Bu piyasada temiz kalmak çok zor

Güncelleme Tarihi:

Bu piyasada temiz kalmak çok zor
Oluşturulma Tarihi: Kasım 18, 2004 00:00

‘Asmalı Konak’ dizisinde yarattığı aÅŸk masalıyla bir fenomen yaratan ÇaÄŸan Irmak, reyting rekorları kıran ‘Çemberimde Gül Oya’ için ‘Hayatım boyunca gurur duyacağım bir iş’ diyor. Kendisini medyatiklikten uzak tutmaya çalışan Irmak, bunun nedenini de diziyi kirletmemek olarak açıkladı.Türk halkının gönlünde taht kuran dizilerin yönetmeni olan 34 yaşındaki ÇaÄŸan Irmak, Asmalı Konak’tan sonra Çemberimde Gül Oya ile de fırtınalar estiriyor. ‘Mustafa Hakkında HerÅŸey’ sinema filmiyle Altın Portakal’da jüri özel ödülü alan ÇaÄŸan Irmak, ‘UÄŸur Yücel, Altın Portakal’da itibarımızı verdi’ derken, hayatı boyunca bazı kesimler tarafından kesinlikle takdir edilmeyeceÄŸini de söyledi. Ä°ÅŸte Kanal D’nin gözde dizisi ‘Çemberimde Gül Oya’nın röportajı zor kabul ettirdiÄŸimiz yönetmeni ÇaÄŸan Irmak’la, 80 ihtilaline dönüşler yaptığımız çarpıcı açıklamaları...Çocuk gözlerimin hikayesi- Tam olarak, 80 dönemi, ihtilal öncesini anlatıyorsun Çemberimde Gül Oya’da deÄŸil mi?Orada tam bir tarih koymuyoruz, çünkü belgeselci deÄŸiliz. Ben seyirciden biraz daha opsiyon istiyorum. 1975-79 arası diyelim. Onları hataya düşürmeyecek. Hem de hikayenin geliÅŸimine yararlı olacak bir 3 yıl var. Hem 75 yılını, hem de 79 yılındaki bir olayı anlatmalıyım. Ama tarihleri ve yaÅŸananları ÅŸaşırtmayız. Zaten dizide ÅŸu olay ÅŸuradadır ve ÅŸu zamandadır diye geçmiyor. Daha yuvarlak anlatmak ve çok ÅŸey anlatalım o yıllara ait diyoruz.- Çekilmeyen bir konu ve aslında belki de bir yarayı yumuÅŸak geçiÅŸlerle de olsa yazman ve çekmen ÅŸaşırttı insanları?Evet, zaman zaman çok sert bölümler de var. Kitapların yakıldığı, iÅŸkenceciyle yüzleÅŸilen bir sürü bölümde var. YumuÅŸak geçiÅŸi de, bir aÅŸkın çerçevesinde anlatıyor olmamda gizli. Bu benim kalbimden, çocuk gözlerimin hikayesi. Bu, Türkiye’yi çok seven bir insan tarafından yazılmış ve çekilen bir dizidir. Çünkü bir ülkeyi sevmek biz milli maçta kazandığımız zaman havaya kurÅŸun sıkmak deÄŸildir. Bu ülkeyi sevmenin yoluO ülkeyi sevmenin birinci yolu, o ülkede olup biteni eleÅŸtirmekten geçer. Yani Nazım Hikmet de, bu ülkeyi sevdi, vatan haini ilan edildi. Aziz Nesin de öyle! YaÅŸar Kemal de bu ülkeyi seviyor. Bu ülkeyi sevmek böyle bir ÅŸey. Birazcık olup biteni, ya da yakın tarihimizi benim yaptığım gibi hafif yumuÅŸatılmış da olsa, yansıtmak, eleÅŸtirmek, buradan geçiyor. Daha sert, daha ağırı yaÅŸandı. Biz daha da hafifleterek vermek zorundayız. Bugünkü gençler için yazdım- Bu hikayeyi yazmaya ve çekmeye iten ne idi seni? O günler deÄŸil, bugünlerdi...Bugünlerden yola çıkarak bunu yazdım. 