Çenesi kırıldı, ufku açıldı ‘kemer’ patronu olup çıktı

Güncelleme Tarihi:

Çenesi kırıldı, ufku açıldı ‘kemer’ patronu olup çıktı
OluÅŸturulma Tarihi: Haziran 21, 2005 00:00

Erzincan Ilıç’ın Kapıkaya Köyü’nde 9 yaşındayken damdan düşüp çenesini kıran Kazım Gülmez, ‘çene tedavisi için geldiÄŸi’ Ä°stanbul’a ekmek parası için demir attı. Önce sefaletle boÄŸuÅŸan sonra deri kemer ustası olan Gülmez, ÅŸimdi üretiminin yüzde 60’ını ihraç eden Gök Deri’nin patronu.KAZIM Gülmez, ayda 150 bin adet üretim kapasiteli bir deri kemer, aksesuar fabrikasının sahibi. Åžirketi Gökderi Ltd. Åžti.’de 60 kiÅŸi çalışıyor ve Big Sky markasıyla ürettiÄŸi, kemer, çanta ve cüzdanların yüzde 60’ını ihraç ediyor.AÄžABEY YER KAYIYOR: Kazım Gülmez Erzincan’ın Ilıç kazasına baÄŸlı Kapıkaya Köyü’nden. Gülmez köyde başına gelen ‘kötü kazayı’ ve sonrasını şöyle anlatıyor: ‘Evimizin damında kar birikmiÅŸti ve temizlemek için çatıya çıktım. 9 yaşındaydım. Ne olduysa dengemi kaybetmiÅŸim ve damdan düşmüşüm. Çene kemiÄŸim kırılmış. AÄŸabeyim tedavi için beni Ä°stanbul’a getirdi. Yıl 1971’di ve Anadolu yakasından Çapa’ya gitmek için vapura bindiÄŸimizde hayatımda ilk kez böyle bir araç görmüştüm. Korktum, ‘AÄŸabey yer kayıyor, bu nasıl araba böyle sallanıyor’ demiÅŸim. Tedavim tam 6 ay sürdü. Sonra köye döndük ama aklım Ä°stanbul’daydı.’KUÅžLAR GÄ°BÄ° GÖÇELÄ°M: Kazım Gülmez, çocukken yaÅŸadığı talihsiz olaylar yüzünden Erzincan’ın zorlu ve karlı kışlarından öyle yılmış ki çene tedavisinden köye döndükten sonra babasına hep ÅŸu soruyu sormaya baÅŸlamış; ‘Baba kış gelmeden önce kuÅŸlar bile göçüyor buralardan biz niye kalıyoruz?’SONRA ZATÃœRREE OLDU: Aradan 2 yıl geçer ve Kazım Gülmez’e bu defa ileri derecede zatürree teÅŸhisi konulur; tekrar Ä°stanbul yolu da görülür. Yine Çapa’da tedavi baÅŸlar. Bu defa tedavi tam 9 ay sürer. Doktorlar çaresiz kalırlar. Ancak o dönemde Çapa’da idealist bir asistan Dr. Nedim Sarsmaz bu duruma direnir ve yurt dışındaki hocalarıyla irtibat kurararak Gülmez’i kurtarmak için çabasını sürdürür. Gayretlerle büyük bir ölüm kalım savaşı kazanılır. Kazım Gülmez için mücadele eden aÄŸabeyi de Çapa’da personel olarak çalışmaya baÅŸlar ve oradan emekli olur.BU DEFA DÖNMÃœYORUM: Kazım Gülmez bu zorlu tedavinin ardından Erzincan’a dönmeme kararı alır. Çapa’nın karşısında Nur Eczane’sinde çırak olarak iÅŸe baÅŸlar. Bahçelievler’de Ãœnverdi Sineması yanında bir bekar evinde kalır. 100 kuruÅŸ haftalık ve aÄŸabeyinden aldığı harçlıklarla geçinmeye çalışır. Bir hemÅŸehrisinin ‘saat kayışı’ imalatı yaptığını öğrenir ve akÅŸamları, hafta sonları ücret almadan onun yanında meslek öğrenmeye de baÅŸlar. Sonra da tamamen bu iÅŸe yönelir. Kazım Gülmez’in hayatı böyle devam eder uzun süre. Sonra bir bayram öncesi tam 7 ay ücret almadan çalıştığı atölyenin sahibi çıkarıp Gülmez’e 1500 lira verir. O da ilk kez kendisine bir takım elbise alıp BeyoÄŸlu’nda sinemaya gider.