Güncelleme Tarihi:
Sultana, "Çerkez Kızı" albümünden tam sekiz yıl sonra “Şöhret Yolu” ile yeniden "ben buradayım" diyor.
Bir dönem "Kuşu Kalkmaz" şarkısıyla büyük tartışmalar yaratan Sultana, ikinci albümüyle dünya müzik sektörüne "Türkiye’de biz böyle hip hop yapıyoruz" demek istediğini söyledi: "İkinci albümümde, Türkiye’deki arkadaşlarımla çalışmak ve bunun nasıl algılanacağını görmek istedim. Ayrıca dünya müzik sektörüne de 'Türkiye’de biz böyle hip hop yapıyoruz' demiş oldum."
- Bu sekiz yıl içinde nerelerdeydiniz, neler yaptınız?Zaten ilk albüm çıktıktan sonra Türkiye’de fazla kalmadım. Çünkü burada yaşamıyordum. Sonraki senelerde birkaç turneye gittim. Kanadalı Delerium grubuyla düet yaptım. San Francisco’da müzik üzerine dersler aldım. Sonra tekrar Türkiye’ye gelip ikinci albümün hazırlıklarına başlamak istedim. Tam zamanı olduğunu düşünüyordum. Ancak buraya gelince işler biraz değişti, biraz yavaşladı. Demek doğru zaman şimdiymiş...
- Amerika’dayken sahne performanslarına devam ettiniz mi peki?
CBGB Gallery, Izzy Bar ve Brownies gibi birçok ünlü mekanda sahne aldım. Amerika’da zaten çok az kadın rap'çi var, bu yetmezmiş gibi bir Türk kız çıkmış “Rap yapıyorum” diyor. Şaşırttı bu durum insanları tabii... Türkçe rap
- Gelelim "Şöhret Yolu"na... Nasıl bir albüm oldu bu?
Öncelikle şunu söyleyeyim; albümün isim babası Almanya’da yaşayan Suikast isimli rap'çi arkadaşım. Birkaç sene önce ortak bir şey yapalım diye konuşmuştuk. Kendisi bana bomba gibi bir şarkı yollayacağını söyledi. Sonunda şarkı geldi, adı da “Şöhret Yolu”ydu. Parçayı çok beğendim, üstelik hip hop albümüne yakışır bir adı vardı. Bu albüm benim hip hop tarzımı çok güzel temsil ediyor. Bir kere müzikal açıdan çok zengin. Dinlemesi keyifli. Bazen düşündürüp bazen güldürüyor.
- Neden şöhret konusuna takıldınız?
Belki farkında değiliz ama televizyonlar kültürü çok etkiliyor. Türkiye’deki sosyoekonomik durum malum... Televizyonu olana tüm eğlence bedava ve anlattığı tek şey de şöhret... Herkes şöhret olmak istiyor. Şehre baktığınızda ise “devrimleşmiş kadınla, evrimleşememiş adamlar”ın ilişkisini görüyoruz. Kadın çalışıp, eve bakıp, her şeye yetmeye çalışıp, bir yandan da öğrenirken, erkekler hâlâ gelenekselci ve annelerinden gördüklerini bekliyorlar. Kadının örnek alacağı bir model de yok. Çünkü annesine bakıyor ama jenerasyon farkı var. Mecburen televizyondan bir model seçiyor kendine işte...
- "Çerkez Kızı"nın tamamı Amerika’da kaydedilmişti. "Şöhret Yolu"nda ise daha çok Anadolu ezgisi, canlı enstrüman ve Avrupai beat'ler var.
İkinci albümde, Türkiye’deki arkadaşlarımla bir çalışma yapıp bunun nasıl algılanacağını görmek istedim. Ayrıca dünya müzik sektörüne "Türkiye’de biz böyle hip hop yapıyoruz" dedim.
- Şarkı sözleri, politikadan şöhrete kadar pek çok konuda görüşlerinizi de ortaya koyuyor. Öyle değil mi?
