindeki Santa Cecilia Orkestrası tarafından yapıldı. Ä°talyan müzik eleÅŸtirmenleri övgüyle karşıladı eseri. Hatta Alfred Corteau ‘Albeniz Ä°spanya için ne önem taşıyorsa, Borodin Rusya için ne önem taşıyorsa Cemal ReÅŸit Rey de Türkiye için aynı önemi taşımaktadır’ diye yazdı. Daha sonra eser unutuldu. Bazı kaynaklardan, 1960’larda Ankara Devlet Operası’nın açılışında çalındığını öğreniyoruz. Son yıllarda notalarının bile nerede olduÄŸu tam olarak bilinmiyordu. Bu eserin elyazısı partisyonlarını Erol Erdinç, Filarmoni DerneÄŸi’nin arÅŸivinde bulmuÅŸ. LÄ°SENÄ°N MÃœDÃœRÃœ TANIMIYORCemal ReÅŸit’le ilgili kitabım yayımlandıktan bir süre sonra biri telefon etti. Kitabı yazdığım için teÅŸekkür etti. ‘Biz Cemal ReÅŸit’in kim olduÄŸunu epeyce araÅŸtırdık ama bir türlü bulamadık’ dedi. MeÄŸer GaziosmanpaÅŸa’daki Cemal ReÅŸit Rey Lisesi’nin müdürüymüş arayan. Ä°ÅŸte besteci bu kadar ihmal edildi. TIRMANIÅž DÖNEMÄ°NÄ°N ESERÄ°Cemal ReÅŸit Rey’in iki senfonisi var. Ä°lkini 1941, ikincisini 1969’da yazmış. Ancak birçok senfonik eserine baÅŸlık verdiÄŸi için bunlar numarayla anılmıyor. Besteci 1930’larda birbiri ardına eser veriyor, müziÄŸi konuÅŸturmayı baÅŸarıyor, ülkenin müzik atmosferini cıvıl cıvıl yapıyor. 1940’larda büyük orkestrayı bütün elemanlarıyla kullanma konusundaki becerisi doruÄŸa çıkıyor. 1. Senfoni’si dört bölümlük klasik formda bir eser. 1950’lerdeki görkemli ÇaÄŸrılış Senfonisi, Fatih Senfonisi’ne uzanan sürecin iÅŸareti gibidir. Cemal ReÅŸit’in 100’üncü yaşını kutladığı ÅŸu günlerde bestecinin bilinen eserleriyle anılması yerine unutulan bir eserinin gün ışığına çıkarılması çok sevindirici.Â
button