İlk baskısı 2004, ikinci baskısı 2005 yılında yapıldığında İngiltere’de çok konuşuldu. Türkçesi birkaç ay önce Türkiye’de yayınlandı. Yazar çocuk uzmanı değil. Ama çocuk bakıcısı olarak çalıştığı yılları, çocuklara kayak yapmasını öğrettiği zamanları ve üç çocuk sahibi bir anne olarak edindiği tecrübeleri ile binlerce kişiye önerilerde bulunuyor. İşte kitaptan bazı bölümler:
İYİ HUYLU AMA NASILİyi huylu, terbiyeli ve saygılı olmayı öğretmek, neredeyse birinci günden başlar. İlk günden onlara karşı davranışlarımız ilerde nasıl bir çocuk olacaklarını şekillendirip kalıba almaya başlar. Terbiye sadece "lütfen" ya da "teşekkür ederim" demek değil. Disiplin kelimesi uzun yıllar önce ebeveynlikten kayboldu, zira hepimiz disiplinin sıkı cezalandırma olduğunu düşünerek yetiştik. Disiplinin esas anlamıysa çocuklara nasıl davranmaları gerektiğini öğretmektir ki, böylece, sonunda kendi davranışlarını kontrol edebilsinler.
Çocuklara disiplin nasıl uygulanır?á Sınırlar koyun.
á Ses tonunuzu ve vücut dilinizi değiştirin.
á Emirlere karşı gelinmeyeceğini unutmayın.
á Devamlılık ve tutarlılık gösterin.
á Kuralları anlaşılır ve basit koyun.
á Beklentilerinizin neler olduğunu söyleyin.
á Terbiyeli olmalarını destekleyin ve ödüllendirin.
á Terbiyesizliklerine karşı katı olun.
á "Hayır" anlamının neden "hayır" olduğunu öğretin.
á Sakin olun ve kontrolünüzü kaybetmeyin.
İNATÇILIĞIYLA NASILBAŞA ÇIKACAKSINIZ
á Çocuğunuzun fazla yorulmamasına özen gösterin. Düzenli uyuma ve dinlenme saatlerine sadık kalın.
á Mümkün olduğunca her gün programlı olun.
á Düzenli
yemek yedirin ve su içirin, özellikle de dışarı çıkmadan önce, yanınıza sağlıklı bir yiyecek alın.
á Eğer çocuğunuz herhangi bir nedenle rahatsız veya hasta olduğunu düşünüyorsanız dışarı çıkmayı iptal edin.
á İstedikleri her şeye "hayır" dememeye çalışın. "Olabilir", "Belki daha sonra" veya "Fena fikir değil" deyin. Tabii ki disiplini sağlamak için yine de "Hayır"ı kullanmalısınız.
á Çocuklarınızla çatışmaya girmek, onlara sadece karşı çıkmayı öğretir. Onun için mümkün olduğunca çatışmamaya çalışın. Bu herkes için daha az sıkıntılı olacaktır.
5-14 yaş sorunlarSorun: Anne babasının kendisine ilgi göstermesi için her türlü davranış. Bağırıp çağırır, zıplar, lafa karışır.
Olası neden: Olumlu ilgi eksikliği.
Çözüm: Anne babalarından yeterli ilgiyi görmediklerini düşünerek rol yaparlar. Oysa çocukların televizyonları, videoları, bisikletleri, playstationları ve bir gardırop dolusu marka giysileri vadır. İsteyebilecekleri her şeye sahiptirler. Muhtemelen sorun da buradadır. Esas gereken çocukların anne ve babalarıyla devamlı fiziksel ilişki içinde olmaları, onlardan ilgi ve saygı görmeleri, onların kendilerine zaman ayırmalarıdır.
*
Sorun: Saldırganlık, vurmak, tokat atmak. Sinirlerine hakim olamamak, okuldan kaçmak.
