Güncelleme Tarihi:
Arkas Sanat Merkezi’ndeki “Galle, Daum, Lalique Camın Şairleri” sergisi Türkiye’nin Art Deco alanındaki ilk sergisi. Üstelik bu serginin tüm parçaları tek bir koleksiyonere Lucien Arkas’a ait. Serginin kataloğu da yine bu alandaki ilk Türkçe kaynak olarak sunuluyor.
Lucien Arkas “Bir sanatsever ve koleksiyoner olarak sanata sadece resim ve heykel penceresinden bakmanın kısıtlayıcı bir bakış açısı olduğunu düşünüyorum. Bu nedenle Arkas Sanat Merkezi’nde açılan yeni sergide dekoratif sanatlar zincirinin en güçlü halkalarından biri olan cam sanatını sanatseverlerle buluşturmayı istedik” dedi.
20. Yüzyılın başlarında Fransa’da filizlenen Art Nouveau akımının cam sanatındaki en önemli üç temsilcisi: Émile Gallé, Daum kardeşler ve René Lalique’e ait eserlerin sunulacağı sergi ile Arkas Koleksiyonu’ndan 172 eserin yer aldığı geniş bir seçki sergileniyor.
Camın Şairleri sergisinde ziyaretçiler, Art Nouveau akımının dekoratif sanatlar alanındaki en büyük temsilcisi Émile Gallé’yi tanıyarak, öncülüğünü üstlendiği cam sanatındaki yenilikçi anlayış hakkında fikir sahibi olacak ve Nancy Ekolü’nün (École de Nancy) en büyük temsilcilerinden Daum Kardeşler ve ünlü tasarımcı René Lalique‘in dünyanın çeşitli noktalarından bir araya getirilmiş örneklerini görme şansı yakalayacak. Emile Gallé her fırsatta kendini “Mutluluğun emekçisi” olarak tanımlamış. Baba mesleği cam üretimini, botanik tutkusu ve kimya alanındaki araştırmaları ile birleştirerek yarattığı cam nesneler görülmeye değer… Daum Kardeşler de Nancy okuluna mensup ve Gale’nin yanında eğitim almış başarılı çalışmalara imza atmışlar. Lalique ise aslında mücevher tasarımlarına dünyaca ünlü bir sanatçıydı. Bu yeteneğini bambaşka bir alan olan cam objeler üzerinde de uyguladı.
Emile Gallé her fırsatta kendini “Mutluluğun emekçisi” olarak tanımlamaktan keyif alırdı. Kurduğu atölye düzeni, 1936 yılına kadar, yani ölümünden 32 yıl sonrasına kadar mutluluk üretmeye devam etti. Baba mesleği cam üretimini, botanik tutkusu ve kimya alanındaki araştırmaları ile birleştirerek yarattığı cam nesneleri sanat alanının doruğuna taşıdı. Başarıları, bilimsel araştırmanın, sanatın vazgeçilmez bir parçası olabileceğini kanıtladı. Gallé imzasını taşıyan eşyalar; vazo, sürahi, masa lambaları, şekerlik, çiçeklik, bardak, parfüm şişesi, likör takımı, plafuniér şeklinde avize, aplik olarak sıralanabilir.
Daum camları, August ve Antonin Daum kardeşlerin çabalarıyla ve yaratıcılıkları ile tanınmış, onların çocukları ve torunlarının katkılarıyla da günümüze uzanan çizgide Avrupa’da sanatsal camın seçkin markalarından birisi. Nancy okuluna mensup sanatçılar Gallé’nin naturalist estetiğini kendi cam üretimlerine uyguladılar. Daum kardeşler de kendi aile işletmelerini endüstriyel sanata dönüştürmeyi başardılar.
Modern mücevher tasarımına getirdiği katkı ile Art Nouveau estetiğini mücevhere uyarlayan ünlü tasarımcısı René Lalıque, 1800’lü yılların sonunda mücevher tasarımı alanında kayda değer bir üne sahip olmuştu. Bu yeteneğini bambaşka bir alan olan cam obje üzerinde sürdürdüğü çalışmalar takip etti. Cam’a karşı duyduğu bu yeni tutku her geçen gün artmış, erken dönemde yapmış olduğu birkaç çalışmanın akabinde 1902 yılında Claire Fontain’de hayata geçirdiği küçük bir atölyede hız kazanmıştır.