Oluşturulma Tarihi: Mart 07, 2008 00:00
Türkiye pazarının her daim krizlere gebe olmasının yatırımcının işini çok güçleştirdiğini söyleyen Boyner Holding Murahhas Üyesi Cem Boyner,’İki gündür gazeteleri açıyorsunuz.Devlet yanlısı CHP ile askerin tartışmasını izliyorsunuz. İnsanların kafası karışıyor. Biz şoktayız, müşteri de ayrı şokta. Kimse şu ortamda ’aman ne güzel gidip alışverişime devam edeyim’ diyemiyor’ dedi.
Pazarı bir ayağı kaynar suda, diğer ayağı buz kovasında olan bir insana benzeten Boyner, ’Acayip bir psikolojinin esiriyiz. Kendi kendimize kriz yaratıyoruz. İş dünyası bir gün kemerleri bağlayalım diyor, bir sonraki gün alışveriş merkezi yatırım için sıraya giriyor’ dedi. Türkiye’de bir yatırımın bütününün ve yan unsurlarını beraber yönetmenin kolay olmadığını da söyleyen Boyner, ’Türkiye’de yatırım yapmak için arabada giderken lastik değiştirecek beceriye sahip olmanız gerekiyor. Sürece baktığınızda tablo daha net ortaya çıkıyor. 2001-2004 arası bütün yatırımlar durdu. O dönemde biz mağaza açacak yer bulamadık. 2006’ta heyecanlandık. Türkiye AVM istilasına uğradı. 2007’de hasat vermeye başladı’ dedi. 2008 yılı sonuna kadar AVM artışının devam etmesini beklediğini söyleyen Boyner, bu artışın ’tsunami’ şeklinde değil, planlı olması gerektiğini de sözlerine ekledi.
Türkiye’de Dubai sendromu yaşanıyor
ARTIK perakende sektöründe fiyat üzerine rekabet döneminin sona erdiğini vurgulayan Boyner, iyi bir malı uygun fiyata satmanın yanlış olmadığını ancak bu şekilde müşteri sadakati kazanmanın çok zor olduğunu söyledi. Türkiye’de şu anda AVM’lerdeki fiyatlandırma konusunda "Dubai Sendromu" yaşadığına dikkat çeken Boyner, "Türkiye’nin her yerinde dünya kadar AVM açılıyor ama hiçbir yerde fiyatlar düşmüyor" dedi.
Eğer inidirime karışacaksa gelsin, devlet yerime otursun
BOYNER Holding Yönetim Kurulu Başkanı Cem Boyner, hipermarket yasa tasarısıyla ilgili olarak şunları söyledi: "Biz devleti hiçbir yerde istemeyiz. Eğer indirimlerin ne zaman yapılacağına karar verilecekse, gelsin benim koltuğumda otursun. Piyasada müşteri bizim en önemli silahımızdır. Birisi müşteriye daha az fiyatla mal satarken araya giriyorsa, rekabeti bozuyor demektir. Büyük hipermarketler bir malı bakkaldan daha ucuza satıyorsa pazar günü de açık kalmak istiyorsa ve sen buna izin vermiyorsan vatandaşın daha pahalı mal almasına yol açıyorsun demektir. 3 milyon bakkal olabilir ama 70 milyon da müşteri var." Yanlış yerlerde alışveriş merkezi kurulmasının kimsenin işine yaramadığını dile getiren Boyner, "Metrocity, Kanyon ve Özdilek 50 metre arayla yanyana kurulmuş. Biz perakendeciler olarak bunu istemiyoruz. Ancak Türkiye bunun 5-6 kat daha fazlasını rahatlıkla kaldırır" dedi.