Çıplak kalan biz değildik, aslında seyirciydi

Güncelleme Tarihi:

Çıplak kalan biz değildik, aslında seyirciydi
Oluşturulma Tarihi: Aralık 06, 2010 09:46

Sanatçı şükran Moral’ın performansını kılpayı kaçırdım.

Haberin Devamı

Oysa Casa Dell’Arte Galeri’de çalışan Gökhan’dan öyle gizemli bir mail gelmişti ki, hani merak etmemek elde değildi. şöyle diyordu Gökhan: 

“Mutlaka gelmelisin. Çok gizli tutulan ve sınırlı sayıda davetlinin çağırıldığı bir performans. Moral’ın bu performansı çok ses getirecek.
Gizli tutmak için ne olduğunu şimdi söylemiyorum ama mutlaka gel, izle.”  

Mutlaka, mutlaka ama işte İstanbul’da evdeki hesap çarşıya uymuyor.

Bir şekilde perşembe gecesi yapılan performansa yetişemedim, ama iki-üç saat sonra gittiğim Absolut Glimmer partisinde bütün detaylara hakim oldum!

Çünkü herkes Şükran Moral’ın “lezbiyen seks” performansını konuşuyordu.

Bir yatakta şükran Moral ve kadın partneri 20 dakika kadar bayağı sevişmişler.

“Bayağı”dan kasıt şu: Öpüşmek, dokunmak, çırılçıplak kalmak ve daha ötesi...

Bu “sevişme” performansını Cem Talu fotoğraflamış. Bir kameraman da videoya almış. Çünkü daha sonra bu performansın görüntüleri “kaçıranlar için” 9 Aralık’tan itibaren galeride sergilenecekmiş.

Performansı görenler açıkçası çok iyi yorumlarda bulunmadılar.

Erkekler acımasızdı: “ıki çirkin vücutlu kadının sevişmesini izledik, bana anlamsız geldi. Ne anlatmaya çalışıyorlardı ki? Nedir bunun sanatsal alt metni çözemedim. Aptalca geldi.”

Kadınlar meraklı ve kararsızdı: “Evet, ama Türkiye’de böyle bir şey yapılması bile çok cesurca... Bir de benim duyduğuma göre, bu performansı daha önce çalışmışlar. Yani birbirlerine nasıl dokunacaklarının, nasıl öpeceklerinin provasını yapmışlar!”
Anlayacağınız şükran Moral’ın “sevişme” performansı hayli ses getirmiş, dile düşmüştü. Eğer amaç buysa; insanları şaşırtmak ve sarsmaksa bu başarılmıştı.

Yine de insan merak ediyor, Şükran Moral bunu neden yaptı diye?

Ertesi sabah kendisine telefon açıp sordum. Karşımdaki ses, samimi ve matraktı.

“VÜCUDUMU DA KESEBİLİRDİM"
  
* Nereden çıktı bu performans Şükran Hanım?

Her şey cinsellik üzerine kurulu. Özellikle de bu ülkede. Performansın temel fikri de bu; yaşanan ve yaşanamayan cinsellik. Bu tabunun kırılması...

Düşünsenize, hâlâ hayvanlarla sevişenler var bu ülkede, çok korkunç.

Sadece bu değil, televizyon dizilerine bakın. Herkes bu dizilere kilitlenip kalıyor. Nedeni basit; yasaktan doğan, tabuların arkasında gizlenen cinsellik var bu dizilerde.

* Yaptığınız performansın sanat olup olmadığı tartışılıyor...

Gerçek sanat, orada, yatağın etrafındaki tülün arkasında bizim sevişmemizi izleyen insanların durumuydu! Onların ne hissettikleriydi. Ben görmedim, ama bazı insanlar çıkıp gitmişler mesela. Seyircinin kendisi çıplak kaldı orada, biz çıplak kalmadık aslında!