Ä°lk hedef büyük bir ÅŸirkette çalışmakKAZIM Gülmez, hemÅŸehrisinin iÅŸyerinde hayatından memnundur ama bir süre sonra orası da yetersiz gelir. Hedefi sektörün en büyüklerinde çalışmaktır ve iÅŸten ayrılıp tam 2 ay iÅŸ arar. Sonunda gazetede Alboy’un (Beymen) deri ustası aradığına dair ilanı görür. 1978 yılıdır ve artık istediÄŸi yere gelmiÅŸtir. Kazım Gülmez şöyle devam ediyor anlatmaya: ‘Orada baÅŸka bir dünya buldum. Çünkü bütün Ä°stanbul’da iki üç firma haricinde kimsede marka çabası yoktu. Hatta katalog, dergi bile yoktu. Makine parkları çok kötüydü. Ä°lk kez mesleÄŸimde Alboy/Beymen’de trend-model gördüm, ufkum açıldı. En son teknolojileri gördüm. Bir süre sonra da Türkiye’de liberal ticaret baÅŸladı ve Alboy bu sürece en çabuk entegre olan firmalardan biri oldu. 1982’de oradan da ayrılmaya karar verdim.’Nakliye parası yokken taksitle makine aldımKAZIM Gülmez kendi iÅŸini kurmaya kalkıştığında da sermayesizdir ve Sefaköy’de 12 metrekarelik bir yer tutarak baÅŸlar. Makine alacak parası olmadığı için 150 bin liralık bir kesim makinesini ve el presini taksitle alır. Makinelerini dükkanına getirecek nakliye parası bile olmayan Kazım Gülmez’e, ‘kiraladığı dükkanın sahibi’ destek olur. Gülmez tek başına iÅŸbaşı yapar; 1 kanat deri sonra 2 ve 3 kanat deri alır ve devam eder. 1984’ten sonra da Türkiye’de ilk kez spor kemer yapmaya tasarım üzerine kafa yormaya baÅŸlar. Mercan’a yaptığı kemerleri götürdüğünde satıcılar ‘bunları kim alır’ diye dalga geçerler Kazım Gülmez’le. Sonra yaptığı iÅŸin deÄŸeri anlaşılır Osmanbey’e taşınan Kazım Gülmez, ‘büyük firmaların’ dikkatini çeker. Ä°GS’ye kemer yapmaya baÅŸlar sonra, Çarşı’ya. Osmanbey’de 12 yıl kalan Gök Deri, oradan da Merter’e geçer. Bu arada Ä°ngiltere, Almanya, Rusya ve OrtadoÄŸu ülkelerine ihracat yapmaya baÅŸlar. Çin’e, Bulgaristan’a fabrika kuruyorum BUGÃœNE kadar Pimkie, Xanaka, Exit, Marco Polo, George, Chaos, Next, Zara, Polo Garage, Koton, Limon, Benetton, Sisley, Collezione, Lee Cooper, Damat Tween, Rodi, LC Waikiki gibi birçok markaya fason üretim yapan Gök Deri, Åžanghay’a fabrika kuracak. Kazım Gülmez, ‘Çin’de hem üretim hem de maÄŸaza düşünüyoruz. Buraya Çinli elemanlar getirip önce eÄŸiteceÄŸiz. Sonra da orada üretime baÅŸlayacağız. Çünkü Çin’de yüzde 35 vergi ödüyorsun içinde elektrik, su, vergi, sosyal güvenlik kesintisi hepsi var. Türkiye’de ise ödemeler yüzde 80’leri aşıyor. Bir işçinin maliyeti Ä°stanbul’da 1 milyar lirayı aÅŸtı. Çin’de ise sadece 50 dolar’ diyor. Bulgaristan’da da 500 bin dolarlık bir yatırıma fiilen baÅŸladıklarını anlatan Kazım Gülmez, teÅŸviklerle üretimi Anadolu’ya götürmenin de kárlı olmadığını düşünüyor. Gülmez, ‘Bu yıl hedefimiz 