Öznur KAYMAK
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 26, 2006 00:00
Antalya ve Bodrum çevresindeki turistlerin yeni ilgi odağı mikrolayt, yani çok hafif uçaklarla yapılan uçuşlar. Akdeniz sahillerini havadan izlemek isteyenler 10 dakikalık uçuşlara 60-70 YTL ödüyor. Kullanması kolay, pratik ve ekonomik olan çok hafif uçakların turizm alanındaki popülerliği, uçağın meraklılarının sayısını da artırıyor.
Bu alanda çalışmak isteyenler, Türkkuşu Çok Hafif Hava Araçları Okulu’nda 26 saat teorik, 25 saat pratik eğitimle hafif uçak pilotu olabiliyor. Sapanca’daki Kümülüs Havacılık, gereken izinleri alabilirse, ilk özel mikrolayt okulunu açmaya hazılanıyor.
Mikrolayt uçaklar, ilk olarak 1970«lerde Avrupa«da ortaya çıktı. Mikrolaytın ilham kaynağı olan yelkenkanatlar motorsuzdu, gergin brandadan yapılan, basit kanatlardan oluşuyordu. Yüksek bir yamaçtan atlayarak kullanılıyordu. Oldukça hafif olan bu kanatlara, hızı artırmak için bir çim biçme makinesinin motoruna takılmış pervane eklendi. Ortaya çıkan bu yeni araca küçük ve hafif olduğu için Microlight ismi verildi. Bu motorlu yelkenkanat yerden havalanabildiği için, yüksek bir yerden atlamaya gerek kalmadı.
Kanatları katlanabilen, kolay taşınabilen, öğrenmesi ve kullanması kolay bu uçaklar düşük hızlarda uçup, kolay kumanda edilebildiği için çok güvenli. Tek kişilik modellerin ağırlığı 150, çift kişiliklerin 175 kilogramı geçmiyor. İniş ve kalkış için, sadece 30 metre uzunluğunda piste ihtiyaç duyuyor. Çim ve toprak zeminlere, bot monte edilebilen modelleri ise su yüzeyine inebiliyor. Model ve tasarımlarına göre havada saatte 60-100 km hıza ulaşıyorlar. Bir depo yakıtla üç-dört saat havada kalabiliyor, motoru kapatıp rüzgarla süzülebiliyor. Dakikada ortalama 50 metre yükseliyorlar.
Bakımı da çok kolay olan bu uçaklar, bu avantajlı özellikleri sebebiyle, Avrupa’da yüz binlerce kişinin hobisi. Avrupa’da yaklaşık bir milyon sportif uçak pilotu bulunduğu tahmin ediliyor. Amerikalılarsa kendi uçaklarını evde yapıyor. Home Build Aircraft (evde yapılan uçaklar) denilen uçakların yapımı ve kullanımı için gereken izinleri almak çok kolay. Hal böyle olunca, uçak meraklıları garajlarında parça birleştirerek kendi uçaklarını yapabiliyor.
İLK ÖZEL OKUL İZNE TAKILDI
Sportif uçakların Avrupa’daki popülerliği ülkemize de ulaştı. Türk Hava Kurumu’na bağlı Türkkuşu Çok Hafif Hava Araçları Okulu 10 yıldır mikrolayt eğitimi veriyor. Şimdi Sapanca Kırkpınar’da ilk özel mikrolayt okulu açılıyor. 2004’te Ankara’da kurulan Kümülüs, Sapanca Gölü çevresinde satın aldığı arazide mikrolayt okulu açmak için 1 milyon YTL’lik yatırım yaptı. Uçuş Okulu olarak Milli Eğitim Bakanlığı’ndan izin alan şirket, bölgenin uçuşa açılması için Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’ne (SHGM) başvurdu. Ancak SHGM, ilgili yönetmelikler gereği bölgede uçuş izni verilemeyeceği cevabını verdi. SHGM, havaalanı açılması yönünde bir başvuru yapılırsa bunun değerlendirilebileceğini belirtti. Kümülüs Havacılık SHGM’den gerekli izin çıktığında, bölgede mikrolaytlarla turistik gezi uçuşları yapmak, yabancı turistleri buraya getirmek istiyor. Diğer yandan, mikrolayt pilotları yetiştirecekler. Tüm mikrolaytlara servis ve yedek parça hizmeti verilecek. Hava Taksi ruhsatı da alan şirket, bölgede uçuş izni çıkarmak için çabalıyor.
Siz de mikrolayt pilotu olmak istiyorsanız, Türkkuşu Çok Hafif Hava Araçları Okulu’nun Motorlu Yelkenkanat eğitimlerine katılabilirsiniz. 26 saatlik teorik, 25 saatlik pratik eğitimin sonunda, öğrencilere SHGM’nden onaylı motorlu yelkenkanat pilot lisansı veriliyor. Akdeniz sahillerinde turistik gezi uçuşlarında kullanılan mikrolayt uçakların fiyatı 8-25 bin dolar arasında. İkinci eller de 5-12 bin dolara bulunabiliyor. Bu uçaklar yurtdışında kit olarak da satılıyor. Kutunun içinden çıkan parçaları birleştirerek, evde uçağınızı yapabiliyorsunuz. Ülkemizde mikrolayt satılmıyor. Ama siparişle yurtdışından getirtmek mümkün.
METİN BÖLCE (Kümülüs Havacılık Kurucusu ve Genel Müdürü)
Mikrolayt işte performansı artırıyor
Pilot olmak isteyenler arasında, çocukluğundan beri bunu isteyip de mühendis, işletmeci, doktor olmuş kişiler var. Çocukluk hayallerini gerçekleştirmek istiyor ve kendilerine ömür boyu uğraşabilecekleri bir hobi arıyorlar. Bazı şirketler de, yöneticilerini böyle bir faaliyete göndererek uçmayı başarmanın ve üçüncü boyutu keşfetmenin mesleki başarıyı artıracağı görüşünde. Bu nedenle üst düzey yöneticilerini eğitimlerimize dahil etmeyi planlıyorlar. Şirket yöneticileri, uçuş disiplini olan kişinin, bu disiplini kendi mesleğinde de uyguladığında daha başarılı olacaklarını düşünüyor.