* Başka bir şekilde de derdinizi anlatabilirdiniz. Neden böyle canlı bir performans?

Çünkü performans sanatı tekrarlara teslim oldu. Çok sıkıcı buluyorum bu halini. Yapılanlar hep aynı. O yüzden böyle bir canlı performans yaptım. ıstesem ben orada vücudumu da kesebilirdim! Ki bence dünyanın en kolay şeyi. Ama başka bir vücutla karşılaşmak, bütün dengeleri bozmak. Bunlar hiç kolay değil.

* Neden bir erkekle değil de kadınla sevişmeyi tercih ettiniz?

Azınlıklara sahip çıkmak istememden dolayı... Daha önceki çalışmalarımda da vardır bu his. Aslında bir erkekle olsaydı, benim için daha kolay olurdu...

* Benim aklıma şu da geldi. Orada sizi izleyenleri yatağa davet edebilir, tepkilerini görebilirdiniz! Bunu neden yapmadınız?

İşte bunu istiyorum ben! Yaptığım şey aklınıza bunları getirsin, bir adım ötesini, yukarısını!

*******

Hepsi de ‘damardan’ işler!

Haberin Devamı

Moral’ın daha önceki performansları da ilginçti aslında.

Mesela Galatasaray Hamamı’nın erkekler bölümünde soyunup bir güzel yıkanmıştı. Hamamdaki diğer erkeklerle beraber.

Bir başka performansında ise Karaköy’deki genelev sokağına gitmiş. Orada göğüslerini açıp üzerine “satılık” yazarak dolaşmıştı.

Moral ayrıca, İsa’nın çarmıha gerilmiş hali gibi poz vermiş, hatta bu pozu İtalya’da çok tepki almıştı (yeri gelmişken hatırlatayım; Moral hem İstanbul hem İtalya’da yaşıyor).

Sanatçının Contemporary İstanbul’da sergilenen son işi ise Mardin’e gidip üç erkekle birden evlendiği “grup düğünü” performansıydı.
Bu düğüne katılan köylü kadınlardan biri Moral’ın yanına gelip şöyle demiş, ki bu tepkiye cidden bayıldım ben:

“Çok damardan bir iş yaptın abla!”

Haberin Devamı

Glimmer partisinde neler oldu

Peki perşembe gecesi W Oteli’nin lounge’unda yapılan Absolut Glimmer partisinde neler oldu? İşte o partinin özeti...

* Uzun bir aradan sonra Teoman’ı bir partide gördüm. Meğer albüm için eve kapanmış. Bahara çıkıyormuş albümü. Koruması Hayrettin gece boyunca yanından ayrılmadı Teoman’ın.

* Derin Mermerci’nin Cem Uzan dışında bir başka erkekle partiye el ele girmiş olması bir ara heyecan yarattı. Ama sonradan birkaç kişi, “Çocukluk arkadaşıymış yanındaki” yorumunda bulundu. Ortalık sakinleşti.

* Arte Tahir’in yanına gidip “Barda birini dövdüğün yazılmış, hayrola?” diye sordum. “Yok öyle bir şey. Ben de bu dedikoduyu yazan gazeteyi aradım, ama geri dönmediler bana” diye yanıtladı.

* Efe Önbilgin, partiye eşi Duygu Hanım’la katıldı ve gece boyunca ikili birbirlerinden ayrılmadı.

* Kanat Atkaya’yı ilk kez bir partide gördüm. Devamı gelir umarım, gecelere hoşgeldin Kanat!

* Herhalde partiye gelmeyen ünlü sima yoktu. Bir ara kalabalıktan yürünmüyordu. Hem içerde hem de sigara içme alanında.

* Evet, en eğlenceli ve en sosyal yer sigara içme alanıydı...

* Yenilenen W Lounge’u beğendim. Dekorasyon için mekanın tavanına kondurulan ince cam tabakaları da (yoksa UFO mu demeli?)...

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!