Bir şeyleri daha çok anlatmak isteseydim, yazarlık yapardım. Ama sonuçta bu da birçeşit kendini ifade biçimi ve sanat. Dinlerken, müziğin keyfini çıkarırken, bir taraftan da sözlerle başka noktalara dikkati çekiyorsun işte...
- “Onsöz” şarkınızda Türkiye’nin politik durumuna ve kültürel çelişkilerine dikkat çekiyorsunuz. Gidişatı nasıl değerlendiriyorsunuz?
Bu ülkede bir tehdit unsuru olduğunu düşünmüyorum. Fikir olarak kalıplaşmalara karşıyım. İnanç şekilci olmamalı.
- Albümün R&B vokalleri ve müzikleri çok başarılı... Kimlerle çalıştınız?
Cennet Erdoğan ve Özlem Dilaver bu işte gerçekten çok yetenekliler. Kayıtlarda Elec-trip’ten Mehmet Can Erdoğan ve Uğurcan Sezen, mastering’te Pieter Snapper vardı. Fresh B de stüdyoda bizimleydi ve şarkılara katkısı çok büyük...
Hiphop’ta “sampling” diye bir terim vardır. Eski, unutulmuş bir ritmi bulup, sample yapıp, üzerine şarkı yaparsınız. Savaş Göçer’in bir kasedinde bu "Dibidik" şarkısı vardı. O albümü yurtdışına götürüp, DJ arkadaşımla beraber üzerinde çalışmaya başladım. Çok uzun zamandır kafamdaydı. İçerisinde bağlama ve kaşık da olan bir parça. Çok hoş oldu. Şarkının ana konusu seks, uyuşturucu ve rock’n roll... Ülkemizde konuşulmayan konular var. Konuşmayarak, bunları yok farzediyoruz. Oysa düzeltmek için bir şeyler yapılması gerekir. Mesela Türkiye’de güvenli seks yok ama bu konuda kimse bilinçlendirilmiyor. Tuğba Ekinci'nin "Condom" şarkısını çok beğendim ve destekliyorum bu yüzden... İnsanların da artık bir şeyleri değiştirmek istemesi lazım.
- Sizden bir Orhan Gencebay şarkısı bekliyorduk ama...
Onu yapmak hep aklımda, ama bir türlü olmadı. Müslüm Gürses şarkıları da aynı şekilde. Hatta Gürses’in “İtirazım Var” şarkısı reklam müziği olmasaydı, hip hop ile birleştirmeyi düşünüyordum.
- Rap büyük bilgi birikimi gerektiriyor. Siz nasıl bir beslenme süreci geçiriyorsunuz?
Hayat tecrüben, bakış açın, düşünce tarzın önemli. Kültür olarak da hem doğunun hem de batının kültürünü içimde barındırdığım için kendimi zengin hissediyorum. Her iki tarafın da en iyi öğelerini temsil ettiğimi düşünüyorum.
Serdar Ortaç beğendiğim bir müzisyen
- Geçtiğimiz yıl Kenan Doğulu ile "Festival" albümünde düet yapmıştınız. Serdar Ortaç’a da son albümündeki "Ayrı Gitme"de eşlik etmişsiniz. Sizin çizginizin çok dışında olduğu halde bu teklifi nasıl oldu da kabul ettiniz?
Teklif geldi ve şarkı da çok hoşuma gitti. Yazdık, söyledik işte...
Çelişki olarak görmüyorum, çünkü Türk pop müziğine bakarsanız hip hop elementlerini bünyesine kattığını görürsünüz. Serdar’ın konserine bakıyorsunuz, sahnede hip hop dansçıları var. Bazı şarkılarında R&B ve hip hop ritimleri kullanılmış. Ayrıca Serdar Ortaç beğendiğim bir müzisyen. Şunu da belirteyim: Hip hop, pop, rock ya da diğer türler birbirlerine düşman değil. Zaten hip hop’ın en önemli özelliği tüm bu müziklerin üzerine de yapılabiliyor, bu müzikleri tek çatıda birleştirebiliyor olması.