80 sonrası bilinçli ve sistemli bir ÅŸekilde apolitikleÅŸtirilmiÅŸ Türk gencinin ağıtıdır bu dizi. O günlerden ziyade bugündeki gençler izlesin diye yapılmıştır...- Fast food yaÅŸayan gençliÄŸe yapıldı diyebiliriz o zaman?Fast food denilebilir ama fast food diye bir kenara atmamak gerek. Bu onların da suçu deÄŸil. Yani onların da kendi açmazları, çıkmazları var. Onlar da biraz kendi içinde bazı ÅŸeyleri tartsın diye yapıyoruz. Yine de mutsuzlar- 80 sonrası Özal döneminde, tüpgaz, yaÄŸ kuyruklarından, tatlı hayaller ve yamalı pantalonlardan, McDonalds, Levis vitrinlerine geçiÅŸ yapan bir gençlik varoldu. Bunları da düşünüyor musun?Düşünmez miyim! Aynı yaÅŸlardayız sanırım ve biz son ÅŸanslı kuÅŸağız belki de. Çünkü biz Milliyet Çocuk’un, Bir Åžeftali Bin Åžeftali’nin, Küçük Kara Balık’ın çocuklarıyız. O yüzden bizim zamanımızda çocuklara alınabilecek en güzel hikaye kitaptı. Ama ÅŸimdi çok deÄŸiÅŸti o hikayeler. Belki de son ÅŸanslı ve dünyaya birazcık daha bakmaya çalışan kuÅŸağız. Åžimdi her ÅŸey daha çok bireysel oldu. Benim canımı sıkan ÅŸey ÅŸimdiki gençlerin çok daha fazla alternatifinin oluÅŸu. Dünya, yaÅŸam onlara çok alternatif sunuyor ama mutsuzlar. O dönemde zorlukların yanında daha mutlu gençler vardı. AÅŸklar, tutkular daha güzel yaÅŸanıyordu. Türkiye’nin göç mevsimi- Fırfırlı divan örtüleri, beyaz kısa çorap, yeÅŸil parka, briyantinli saçlar, saÄŸ-sol çatışmaları, Rana-Selçuk Alagöz ÅŸarkıları ve Elvan gazozlarla olacak iÅŸ deÄŸil sadece bu dizi...Seni yürekten yaralayan, çocuk gözlerin sana neyi yaz ve çek dedi?Acı demlendikten sonra sıvanırsınız her ÅŸeyden ve daha doÄŸru anlatırsınız. Ä°ntikam soÄŸuk yenen bir yemektir derler ya! Bu da galiba öyle bir ÅŸey. Ben daha korunaklı bir yerde yaÅŸadım. Mesela annem CHP kadın kolu baÅŸkanıydı, babam belediye baÅŸkan yardımcısıydı. Dönemin hızlılarıydılar. Benim o günlere ait hatırladıklarım, kitaplığımızın tamamen boÅŸaltılması, kitaplarımızı alıp komÅŸu ninemizin bahçesine gömmemiz. Biz korunaklı yaÅŸadık ama beni birçok ÅŸey etkilemiÅŸti. O zaman zaten büyüklerimizden anlıyorduk bir ÅŸeyin iyi ya da kötü gittiÄŸini. Mesela darbe sabahı o sokağın boÅŸalmışlığı vardı. Hatta o bir göç mevsimiydi Türkiye için. Hatta ilerleyen bölümlerden birinin ismi ‘Göç Mevsimi’ olacak. Åžunu biliyorum ki, Çemberimde Gül Oya hayatım boyunca gurur duyacağım bir iÅŸ olacak. Ä°lk defa bir hikayenin güzel reaksiyonlarını alıyorum seyirciden. Ä°lk defa seyircinin yolda beni aÄŸlayarak durdurduklarını görüyorum. Ä°lk defa bu kadar benden bir hikaye.Bazı kesimler beni asla