Bu muhtarı hayatının romanını yazmak kesmedi film de yaptı

Güncelleme Tarihi:

Bu muhtarı hayatının romanını yazmak kesmedi film de yaptı
OluÅŸturulma Tarihi: Eylül 11, 2004 00:00

Mersin Kargıpınarı Cumhuriyet Mahallesi muhtarı Mehmet DoÄŸan hayatının romanını yazdı. Sonra ‘Benim hayatım film de olur’ deyip Rüştü Aydın’a senaryosunu yazdırdı. Hızı kesilmediÄŸi için ardından tüm mahalleliyi toplayıp Kadir Baziki’nin yönetmenliÄŸinde filme çekti. Tamamen amatör sanatçılarla çekilen Kiya, geçen ay Kültür Bakanlığı’ndan onay aldı. Åžimdiye kadar sadece mahallelilere gösterilen Kiya, yakında VCD standlarında yerini alacak.Muhtar, bakkal, yazar, ÅŸair. Ayrıca Mersin Åžairler ve Yazarlar DerneÄŸi yönetim kurulu üyesi ve Kargıpınarı Yöresel Kültür DerneÄŸi’nin kurucusu ve baÅŸkanı. Mersin Erdemli Ä°lçesi Kargıpınarı Beldesi Cumhuriyet Mahallesi muhtarı Mehmet DoÄŸan, 66 yaşında. Evli, iki çocuÄŸu, sekiz torunu, dört de torun çocuÄŸu var. Okuma alışkanlığının azlığı onu film çevirmeye de itmiÅŸ. Yeter ki gelecek kuÅŸaklara bir ÅŸeyler kalsın. Ãœstelik bu yolla daha fazla insana ulaÅŸmak mümkün. Parada pulda gözü olmadığını da vurguluyor.Mehmet DoÄŸan’ın ‘Teslime’ adlı otobiyografik öyküsünden filme çekilen Kiya’da acılı bir aÅŸk anlatılıyor. Kiya, muhtarın eski aÅŸkının etrafında dönen öyküyü anlatırken aynı zamanda Kargıpınarı’nın da tanıtımını yapıyor. Film, Muhtar DoÄŸan’ın gün boyunca mahalle halkıyla geçen diyaloglarıyla baÅŸlıyor. DoÄŸan’ın yıllar önce sevdiÄŸi ve kavuÅŸamadığı AyÅŸe’ye geliyor sıra. AyÅŸe’nin babası ‘Biz muhtara kız vermeyiz’ diye reddediyor ve kızını zengin biriyle evlendiriyor. Yıllar sonra kocası ölen AyÅŸe, sık sık muhtarı ziyarete gelmeye baÅŸlıyor. Yardım bahanesiyle çiftliÄŸine çağırıyor. Torun sahibi muhtar bir gün dayanamayarak, ‘Ben senin söylemek isteyip de söyleyemediÄŸini biliyorum. Torun torba sahibiyim. Bu iÅŸ olmaz’ diyerek, kestirip atıyor. AyÅŸe, evini, otomobilini, çiftliÄŸini önüne serse de DoÄŸan, mutlu yuvasını tercih ediyor.Mehmet DoÄŸan, romanlarının büyük bölümünde kendi hayatını anlattığını ancak üzerine bazı kurgular eklediÄŸini söylüyor. Kiya’daki aÅŸk hikayesinin de tamamen kurgu olduÄŸunu söylüyor. Ä°yi ama orada muhtara istediÄŸi kızı vermiyorlar, diyoruz. ‘Evet, orada bir muhtar var, o benim. Ama böyle bir aÅŸk kesinlikle yaÅŸanmadı’ diyor. Eee, dört torun sahibi 31 yıllık muhtarı daha fazla sıkıştırmak doÄŸru olmaz, söylediklerine inanıyoruz.Adını, yörede muhtar anlamına gelen Kiya’dan alan film, 91 dakika. Filmde bir yandan muhtarın günlük çalışmalarını görüyoruz. Bir yandan da aÅŸk hikayesi izliyoruz. Filmin senaristi Ä°nciay yapımın sahibi Rüştü Aydın, yönetmeni Kadir Baziki. BaÅŸrollerde de muhtar Mehmet DoÄŸan ve yöreden bir iÅŸkadını Nurten Köse. Filmin fon müziklerinde ise saz var. Besteci, yine yörede yaÅŸayan Ahmet Åžen. Oyuncular da köylüler.Mehmet DoÄŸan’ın ilk filmi ‘Tek Kadın’ ise ‘Talihsiz AyÅŸe’ adlı romanından uyarlanmış. Film 1940’lı yıllarda Silifke’sinde, üvey anne ile büyüyen ve baÅŸarılı olmasına raÄŸmen okutulamayan AyÅŸe’nin dramatik öyküsünü anlatıyor. 31 YILDIR MUHTARSilifke Ovacık Köyü’nde 1938’de doÄŸan Mehmet DoÄŸan, fakirlikten ilkokuldan sonra okula gidememiÅŸ. ‘Okuma özlemi hálá içimde’ diyor. 1956’da evlenmiÅŸ, asker dönüşü hálá yaÅŸadığı Mersin Erdemli Ä°lçesi Kargıpınarı Mahallesi’ne yerleÅŸmiÅŸ, 1973’te beldenin Cumhuriyet Mahallesi’ne muhtar seçilmiÅŸ. O gün bugün deÄŸiÅŸmez muhtar o. 1993’te ilk romanı ‘Talihsiz AyÅŸe’yi yazmış. 1994 sonunda yayınlanan ÅŸiir, öykü ve romanlarının sayısı altıyı bulmuÅŸ. Yazdığı 20’nin üzerinde piyesi de okul gecelerinde ve kurucusu olduÄŸu Kargıpınarı Yöresel Kültür DerneÄŸi’nin 600 kiÅŸilik salonunda amatör oyuncularla sahneye koymuÅŸ. 1997’de kurulan dernekte, eskiden bölgede kullanılan birçok eÅŸya sergileniyor. YaÅŸamdaki tek üzüntüsü, çocuklarının okumaması. Hele oÄŸlunun ortaokul birinci sınıfta 14 dersin sekizinden sınıfta kalmasını bir türlü hazmedemiyor.RÜŞTÃœ AYDIN (Ä°NCÄ°AY YAPIM’IN SAHÄ°BÄ°)Yüzde yüz Mersin yapımıKentin kültürel ve sanatsal yaÅŸamına katkıda bulunmaya çalışıyoruz. Bir amacımız da burada film teknolojisini yerleÅŸtirmek. Kiya çekimi, montajı, kurgusu, müziÄŸi ve prodüksiyonuyla tamamen Mersin’de yapıldı. Köylülerimizin oyun becerilerini de böylece sergilemiÅŸ olduk. Mersin’in kültürel, sosyal, ekonomik yaÅŸamını ve doÄŸa güzelliklerini yansıtacak yeni filmlere imza atmaya kararlıyız. Filmler aracılığıyla sorunlarımızı da dile getiriyoruz. Mesela muhtarın yazdığı ‘Tek Kadın’ filminde Silifke Ovacık Köyü’ndeki içme suyu problemini de anlattık. Film çekmeye devam edeceÄŸiz.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!