Olası neden: Anne ve babanın boşanması, ailede ciddi bir hastalık, öğrenme zorlukları veya okulda tartaklanmak ya da basit bir düş kırıklığı
Çözüm: Boşanma; her ne kadar doktorlar, mutsuz bir anne babayla yaşamaktansa mutlu bir tek ebeveynle yaşamanın çocuklar için daha yararlı olduğunu savunsalar da, boşanma travması ilgili herkesi etkiler. Çocuklar genellikle boşanmalar için kendilerini suçlu görürler. Bu yüzden daha fazla fiziksel temasa ve sevgiye ihtiyaçları vardır.
*
Sorun: Meydan okuma, tavır koyarak karşı gelme. İsteklerinize kulak asmama veya yerine getirmekte gecikme.
Olası neden: Kendilerini ispat etmeye çalışmak. Sizi ve sınırlarını denemek.
Çözüm: Çocuklar bağımsızlıklarını elde etmeye çalışırken, kendilerini ispat etmeye çalışma dönemlerinden geçerler. Çocuklar olgunlaştıkça inat etmekten vazgeçerler.
Bazen ebeveynlerin tepkilerini görmek için terbiyesiz davranış sergileyebilirler. Sınırların hálá yerinde olup olmadıklarını görebilmek için sınırları zorlarlar. Eğer ebeveynler kuralları uygulamada nazik, katı ve tutarlı olurlarsa daha fazla saygı görürler. Yerlerinin tam olarak neresi olduğunu bilirlerse çocukları daha mutlu olur.
*
Sorun: Cevap vermemek.
Olası neden: Kızgınlık, üzüntü, bunalım, korku. Ebeveynlere karşı saygı eksikliği. Kendini ispat etme, arkadaşlarının yanında hava atma.
Çözüm: Çocuğunuzdan bir şey istediğinizde, "Sen öyle san, kim beni zorlayabilir ki?" diye cevap verir. Yalnız olarak mutfağa veya başka bir odaya gelmesini isteyin, çocuğunuzu kardeşinden veya arkadaşlarından ayırın. Sonra neden böyle konuştuğunu sorun. Özür dilemesi için ısrar edin. Çocuklarınıza karşı saygılı olursanız, onlar da size karşı saygılı olurlar.
*
Sorun: Süpermarketlerde ve dükkanlarda koşuşturmak, umumi yerlerde kardeşlerine sataşma.
Olası neden: Sıkıntı, eğlenme isteği.
Çözüm: Çocuklar kuyrukta, sıra beklemekten veya annelerinin elbise denemelerinden sıkılırlar. Eğer alışverişe onlarsız çıkamıyorsanız siz meşgulken onlara birer tane çizgi roman alın.
HANGİ DURUMDA NE YAPMALI?á
Kızgınlık: Kızınız, erkek kardeşine dördüncü defa vurana kadar beklemeyin. İlk tokattan sonra, olay yerinden sessiz bir köşeye çekin ve sakinleşmesini sağlayın. Ani bir ceza olarak o gün için televizyon seyretme saatlerini kısıtlayın. Daha sonra elini elinizin içine alıp kolunuzu omzuna atın ve kızgınlığı hakkında konuşup, neden kızgın olduğunu anlamaya çalışın. Çocuklarınıza ne kadar kızmış olursanız olun, asla bağırmayın, kötü söz sarf etmeyin veya onlara vurmayın.
á
Hastalık: Yaşlarına bağlı olarak hastalığın ne olduğunu anlatın. Birlikte yapacağınız bir geçmiş olsun kartı morallerini yerine getirir.
á
Okul: Eğer okulda akademik veya sosyal bir sorun olduğundan şüpheleniyorsanız önce çocuğunuzla konuşup sorunun ne olduğunu anlamaya çalışın. Çocuk konuşmuyorsa öğretmeniyle görüşün.
á
Düş kırıklığı: Çocuklarınızla arkadaşları, okul aktiviteleri ve aile hakkında konuşun ve düş kırıklığı yaratan şeyin ne olduğunu anlamaya çalışın.