Savaş ÖZBEY
Oluşturulma Tarihi: Eylül 08, 2006 00:00
Adı hiç duyulmamış bir kolalı içecek, özellikle çocuklar arasında hızla yayılıyor. Benzerlerine göre daha ucuz olan Chat Kola’nın reklamı veya tanıtımı yapılmıyor. Ürüne öyle bir slogan bulmuşlar ki, efsane etkisi yaratıyor: Chat Cola; Sanal Dostlukların Gerçek Tadı. Kimilerine göre popülerliğini, isminin cihat olarak telaffuz edilmesine borçlu. Chat Kola, şimdiden kült ürünler arasında, adına Ekşi Sözlük’te bile rastlamak mümkün.
İstanbul’un Balat semtinde, bir sokakta hararetle tartışan iki çocuk, hafifçe kıvırdıkları serçe parmaklarını birbirine uzatıyor: "Tamam o zaman, var mısın iddiaya, Chat Kola’sına?"
Chat Kola’nın popülaritesini anlamak için çocukların durduğu yerden başlayıp Fener’e kadar uzanan Vodina Caddesi’nde biraz yürümek yeterli. Sağlı sollu hemen her kuytuda, her bucakta kimi rastgele atılmış, kimi kibarca bırakılmış boş Chat Kola şişeleri var. Bazı ağaç kovuklarına bir tane sıkıştırılmış, sonra bir tane ve bir tane daha sığdırılmaya çalışılmış.
Şişeleri gören kişiler ilk bakışta Coca Cola’nın küçük boy yeni bir ürün çıkardığını sanıyor. Fakat 250 mililitrelik şişelerin üzerindeki ambleme yakından bakınca "Coca Cola" yerine "Chat Cola" yazdığını fark ediyorsunuz. Asıl eğlenceli ibare ise amblemin hemen üstünde yer alıyor: Coca Cola’nın meşhur "Hayatın Tadı" sözü, Chat Kola’da "Sanal Dostlukların Gerçek Tadı" olmuş.
ASLINDA BİR KRİZ ÜRÜNÜ
Chat Kola aslında bir "kriz ürünü". 2001 yılında tasarlandı, ertesi yıl Kristal Kola’nın bir alt markası olarak piyasaya sürüldü. Kristal Kola’nın Balıkesir tesislerinde üretiliyor.
En çok satılan boyu 250 mililitrelik minik pet şişeler. Fiyatı 25 kuruş. Bu küçük boylardan başka 1,5 ve 2,5 litrelik büyük petler ve teneke kutular da satılıyor. Kolanın yanı sıra gazozu ve meyveli çeşitleri var.
IRAK’A İHRAÇ EDİLİYOR
Chat Kola bir kült ürün olarak Ekşi Sözlük, İTÜ Sözlük ve Zamane Sözlük’te yerini almış durumda. Hakkındaki en ilginç yorumlardan biri Chat Kola’nın aslında Cihat Kola diye okunduğu ve isminde bir mesaj barındırdığı. Bu yorum Kristal Kola’nın 1994 yılında muhafazakar yapısıyla tanınan İhlas Holding bünyesinde kurulmasından kaynaklanıyor. Firmanın 2005 yılında Sunny markası ile tanınan Atmaca Grubu’na satılmış olması iddiayı ortadan kaldırmıyor.
Tadı konusunda ise görüşler muhtelif. Kimi hiç beğenmezken, bazıları Kristal Kola’dan bile daha iyi olduğu görüşünde.
Kristal Kola’dan yapılan açıklamaya göre, ürün Türkiye’nin sadece belirli illerine dağıtılıyor. Almanya, İsveç, Fransa ve Irak’a ihraç ediliyor. Bugüne kadar yapılamayan reklam-tanıtım yatırımının ileride düşündüklerini belirten firma yetkilileri, Sanal Dostlukların Gerçek Tadı sloganının gençlerin teknolojiye olan tutkusu hesaba katılarak bulunduğunu söylüyor.