takdir etmeyecek- ‘Mustafa Hakkında HerÅŸey’ filmin Altın Portakal’a katıldı. Yazı-Tura’nın son dakika festivale katılması senin filmini örseledi mi acaba?Yoo, sonuçta bana ‘Jüri Özel Ödülü’ geldi ve heykelciÄŸi elime aldım. Olsun, YeÅŸilçam’ın bir geleneÄŸinin bir parçası olduk bu ödülle. Bu yeterli benim için. UÄŸur (Yücel)saÄŸolsun bizim için çok güzel ÅŸeyler söyledi orada. UÄŸur, itibarımızı bize verdi zaten. - Neler söyledi?‘ÇaÄŸan çok iyi iÅŸler yaptı, daha bir sürü ÅŸeyi haketti’ gibi ÅŸeyler. Çok dostane geçti her ÅŸey. Ben aslında Åžerif abla (Sezer) ve görüntü yönetmeni için üzüldüm biraz. Zaten kendim için hiçbir ÅŸey beklemiyordum. - Gerçekten beklemiyor muydun?Ben zaten hiçbir zaman belirli bir kesim tarafından takdir edilmeyi beklemedim zaten. BeklemeyeceÄŸim de! Bak ben öğrendim artık, bana öğrettiler. Dediler ki, sen bazı kesimler tarafından hayatının sonuna kadar asla takdir edilmeyeceksin! Bu bana öğretilmiÅŸ bir ÅŸeydir. Ben de bunu kabul ettim, umurumda da deÄŸil. Seyirci bana gereken ödülü veriyor zaten. Bizler kul hakkının önemini unuttuk- Sen neden geri plandasın? Röportajı bile zor kabul ettin...Ben bir aralar çok ortalardaydım ve medyatiktim. Resmen bu dizi için kendimi çektim. Ortalara çıkıp bu hikayeyi kirletmeyeyim diye. Ben bile bu hikayeyi varlığımla, fotoÄŸrafımla kirletebilirim. Onun için kendimi geri çekiyorum. Çok enteresan ama ilk defa kendime, çıkma, görünme, konuÅŸma diye direktif veriyorum. Senin bile söyleyeceÄŸin bir hatalı bir laf bu hikayeye zarar vermesin diyorum. Ben bile bu hikayeyi kirletmek istemiyorum. Bir itiraftır, bu piyasada çok temiz kalmak çok zor! Benim paçalarım kirlendi! Åžimdi önümde uzun ve zor bir sınav var, o kirlettiÄŸim yerleri biraz temizlemem lazım! Ama iÅŸlerim temiz kaldı. Bu çok önemli yine de. Ä°nÅŸallah çok akça pakça çıkacağız bu iÅŸin içinden. - Kirlenmek dedin de, dizide iliÅŸkilerde gururu çok ön planda tutuyorsun.O dönemlerde gurur çok önemliydi doÄŸru. Para iÅŸin içine girince ya da insana ait tüm duygular iÅŸin içine girince gurur çok daha fazla korunuyordu. Mesela o dönemde aldatmak, kendini öldürmekle eÅŸdeÄŸerdi. Kul hakkı meselesi vardı mesela. Biz bu kul hakkını unuttuk! Çok önemlidir o döneme ait. Kuran-ı Kerim gibi asla dokunulmayacak, asla kutsallığı kirletilmeyecek ÅŸeylerdi. Åžimdi kul hakkı yiyebilirsin...Ama bazen komedi oluyor diyorlar. Ama komedi de olmak zorunda. Çünkü bu kadar çok acıyı üstüste anlatırsanız, artık dördüncü anlattığınız acıyı seyirci algılamaz. Zaman zaman güldürmek gerekiyor ki, seyirci diÄŸer tarafı algılasın.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!