Bizim F-1 pisti Schumacher’in boyun aÄŸrısına ilaç olacak

Güncelleme Tarihi:

Bizim F-1 pisti Schumacher’in boyun ağrısına ilaç olacak
OluÅŸturulma Tarihi: Haziran 20, 2004 00:00

Formula 1 otomobil yarışları, Olimpiyatlar ve Dünya Kupası’ndan sonra dünyada en fazla izlenen spor etkinliÄŸi. 1,5 milyar insanı TV başında buluÅŸturan Formula 1’in Schumacher, Raikkonen, Hakkinen, Barrichello gibi ünlü pilotları yakında Kurtköy’deki pistte de yarışacak.Kurtköy pistinin en önemli özelliklerinden biri, otomobillerin ters yönde dönecek olması. Bu sayede, yüksek süratle girilen virajlarda pilotların boyunlarına binen 400 kiloya yakın basınç, diÄŸer pistlerin aksine Türkiye’de ters açıdan etki edecek ve pilotları az da olsa rahatlatacak. Otomobil yarışı meraklısı bir grubun 5-6 yıl önce sohbet sırasında aklına gelen bir fikirdi sadece. Bir gün Formula 1 yarışları Türkiye’de de koÅŸulmaya baÅŸlansa!. Bu hayal ÅŸimdi projeye dönüşmüş durumda. Seneye Türkiye Kutköy pisti ile F1 yarışlarının etaplarından biri haline gelecek. Pendik’in kuzeyinde, Kurtköy Tepeören’de, Vakıflar Genel Müdürlüğü’nden 20 yıllığına kiralanan 2.1 milyon metrekarelik arazide kurulan F1 pistinin inÅŸaatı tüm hızıyla sürüyor. Dokuz ay önce Ä°stanbul Ticaret Odası’nın öncülüğünde baÅŸlatılan proje tamamlanmak üzere. Projenin planlanan takvimden hızlı ilerlediÄŸini belirten Ä°stanbul Ticaret Odası (Ä°TO) Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Mehmet Yıldırım, ‘Viraj sayısı, pist yapısı ve trafik yönüyle yarış izlemesi heyecan verici bir pist hazırlıyoruz’ diyor.SAAT YÖNÃœNÃœN TERSÄ°NEKurtköy pistinin en önemli özelliklerinden biri, otomobillerin ters yönde dönecek olması. Dünyadaki pistlerin çok azında trafik akışı saat yönünün tersine. Düzenleme Uluslararası Otomobil Federasyonu’nun (FIA) isteÄŸi doÄŸrultusunda yapıldı. Nedenini Mehmet Yıldırım anlatıyor: ‘Yüksek süratlerde girilen virajlarda pilotların boyunlarına 400 kiloya yakın basınç biniyor ve aÄŸrıya neden oluyor. Bizim pistte yarışmacıların boyunlarının aksi yönüne binecek basınç. AÄŸrılarını hafifleteceÄŸiz.’Formula 1 pistinin bir baÅŸka özelliÄŸi de, otomobillerin birbirini geçebilecekleri ek alanların bulunması, virajların iniÅŸ ve çıkışlı yapılması. Pist otomobillerin kuyruÄŸa girip birbirini takip etmesine izin vermeyecek. Yarışların temposu, dolayısıyla heyecanı artacak.Maliyetinin 80 milyon doları bulması beklenen tesis için Ä°TO 10 trilyon sermayeli bir ÅŸirket kurdu. Ancak yapımında büyük zorluklarla karşı karşıya kalınmış. Yıldırım, ‘Mesela pistin ruhsatını 270 imzadan geçtikten sonra çıkarabildik. Tesislerin bulunduÄŸu bölgeyi TEM’e baÄŸlayacak 5 kilometrelik baÄŸlantı yolu için Orhanlı Belediye Meclisi hálá karar vermedi. Ama biz yılmadan iÅŸleri yürütüyoruz.’ diyor. Ä°nÅŸaat yabancı gözlemciler tarafından kontrol ediliyor. Kullanılan malzeme dahi Almanya’daki laboratuvarda kontrolden geçiriliyor, onaylanıyor. Tek bir koltuÄŸun bile izleyicilerden biri tarafından sökülüp piste atılması durumunda Ä°TO’nun Formula 1 BirliÄŸi’ne (FAO) ödeyeceÄŸi cezanın 150 milyon dolar olduÄŸu düşünülecek olursa, testler Ä°TO için risk sigortası gibi.2005’te Türkiye’de yapılacak yarışlara 20-30 bine yakın turistin gelmesi bekleniyor. Ayrıca organizasyonun yeni iÅŸ alanları yaratması ve ortalama 50 bin yeni istihdam saÄŸlaması umuluyor. Avrupa’da yapılan araÅŸtırmalara göre, F1 yarışı izlemek için bir ülkeye giden turist, kiÅŸi başına günde ortalama 300 dolar harcıyor.Ä°TO BaÅŸkanı Mehmet Yıldırım, pist inÅŸaatı sırasında çok ilginç taleplerle karşılaÅŸmış: ‘300’e yakın milletvekili, 100’e yakın bürokrat, inÅŸaat projesi için beni bizzat aradı. Malzeme satmak isteyenler, projeyi üstlenmek isteyenler, yakınlarını iÅŸe sokmak isteyenler... Olumsuz yanıt alınca da çoÄŸu bana küstü. 40 yıllık müteahidim, 42 yıldır da Ticaret Odası’na kayıtlıyım böyle ÅŸey görmedim.’SAYILARLA KURTKÖY PÄ°STÄ°* Pist uzunluÄŸu 5.378 metre. Pist geniÅŸliÄŸi 12,5 ile 21,5 metre arasında deÄŸiÅŸiyor.* Toplam 13 viraj bulunuyor. 6’sı saÄŸ, 7’si sol. En keskin viraj yarı çapı 15 metre.* En uzun düzlük 720 metre. Start-finish düzlüğü uzunluÄŸu 655,5 metre.* Teorik maksimum hız saatte 320,58 km.* Bariyerlerde 124 bin lastik kullanılacak.* Ä°lk Grand Prix’de 28 bin kiÅŸi sabit kapalı tribünlerden, 60 bin kiÅŸi taşınabilir sıralardan, 5 bin kiÅŸi VIP salonundan ve 35 bin kiÅŸi de doÄŸal çim seyir alanından yarışı izleyebilecek. Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!