Bir tutam Selçuklu iki kepçe Osmanlı ucundan az Ä°ngiliz tadı

Güncelleme Tarihi:

Bir tutam Selçuklu iki kepçe Osmanlı ucundan az İngiliz tadı
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 19, 2005 00:00

Ä°stanbul’dan batıya ve doÄŸuya bakmak, sonra da iki farklı yönden ne sevdiyseniz alıp üzerinize uydurmak çok zevkli olmalı. Kültür harmanlarını en iyi kullanan isimlerden biri olan Zeynep FadıllıoÄŸlu’nun çalışmaları, bu ay Amerikan iç mimarlık dergisi Bridge For Design’ın sayfalarındaydı. Åžimdiye kadar uluslararası pek çok ödülün de sahibi olan FadıllıoÄŸlu, tasarımlarına mutlaka sanatsal bir boyut katarak farklılaÅŸtığını anlatıyor.Kendini, iki bine yakın bir zaman dilimi içinde Bizans, Osmanlı ve Cumhuriyet kültürleriyle yoÄŸrulmuÅŸ bir ÅŸehrin çocuÄŸu olarak tanımlayan iç mimar-tasarımcı Zeynep FadıllıoÄŸlu, bütün bu kültürlerden aldığı etkileri, Londra’daki öğrencilik yıllarının izlerini ve dünya ülkelerine yaptığı yolculuklardan biriktirdiklerini kumaÅŸlara, objelere, mekanlara taşıyor. Endülüs’ün zarif sütunları, zehir yeÅŸili Venedik dokumaları, Pontus ahÅŸabı, Osmanlı divanları, cami kapıları, Ermeni ustaların elinden çıkma Selçuklu motifleri ya da Bursa çatmaları... Hepsini seviyor, hepsini kullanıyor, hepsinden farklı bir fikir yaratıyor.Çalışmalarıyla Andrew Martin İç Mimarlık Yarışması’nda 2002’nin en iyi tasarımcısı seçilen ve 2004 yılında finalist olan, Londra’daki Chintamani restoranıyla uluslararası ününü daha da pekiÅŸtiren FadıllıoÄŸlu, mekán düzenlemesine bakışını şöyle özetliyor: ‘’Güncel eÄŸilimlerin ötesine geçmiÅŸ, çevresiyle uyumlu, rahat, yaÅŸandıkça sahiplerinin katkılarını kolayca eritecek bir altyapı oluÅŸturmak.’’ O, müşterilerle deÄŸil insanla çalışıyorDünya kültürlerinin buluÅŸtuÄŸu -bir anlamda çok kaynaklı- yaÅŸam alanları tasarlayarak geçmiÅŸin deÄŸerleri ve tarzlarından alıntı yaparken, dönemin yaÅŸam kültürü ve teknolojisini de kullanmaktan çekinmiyor. Yarattığı mekanların tümü aynı dili konuÅŸuyor ve belli bir tutarlılığa sahip. Hiçbir ÅŸey iliÅŸtirilmiÅŸ gibi durmuyor, bütünden ziyade ayrıntılar dikkat çekiyor. Bir mekanı tasarlarken mekan sahibinin isteklerini, beÄŸenilerini ve ihtiyaçlarını kendi tasarım lisanına çeviriyor ve öncelikle o insanın o mekanda kendini nasıl hissedeceÄŸini dikkate alıyor. Özellikle aileden kalma parçalar ve vazgeçilemeyen hatıra eÅŸyalar konusunda çok hassas, ‘eÅŸsiz’ mekanlar yaratmanın sırrının bu tip detayların doÄŸru kullanımında yattığını düşünüyor. Çünkü o ‘müşteri’lerle deÄŸil ‘insan’larla çalışıyor! FadıllıoÄŸlu’nun dünya basınının ilgisini çekmesindeki en önemli nedenlerden biri, yaptığı hünerli sentezler. Osmanlı etkileri, Ä°slámi çaÄŸrışımlar, Batılı sanat eserleri, antika mobilyalar, dokulu duvar boyaları, oryantalist tablolar ve gösteriÅŸli kumaÅŸlar onun iç mekan tasarımlarında kendi aralarında müthiÅŸ uyumla oyun oynuyorlar. Simetri ve orantı kelimelerinden ve ikisi arasındaki iliÅŸkiden ise hep uzak duruyor. Yaptığı iÅŸi beÄŸendiÄŸi zaman, bu üçlünün zaten mekanda oluÅŸmuÅŸ olacağını varsayıyor. ‘Tıpkı hayatınız gibi, tasarımlarınızda da tutku olmalı’ diyen iç mimar, iÅŸinizin her detayına duygularınızı, enerjinizi ve kalbinizi vermeniz gerektiÄŸini, aksi takdirde soÄŸuk ve ruhsuz olmaktan kurtulamayacağınızı söylüyor ve üzerinde çalıştığı yeni projeleri şöyle sıralıyor: Modern bir cami iç mekan düzenlemesi, bir tepenin üzerine yerleÅŸtirilmiÅŸ ahÅŸap bir Osmanlı yalısı, BoÄŸaz’ın kenarında her odası farklı bir kimlikte tasarlanmış bir butik-otel ve Delhi’de iki çiftlik evi.Ne istersen onu doldurBazı buluÅŸlar çok-yararlı oluyor, tıpkı bu cepli organizer gibi. Ä°ster kozmetiklerinizi doldurup banyonuza asın; ister çalışma masanızın yanına iliÅŸtirip küçük notlarınızı, kartvizitleri saklayın; ister çocuÄŸunuzun çoraplarını renklerine göre ayırmak için kullanın. Kendileri, Maison Française dergisinin mayıs sayısının hediyesi. Hiref’in yeni koleksiyonuTürk el sanatlarının tarihsel zenginliÄŸini çaÄŸdaÅŸ tasarım anlayışıyla birleÅŸtiren Hiref’in yeni koleksiyonu Beymen Home’larda satışa sunuluyor. El yapımı, Türk tasarımcı ve Made In Turkey çizgisinden vazgeçmeyen koleksiyonda, ahÅŸap el oyma, el yapımı/boyaması deri, tığ iÅŸi örgü, el kesme cam, bakır dövme gibi el sanatlarımızın modern yorumları bulunuyor.TAPTIMTekdüzelik, fazla sadelik ve fazla dinginlik bana pek yaramıyor. Ä°lle bir yere bir süs takmak istiyor canım. Görür görmez taptığım bu yatak, Ä°talyan Creazioni firmasının bir tasarımı. Daha neler var... Turuncu parlak lake barok aynalar, metal bitiÅŸli ama klasik tarz büfeler, aslan ayaklı koltuklar. Modern ve klasik karışımı bu kadar güzel sonuç verebilir! Görmek için Inside’a uÄŸrayın! Tel: (0212) 296 17 81Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!