Oluşturulma Tarihi: Mayıs 08, 2004 00:00
Sokak modasının markası Topshop’un baş tasarımcısı Jacqui Markham, yeni sezonda kadınların çift karakterli ikizler burcuna benzeyeceğini söylüyor. Topshop’un 2004-2005 sonbahar-kış koleksiyonunda göze çarpan iki detay var. Birincisi şort, ikinci kürk. Geçen kışa damgasını vuran mini eteğin tahtına şort oturmuş durumda. Kürklerin ise iki boyu var. Biri yalnız omuzu sarıyor, diğeri bel hizasında kalıyor.Zaten önümüzdeki kış sezonunda kadınların hepsi
ikizler burcu kadınına benzeyecek. Bir günü bir gününe uymayacak. Son yılların yükselen Ä°ngiliz hazır giyim markası Topshop’ın baÅŸ tasarımcısı Jacqui Markham (33) erkekleri bu konuda dikkatli olmaya davet ediyor: ‘Pantolon ceket giyip çok erkeksi görünen bir kadınının ertesi gün jartiyer taktığını görebilirsiniz. Karar vermeden önce, iyice bakın!’Topshop markası 1964 yılında Ä°ngiltere Sheffield’de, Peter Robinson maÄŸazasının küçük bir departmanı olarak doÄŸdu. 1965’te Oxford Street’teki Peter Robinson maÄŸazasının bodrum katında 600 metrekarelik bir alan Topshop’a verildi. 1974’te Topshop, Peter Robinson’dan ayrılarak kendi ayaklarının üzerinde durmaya baÅŸladı. Bugün ise sadece Ä°ngiltere’de toplam 280 Topshop maÄŸazası var. Dünya genelinde Türkiye dahil 20 ülkede, 61 maÄŸazayla tüketiciye ulaşıyor. Topshop’un baÅŸ tasarımcısı Jacqui Markham henüz 33 yaşında. BeÅŸ buçuk yıldır Topshop baÅŸ tasarımcısı olarak çalışan Markham, üniversitede moda tasarım eÄŸitimi almış. ‘Mezun olduktan sonra iki yıl Karen Milen’de çalıştım. Daha sonra Topshop’a geçtim’ diyen Markham, mesleÄŸini ilkokula giderken seçmiÅŸ. O günleri şöyle anlatıyor: ‘İlkokuldaydım. En büyük zevkim kumaÅŸlara dokunmaktı. Kadifeye ve kürklere bayılırdım. Zamanımın çoÄŸunu annemin gardırobunun içinde geçirirdim. Oyuncaklarımı alıp giysilerin arasında oynardım. Ortaokul bittiÄŸinde büyüyünce tasarımcı olacağıma neredeyse emindim.’ BARLARDAN RAPOR ALIYORLAR Topshop Ä°ngiliz moda anlayışında reform yaratan bir marka. Gençleri ‘genç’ gibi giydirmeyi baÅŸardı, sokak modasına damgasını vurdu. Ãœniversite öğrencisi de, banka yöneticisi de, Meltem Cumbul da, Kylie Minogue da Topshop giyiniyor. Jacqui Markham Topshop’un modayı ucuza sattığını düşünüyor: ‘Ama bir tasarımcının elbisesini giydiÄŸin zaman kendini nasıl farklı hissediyorsan Topshop da sana o duyguyu veriyor. Ä°ÅŸte iÅŸin sırrı bu!’ Markham, tasarımlarını yaparken sokaktaki insandan, dünyanın sosyolojik durumundan, filmlerden ve müzik endüstrisinden etkilendiÄŸini söylüyor. Topshop AraÅŸtırma-GeliÅŸtirme ekibi tüm Avrupa’da kulüplere giden insanların nasıl giyindiÄŸini araÅŸtırıp, rapor halinde Markham’a sunuyormuÅŸ. ‘Benim anahtarlarım sokaklar. Sokaktan anahtarları toplayıp kilitleri açıyorum’ diyor o da. Modanın geleceÄŸinden çok umutlu. ‘Sokak modayı, moda sokağı etkiliyor. Bu döngü böylesine kısır dönmeye devam ederse moda yok olacak’ diyoruz, bize ÅŸiddetle karşı çıkıyor: ‘İnsanlar oldukça moda da olacak. Çünkü her bireyin modayı algılayış biçimi farklı. Sokakta tıpatıp aynı giyinmiÅŸ kaç insan görebilirsiniz? Özellikle kadınlar her ÅŸeyi birbirine karıştırıyor. Kimisi Armani jean’in üzerine Topshop tişört giyiyor, kimisi Tom Ford gömleÄŸini Top Shop etekle kombinliyor. Ayakkabı burunları yuvarlaklaşıyorBu kış ayakkabı burunları yuvarlaklaÅŸtı, topuklar ise kalınlaÅŸtı. Kıyafetlerin kumaÅŸları kullanılarak üretilen kışlık ayakkabıların renkleri ise kahve, kırmızı, yeÅŸil ve mavi. Paltolara gelince: Trençkot kesimli, bebe yakalı paltolar bu kışa damgasını vuracak. Renklerin çoÄŸu pastel tonlarında. Yazın çok renkliliÄŸi yerini sakinliÄŸe bırakacak.15 kiÅŸilik ekibiyle birlikte haftada 200 yeni model tasarlıyor Topshop’ın ne demek olduÄŸunu Londra’ya gidince anladık. Haftada 100 bin kiÅŸinin ziyaret ettiÄŸi Oxford Street’teki 8000 metrekarelik maÄŸazanın içinde binlerce ürün vardı. Ayakkabıdan makyaj malzemesine, iç çamaşırından peruÄŸa kadar bir kadının ihtiyacı olan her ÅŸeyi bulmak mümkün. Ä°ngiliz kadınları ve ÅŸehre gelen turistler çıldırmışçasına alışveriÅŸ yapıyordu. Sorduk öğrendik bu maÄŸazaya merkezden günde iki defa ürün sevkıyatı yapılıyormuÅŸ. Sermaye ışık hızıyla dönüyor desek abartmış olmayız. Sokakların da Topshop maÄŸazasından pek farkı yok. Neredeyse her üç kadından birinin üzerinde Topshop marka bir tişört ya da bir pantolon görmek mümkün. Markanın baÅŸ tasarımcısı Jacqui Markham 15 kiÅŸilik ekibiyle birlikte günde 200 yeni model tasarlıyor. Bu durumdan hiç ÅŸikayetçi deÄŸil: ‘Aklımdan hiçbir zaman kendi markamı yaratmak gibi bir ÅŸey geçmedi. Topshop’ta olmaktan çok memnunum. Enerjim yetene kadar da Topshop için çalışmak istiyorum. Çünkü burada çok özgür bir çalışma ortamı var. Sokaktaki gençlerin yüzde sekseninde kendi tasarladıklarımı görüyorum. Bunu yapabilen bir tasarımcı var mı?’Japonya yükseliÅŸte Türklerde umut var Jacqui Markham’a ‘Son yıllarda tasarım anlamında en ileri ülke hangisi?’ diye soruyoruz. Oyunu Japonlardan yana kullanıyor. Markham, Japonları hem tasarım hem de modayı takip açısından çok baÅŸarılı buluyor. DiÄŸer taraftan modada bir globalleÅŸme olduÄŸunu, Ä°ngiliz, Ä°talyan ve Fransız modasının iç içe geçtiÄŸini kabullenen tasarımcı Türkiye’nin iyi bir üretici olduÄŸunu düşünüyor. ‘Biz dahil birçok marka Türkiye’de üretim yapıyor. Bu konuda Türkler çok profesyonel. Ãœretici ne istediÄŸimizi hemen anlıyor. Yaratıcı ve çabuk çözümler saÄŸlıyor. Bence Türkiye bu yönünü kullanırsa çok geliÅŸecek.’ Markham, Türk tasarımcılardan Rıfat Özbek’i ve Bora Aksu’yu tanıdığını, ikisinden de çok etkilendiÄŸini ekliyor.Â
button