Oluşturulma Tarihi: Kasım 28, 2005 00:00
Türkiye, butik otellerle Sevan ve Müjde Nişanyan çiftinin 1998’de yazdığı ‘Türkiye’nin En Güzel Küçük Otelleri’ kitabı sayesinde tanıştı. Küçük, şirin, temiz, ayrıntılara özen gösterilen ve zarif otellerdi bunlar. Butik oteller. Bu oteller çok yıldızlı, kombine turistik tesislerden bunalanlara, metropol yorgunlarına, ofis tutsaklarına tatilde doğayla iç içe yeni bir pencere açıyor. İşletmecileri doğaya, konuklarına özen gösteren kişiler.
Son yıllarda tüm dünyada butik otellere ilgi artınca büyük otel zincirleri de bu alana yatırım yapmaya başladı. Şu anda sadece İstanbul’da 80, Türkiye genelinde 170 butik otelin inşaatı sürüyor. Bir o kadar otel de proje safhasında. Turistik Otelciler, İşletmeciler ve Yatırımcılar Birliği (TUROB) Başkanı Timur Bayındır, üst gelir gruplarının butik otelleri tercih ettiğini söylüyor.
n Butik otel alanında son yıllarda yaşanan önemli gelişmeler neler?
- Bu alanda ciddi bir büyüme gözleniyor. Dünyanın birçok yerinde az kişinin konakladığı, yemeklerinden dekorasyonuna yörenin kültürünü yansıtan butik oteller açılıyor. Trend son yıllarda Türkiye’yi de etkiledi. Birkaç yılda butik otel sayısı, İstanbul genelinde 150’ye, Türkiye genelinde ise 500’e ulaştı. NATO, Eurovision, Şampiyonlar Ligi karşılaşmaları, Mimarlar Kongresi, Formula 1 gibi etkinlikler İstanbul’da otel ihtiyacını arttırırken, işadamlarının turizme yönelmesine neden oldu. Ben aynı zamanda Uluslararası Otelciler ve Restorancılar Birliği’nin (İH&RA) Yönetim Kurulu üyesiyim. İH&RA’nın 41’inci Genel Kurulu’nu geçen yıl kasım ayında İstanbul Conrad Hotel’de gerçekleştirdik. Toplantıya dünyanın her tarafından, turizme yön veren yatırımcılar, otel işletmeleri sahipleri, turizm örgütlerinin başkanlarından oluşan yaklaşık 500 dolayında delege katıldı. Kongre sırasında da son yıllarda butik otellere yoğun talep olduğu ifade edildi.
n Hangi turist grupları bu otelleri tercih ediyor?
- Butik oteller, mevcut mimarisi, dekorasyonu, kişiye özel hizmeti ile son yıllarda, tercih nedeni oluyor. Küçük ölçekli olmalarına rağmen, seçkin müşterilerine 5 yıldızlı otel konforunu sunabiliyorlar. Özellikle ABD ve Avrupa’dan üst gelir grubundaki turistler butik otelleri tercih ediyor. Butik oteller konforu, kişiye özel hizmeti en üst düzeyde, eksiksiz şekilde vermeye çalışıyor. Dev tesislerde kaybolduğunu hisseden, otelde fark edilmek isteyen, ev ortamını arayan müşterilerin tercihi butik otel.
TÜRKİYE İLK 10’A GİRECEK
n Genel olarak otelcilik alanında ciddi gelişmeler yaşanmaya başladı mı?
- 1980 sonrası gelişme başladı. Bölgede ve Türkiye’deki gelişmeler dönem dönem olumsuz etkilese de sektör yükselen grafik çiziyor. Son 25 yılda turist sayısında 15 kat, gelirde ise 40 kat büyüme gözleniyor. 1980’de 400 milyon dolarlık turizm döviz girdisi, 2004’te 16 milyar dolara, geçen yıl gelen turist sayısı da 17.5 milyona ulaştı. Dünya Turizm Örgütü (DTÖ) Genel Sekreteri Francesco Frangialli, örgütün haziran ayında İstanbul Hilton’da düzenlenen ‘Kent Turizmi Yönetiminde Yeni Paradigmalar’ konulu forumunda önemli bir öngörüde bulundu. İki yıl içinde Türkiye’nin dünyadaki ilk 10 tatil yöresi arasına gireceğini söyledi. Akdeniz ülkeleri arasındaki sıralamada ülkemiz, Fransa, İspanya ve İtalya’dan sonra 4’üncü konumda. Türkiye’nin turizmde yıldızı parlamakta ve parlamaya devam edecek. Bu gelişmeye bağlı olarak, başta İstanbul ve Antalya olmak üzere birçok ilimizde turizm yatırımları artıyor.
n Türkiye’de ciddi sayılabilecek butik oteller zincirine sahip firmalar var mı?
- Ülkemizde şehir otelciliği ile resort otelciliğinde zincir oteller mevcut. Butik otellerde zincirlerin oluşumu ise yeni başlıyor. Şu an özellikle İstanbul’da butik otel yatırımları devam ediyor. Gördüğümüz kadarıyla başta Tarihi Yarımada olmak üzere bazı bölgelerimizde butik otel yapımı planlanmakta.
n İstanbul’da ve Türkiye’nin diğer kentlerinde butik otel kurmaya elverişli sahalar hangileri?
- Tarihi dokusu bozulmamış yerler tercih edilmekte. Aynı zamanda şehir merkezlerinin işadamlarına yönelik hazırlanan ‘residence’ler de butik hizmet veriliyor. İstanbul’un Tarihi Yarımadası, Kapadokya, Safranbolu, Urfa gibi birçok bölge kendiliğinden butik özelliğe sahip. Butik olmak için yüksek kalite, otantik ve orijinal binalar, iç mimari ve konfor önemlidir.
Ersin KALKAN