Alp ULAGAY
Oluşturulma Tarihi: Nisan 02, 2006 00:00
Son iki yılın dünya şampiyonu Sebastien Loeb, ralli dünyasının süperstarı. Geçen iki yılın şampiyonu Fransız sürücü, 2006’ya da iyi başladı. Dört yarış sonunda genel klasman liderliğini dokuz puan farkla elinde tutuyor. Türkiye şampiyonu Mehmet Besler ise hobi olarak başladığı rallide kısa sürede parlamış Bursalı bir işadamı.
Geçen yıl tecrübeli rakipleri karşısında Ford Focus koltuğunda şampiyonluğa ulaştı. Bu hafta sonu Türkiye Şampiyonası’nın ilk ayağında koşacak. İşte belli başlı özellikleriyle; biri dünyanın, diğeri Türkiye’nin en hızlı iki rallicisi.
KARİYER
BeslerArkadaşının ısrarıyla 29 yaşında, Fiat Siena’yla Mutlu Cup’ta yarışmaya başladı, 2001 ve 2002’de iki şampiyonluk yaşadı. 2003’te kendi imkanlarıyla bir Peugeot 306 aldı ve ralliye başladı. 2004’te Ford takımına transfer oldu. 2005’te Türkiye Şampiyonu oldu. Dünya Şampiyonası takviminde yer alan Antalya’daki Türkiye Rallisi’ni 18. bitirerek en başarılı Türk pilotu olmayı başardı.
Loeb1997’de "Genç Rallici" duyurusuyla keşfedildi. Strasbourg’da bölgesel bir yarışı kazanınca Fransa Şampiyonası’na
atladı. 1999’da ilk kez dünya şampiyonasına Seat koltuğunda katıldı. 2000’de Renault ile, ertesi yıl Citroen Fabrika takımıyla Fransa şampiyonu oldu. 2004’te dünya şampiyonu oldu. Geçen yıl 16 yarıştan 10’unu kazanıp rekor kırdı. Daha önce sezonda sekiz ralli kazanan bile yoktu.
KİŞİSEL ÖZELLİKLER
Besler24 Mayıs 1972’de İstanbul’da doğdu. 1,75 metre boyunda ve 75 kilo. Bağdat Caddesi’nde bir "cadde çocuğu" olarak büyüdü. Liseden sonra aile şirketi Coşkunöz Holding’de çalışmaya başladı. Bursa’da yaşıyor. Coşkunöz Radyatör’ün genel müdürü. 10 yıldır Sevda Besler’le evli. 8 yaşındaki oğlu Berkay, üç yıldır karting yapıyor. Model otomobil meraklısı.
Loeb26 Şubat 1974’te Fransa, Oberhoffen’de doğdu. 1,71 metre boyunda ve 68 kilo. Dört yaşında jimnastiğe başladı. Sürat yaptığı için jandarmayla başı sık sık derde girerdi. Liseden sonra elektrik tamirciliği yaptı. Geçen eylülde Britanya Rallisi’nden önce sevgilisi Severine Meny ile evlendi. En sevdiği
yemek dana pirzola. Şarap tutkunu. İsviçre’de (Bazel) yaşıyor.
SÜRÜŞ STİLİ
Beslerİlk yarış tecrübesini pistte yaşadığı için asfalta daha yatkın ama rallinin asıl keyfinin toprak parkurda çıktığını söylüyor. Seyirciye oynamıyor, aracı kaydırmadan yolu takip ediyor. Stilini Loeb’ünkine yakın buluyor. Yol karnesi ve mekanik konularındaki zayıflığını zamanla kapattı.
LoebAsfalt uzmanıydı ama toprak, buz, hepsinde becerisini geliştirdi. Geçen yıl her parkurda yarış kazanmayı başardı. Emniyete önem veriyor, mümkün olduğunca riskten uzak duruyor. Üç yıl önce Türkiye Rallisi’nde kaybolmuş, benzini bitmişti. Artık bunlar sadece anı.
TAKIM
Besler2004’te Ford takımıyla iki yıllık anlaşma imzaladı. İlk profesyonel takımında böylece dünya ralli şampiyonası tasarımı WRC (World Rally Championship) otomobilinin koltuğuna oturdu. Masraflarını cebinden ödemekten de kurtuldu.
Loeb2000’de Citroen’in direktörü Guy Frequelin’i keşfetti, bir daha ayrılmadılar. Ancak bu yıl Citroen markalar şampiyonasından çekildi. Citroen’in ödünç verdiği Xsara’yla Kronos adına yarışıyor.
CO-PİLOTLAR
BeslerSon üç yılda üç co-pilotla çalıştı. 2003’te Egemen Ertürk, 2004’te Özden Yılmaz, geçen yıldan beri de tecrübeli Afşin Baydar. Şimdi yine Özden Yılmaz (37) ile yarışacak. Yılmaz daha önce Nejat Avcı, Ali Deveci gibi isimlerle çalıştı. Besler ile 2004’te Nejat Avcı aracılığıyla tanıştı.
Fenerbahçe taraftarlığı dostluklarını pekiştirdi. Şimdi ailece görüşüyorlar.
LoebMonakolu Daniel Elena (33), Loeb’ün tersine dışa dönük. Bir kumarhane garsonuyla, temizlikçinin oğlu. Hafta sonlarını, Monako’nun yamaçlarında hız denemelerine ayırıyordu. İki yıllık pilotluktan sonra çok fazla kaza yapıp masraf çıkardığını görünce yardımcı koltuğuna geçti. 1997’de tanıştığı Loeb’ün ertesi yıl co-pilotuydu. Tatile birlikte çıkıyorlar.
SON DURUM
BeslerFord Focus WRC ile yarışıyor. Sezonun ilk rallisi asfalt parkurda. Bunun avantajıyla Türkiye şampiyonluğu için hemen ön plana çıkmak istiyor. İlk hedefi de bu hafta sonu koşulan Ege Rallisi. Altı yarışlık Türkiye Şampiyonası’nın yanı sıra ekim ayında dünya şampiyonası kapsamındaki Türkiye Rallisi’nde yarışacak.
LoebMaviye boyanmış Citroen Xsara’yla yarışıyor. Yılın ilk iki rallisinde Monte Carlo ve İsveç’te en büyük rakibi Finli Markus Grönholm’un arkasındaydı. Ancak, Meksika’da ve özellikle geçen hafta Katalonya’da eski formuna kavuşmuş gözüktü. Dört ralli sonrasında genel klasman lideri.