Cismi Türkiye’de ismi yurtdışında

Güncelleme Tarihi:

Cismi Türkiye’de ismi yurtdışında
OluÅŸturulma Tarihi: Nisan 09, 2005 00:00

Arjantinli akustik gitarcı Ricardo Moyano, 10 yıl önce konser için gelmiÅŸ ve kalbini kaptırdığı bir müzikseverle evlenip Türkiye’ye yerleÅŸmiÅŸti. Yeni vatanında ne yeterli konser imkanı ne de sürekli ders verecek akademik kurum bulabildi. Konser, ders, kayıt çalışmalarına yurtdışında devam etti.Türkiye’deki ikinci, dünyada yayınlanan 15. albümü ‘Guitarist’ albümüyle ilgili konuÅŸmak için aradığımızda Fransa’da albüm kaydındaydı. Cevaplar ise konsere gittiÄŸi Ä°spanya’dan e-posta’yla geldi. 10 yılda müzik alanında yaÅŸadığınız hüsrandan sonra hálá Türkiye’de yaÅŸamaya kararlı mısınız?- Bu ülkede insanlarını, yemeklerini ve havasını sevdiÄŸim için yaşıyorum. 12 seneyi geçti ki, önemli festivallerde yer almıyorum. Çünkü bir menajerim yok ve bu iÅŸler böyle oluyor. Konservatuvarlara gelince, buralarda kadrolu olarak çalışmak imkansız; zira Türk vatandaşı olmak gerekiyor. Yıldız Teknik Ãœniversitesi’ne şöyle bir önerim olmuÅŸtu: Benim ve müzik ya da gitar ustalarının dahil olacağı bir seri gitar dersi ve seminerleri yapıp; bunları üniversitenin olanaklarıyla video olarak kaydedip, diÄŸer üniversitelere ya da ilgilenen kurumlara dağıtımını yapmak. Bu proje gerçekleÅŸemedi. Yıllar içerisinde farklı yerlerde zevkle çalışma imkanı buldum. Bunların arasında Ä°zmir Konservatuvarı, Pera Güzel Sanatlar Lisesi, ki 1997’de Türkiye’deki ilk albümüm olan Marines’i yayımladılar ve halen çalışmaya devam ettiÄŸim Ä°zmir San-Art’ı sayabilirim. 12 sene önce, internet ortamında henüz bu tip siteler yokken, eÅŸim sanal bir müzik okulu açmayı önermiÅŸti. Bir ÅŸekilde vakitsizlik ve parasızlık nedeniyle bu projeyi gerçekleÅŸtiremedik.Yurtdışında yılda ortalama kaç konser veriyorsunuz, son bir yılda hangi ülkelere gittiniz, nerelerde konser ve ders verdiniz?- Geçen sene Belçika, Fransa, Ä°srail, Arjantin’de yaklaşık 30 konser; Fransa, Portekiz ve Ä°spanya’da ders verdim.ELEKTRONÄ°K KULLANMAMTürkiye kendi deyiÅŸinizle size gerçek aÅŸk ve bir eÅŸ kazandırmanın dışında müziÄŸinize ritim, renk olarak ne kattı? Sizi geçmiÅŸte tanıyanlar müziÄŸinizde Türkiye’nin izini görüyor mu?- Türkiye’deki dinleyiciler Türk müziÄŸini ‘latin’ ritmiyle çaldığımı, Arjantin’dekiler de ‘Türk’ chacarera’ları (Kuzey Arjantin Halk MüziÄŸi’nden bir ritim) çaldığımı söylüyor... Akustik gitardan vazgeçmiyor, müziÄŸinize elektronik öğeleri sokmuyorsunuz. Bu yaklaşım muhafazakarlıktan mı kaynaklanıyor, yoksa az imkanla çok ÅŸey yaratma konusunda bir meydan okuma mı?- Ben kablo ve düğme kullanma konusunda yeteneksizim. Bu nedenle gitardan parmaklarımla alabileceÄŸim en iyi sonucu çıkarmaya çalışıyorum, tırnaklarımı bile kullanamıyorum...Yaz Baltacıgil ile baÅŸarılı bir gitar-bas ikilisi kurup, Nardis caz kulübünde konserler vermiÅŸtiniz. Bu ikili devam edecek mi, çalışmalarınız CD’ye dönüşecek mi?