5 trilyon ciro. Fabrikamızda 60 kiÅŸilik istihdamımız var. Evlere de iÅŸ veriyoruz. Hedefimiz doÄŸrudan istihdamımızı 100 kiÅŸiye çıkarmak’ diyor.Asfalta lastik karıştırıp yol tutuÅŸunu artıracakÄ°ZMÄ°RLÄ° plastik makineleri imal eden bir ÅŸirketin genel müdürü Halil Filiz, eskiyen oto lastiklerinin geri dönüşümünü saÄŸlayan sistem kuruyor. Türkiye Bilimsel ve Teknik AraÅŸtırma Kurumu’nun (TÃœBÄ°TAK) verdiÄŸi yüzde 40 maddi destekle hazırlanacak sistemde makinelerin pirinç tanesi haline getirdiÄŸi lastikler, asfaltta kullanılmasıyla yolun buzlanması önlenecek, araçların yol tutuÅŸ gücü artacak, halı ve çim sahaların altlarına konulmasıyla da yumuÅŸak bir zemin elde edilecek.400 BÄ°N DOLAR: Fransa’ya gittiÄŸi 2002 yılında, ÅŸimdi üzerinde çalıştığı sistemin benzerinin uygulandığına tanık olduÄŸunu belirten Halil Filiz, projesiyle ilgili ÅŸunları söyledi: ‘Türkiye’de eskimiÅŸ araç lastiklerinin geri dönüşümünü saÄŸlayan bir sistem yoktu. O nedenle 2004 yılında baÅŸladığım proje çalışmasını, aynı yılın sonunda bitirdim, TÃœBÄ°TAK’a baÅŸvurdum. Ege, Orta DoÄŸu Teknik ve Yıldız Teknik Ãœniversiteleri’nden üç profesör geldi. Projemi inceleyip yüzde 40 oranında maddi destek vermeyi kararlaÅŸtırdılar. 400 bin dolara malolacak sistem sekiz makineden oluÅŸacak ve 2005 sonunda kurulacak.’ SÄ°STEM NELER GETÄ°RECEK: Halil Filiz, yeni geliÅŸtireceÄŸi sistemin uygulanmaya baÅŸlamasıyla günlük yaÅŸamımıza saÄŸlayacağı katkıları da şöyle anlattı: ‘Sistemdeki makinelerin pirinç tanesi haline getirdiÄŸi lastikler, asfaltla karıştırılacak. Yol yapımında kullanılan bu lastik karışımlı asfalt buzlanmayı önleneyecek. Böylece araçların yol tutuÅŸ güçleri artacak. Halı ve çim sahaların altına kum yerine, iki parmak yüksekliÄŸinde döşenecek bu lastikler, yumuÅŸak ve esnek bir zeminin elde edilmesini saÄŸlayacak. Sistem sayesinde eskiyen ve iÅŸe yaramayan lastiklerin geri dönüşümlerinin saÄŸlanması da ekonomik açıdan yarar saÄŸlayacak.’Ramsey’e adını veren Ä°ngiliz’in fabrika turuÄ°NGÄ°LTERE’de markalaÅŸan Ramsey’e adını veren Ä°ngiliz tekstilci John Hargreaves, Kastamonu ve Karabük’te Ramsey’in fabrikaları gezdi ve ‘Uzun süredir Ramsey ile çalışıyoruz. Türkiye’de yatırım akıllı iÅŸ. Bu tesisleri görünce daha da güven duydum’ dedi. Gürmen Giyim Sanayi ve Ticaret A.Åž.’ye ait iki fabrikadan çok olumlu izlenimlerle ayrılan Hargreaves’e Remsey’in sahibi Remzi Gür eÅŸlik etti. Remzi Gür, Hargreaves’in Ramsey markasının oluÅŸumunda katkısı olduÄŸunu belirterek, ‘Kendisiyle ailece iyi arkadaşız. 2 milyar dolarlık ciroya sahip bir iÅŸadamı olarak Türkiye’ye olan ilgisi giderek artıyor, bu da bizi sevindiriyor’ diye konuÅŸtu.