- Nardis’te, Orhan TopçuoÄŸlu’nun da dahil olduÄŸu bir grup olarak bir senedir ayda bir gün çalıyoruz. Konserleri kaydetmek isterdim. Ama ne kayıt ne de prodüksiyon açısından en küçük bir umut görüyorum. Bu nedenle CD’mizin çıkacağını sanmıyorum.ÜÇ SAATTE KAYDETTÄ°KDMC’nin yayımladığı ‘Guitarist’ kaçıncı albümünüz?- Solo gitar olarak yedinci, ikili ya da üçlü çalışmalarımı da katarsak 14’üncü. Belki de 15’inci, farklı ülkelerde albümlerim yayımlandığı için kesin sayıyı hatırlamıyorum.Yeni albümün repertuvarını seçerken hangi düşünceden yola çıktınız? Neden bu parçalar seçildi ve bu sırayla bir araya geldi?- Bazı arkadaÅŸlarımın bestelerini ve Palmieri’nin Bomba’sını çalmak istedim, bundan ötesi rastgeleydi. Bir seçim yapmak durumunda kalsam muhtemelen hiçbir ÅŸey kaydedemem.Aşık Veysel’den uyarladığınız ‘Kara Toprak’ı ‘Guitarist’te, geçen albümden çok farklı bir giriÅŸle seslendirmiÅŸsiniz. Konserlerde bu bölümü deÄŸiÅŸtiriyorsunuz. Bir çaldığınızı bir daha çalmama konusunda yemin mi ettiniz?- Türkiye’de yayımlanan ilk albümüm ‘Marines’te Aşık Veysel’in bu eserini yorumlamıştım. Hiç şüphesiz, hem bu albümde hem de yeni yayımlanan ‘Guitarist’ albümünde intro bölümünü ‘yazmadım’. Ä°kisi de doÄŸaçlamaydı. Ä°kinci kayıtta giriÅŸi deÄŸiÅŸtirmekle birlikte eserin bütününde ilk düzenlememe sadık kaldım. Bu düzenlemeyi konserlerinde çalan genç Türk gitaristlerin de kendi intro’larını yarattığını bilmek beni mutlu ediyor.Yeni albümün notlarında stüdyodaki kayıtlarınız üzerinde teknik deÄŸiÅŸiklik yapmadığınızı, ilk çaldığınız haliyle yayımlandığını söylüyorsunuz. ‘Orada burada rastlayacağınız birkaç fazla sekizlik, birkaç detone nota için özür dilerim’ demiÅŸsiniz. Elinizde düzeltme imkanı varken neden kullanmadınız, mükemmeliyetin müziÄŸin ruhunu öldürdüğünü düşünenlerden misiniz?- Neredeyse hiçbir ÅŸeye inanmıyorum; ruhun varlığına ise hiç. Kayıtları ciddiyetle temizlemek ve cilalamak için zaman ve para gerekiyordu, bütçemiz kısıtlıydı. En iyisi varolan koÅŸulları en akılcı kullanmanın yolunu bulmaktı. Bu CD’nin kaydı toplam 8 saat sürdü. Miksaj için de 8 saat harcandı. Kayıt için ayrılan sürenin üç saatinde 42 ezgi çaldım. Geri kalan beÅŸ saati de kablo aramakla geçirdik. Ä°TÃœ MÄ°AM Stüdyosu hakkında kötü reklam yaptığım için üzgünüm ama gerçek bu. Bu ÅŸekilde olabileceÄŸin en iyisini yapmaya çalıştık. Tüm bunlara karşın DMC’ye ve Kerem Görsev’e çok teÅŸekkür ediyorum.2005 programınızda neler var?- Birkaç CD daha yolda. Bazıları kaydedildi. Bazıları da kaydedilmeye devam ediyor. Bunları farklı gitar ikilileri, gitar-ud ve gitar-perküsyon grupları ÅŸeklinde özetleyebilirim.FESTÄ°VAL VESÄ°LE OLDUSibel Moyano, BoÄŸaziçi Ãœniversitesi mezunu bir bilgisayar mühendisi ve amatör piyanist. EÄŸitim destek sisteminin kurduÄŸu BoÄŸaziçi Ãœniversitesi’nde uzman olarak görev yapıyor. Ricardo Moyano ile Yapı Kredi Festivali kapsamında Ankara’da verdiÄŸi konserden sonra tanıştı. Bir ortak dostlarının evinde, ilk görüşte baÅŸlayan aÅŸk, Paris’te nikahla sonuçlandı. Ricardo Moyano’nun ısrarı üzerine çift Türkiye’de yaÅŸamaya karar verdi.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!