Ä°TO’dan uluslararası e-ticaret network’üİSTANBUL Ticaret Odası (Ä°TO), Türkiye’nin ilk uluslararası e-ticaret network’ü olacak ‘EMED Projesi’ ile tarım ve gıda sektöründe faaliyet gösteren Türk firmalarına dünya pazarlarına açılma imkanı saÄŸlayacak. Avrupa-Akdeniz Bölgesi Ticaret GeliÅŸtirme Örgütü (EUROMED) tarafından baÅŸlatılan ve Türkiye’de Ä°TO tarafından hayata geçirilecek olan EMED Projesi, Ä°TO BaÅŸkanı Murat YalçıntaÅŸ ve EUROMED Proje Müdürü Marino Saksida tarafından Türk iÅŸ dünyasına tanıtıldı. Avrupa Komisyonu’nun, Akdeniz Bölgesi Bilgi Toplumunu GeliÅŸtirme GiriÅŸimi (EUMEDIS) programı çerçevesinde desteklenen projenin ana hedefi projeye üye 15 Avrupa-Akdeniz ülkesi arasında, Avrupa- Akdeniz bölgesinde tarım-gıda konusunda elektronik pazar ağı oluÅŸturmak ve firmadan firmaya elektronik ticaret platformunun geliÅŸtirilmesini saÄŸlamak. Pompaya yazar kasa için son 10 günAKARYAKIT sektöründe kaçak ve oluÅŸan vergi kaybına karşı uygulamaya konulması kararlaÅŸtırılan, ancak sektörün hazırlanması amacıyla bir yıl içinde dört kez ertelenen akaryakıt pompalarının yazar kasaya baÄŸlanmasına iliÅŸkin zorunluluk 1 Temmuz’da yürürlüğe girecek. Pompalarda yazar kasa uygulamasına istasyonlar da dağıtıcı firmaların büyük bir bölümü de hala hazır deÄŸil. Akaryakıt istasyonlarının 1 Temmuz’a kadar pompa yazar kasalarının alım sözleÅŸmelerini imzalamış olmaları gerekiyor. Türkiye’deki 12-13 bin akaryakıt istasyonundaki toplam 60 bin pompaya yazar kasa takılması gerekiyor. Yazar kasa üreticisi olan Profila Telra’dan yapılan açıklamada, pompa yazar kasaların Ä°stanbul’da Sultanbeyli-PETLINE, Çekmece United Petrol ve Esenler Shell olmak üzere üç istasyonda deneme amaçlı olarak kullanıma baÅŸlandığı bildirildi.Tehlikeli yük ÅŸoförüne zorunlu sertifika ULUSLARARASI karayoluyla tehlikeli mal taşıyan yük taşımacıları, yeni bir uygulamayla önce eÄŸitimden geçecek, ardından sertifika alacaklar. Türkiye’nin, DoÄŸu ve Batı Avrupa ülkelerinin hemen hemen tamamı ile Rusya Federasyonu, Azerbaycan, Kazakistan ve Beyaz Rusya gibi ülkelerin de taraf olduÄŸu ‘Tehlikeli Malların Karayolu ile Uluslararası Taşımacılığına Ä°liÅŸkin Avrupa AnlaÅŸması’na katılmasının onaylanmasına iliÅŸkin tasarı TBMM’ye gönderildi. Bu anlaÅŸmayla, Türk taşımacılık firmalarının Avrupa ve Asya yollarındaki yük taşımalarında karşılaÅŸtıkları sıkıntıları aÅŸması amaçlandı. ANKARAHastane kurana bedelsiz arsa planıAKP Bursa Milletvekili Altan KarapaÅŸaoÄŸlu, saÄŸlık hizmeti sunumunda karşılaşılan zorlukları aÅŸmak amacıyla, 49 yılı geçmeyecek ÅŸekilde saÄŸlık tesisi kiralanması için kanun teklifi verdi. TBMM BaÅŸkanlığı’na sunulan teklif, kiralanacak tesislerin, SaÄŸlık Bakanlığı’nca verilecek ön proje ve belirlenecek temel esaslar doÄŸrultusunda giriÅŸimci tarafından saÄŸlanmasını veya Bakanlıkça bedelsiz olarak tahsis edilecek arsa üzerine yapılmasını öngörüyor.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!