Oluşturulma Tarihi: Mart 27, 2005 00:00
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım ve Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) Genel Müdürü Mahmut Tekin, geçtiğimiz günlerde çok önemli bir değişimi gerçekleştirdiler.Yıllardır yazıp dururum. Havalimanlarının sadece terminal bazında değil tümüyle özelleştirilmesinin yolunun açılmasını isterim. Şimdi bu hayalim gerçek oluyor. Yeni yasal imkanla, havalimanları bütün işletmeleriyle özelleşebilecek. Yani özel sektör tarafından işletilebilecek. Sadece Hava
Trafik Kontrolü devletin elinde olacak. Bu çok mu gerekli? Belki bir süre daha devletin kontrolünde gidebilir. Sonra bu hizmetin de özelleşmesinde bence bir sakınca yok. Tepemizden geçen, inip kalkan hangi uçak, hangi ülkenin gözünden ve kulağından kaçabilir ki? Gizlilik ne kadar gerekli? Bu yüzden Hava Trafik Kontrolü«nün özelleşmesinde de bir sakınca yok. Hem de özelleşme ile hava trafik kontrolörlerine çok daha iyi bir hayat imkanı sunulabilir. Bu çok önemlidir. Hava trafik kontrolörleri, bence Türkiye«nin en önemli işlerinden birini, dünya standartlarının çok altında bir gelirle yapmaktadırlar. Mucize yaratan o insanları ah bir çalışırken görebilseniz. Yapacakları en ufak bir hatanın sonuçlarını düşünebilseniz... O zaman onları koyacak yer bulamazsınız.Ama yine de buraya kadar çok iyi gelindi. Bunda en önemli katkı kuşkusuz ve tartışmasız Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım«a aittir. Gerçekten çok önemli birkaç vizyonu cesaretle sergiledi. Ben kuşkusuz sadece havacılık alanından söz ediyorum.Özel havayolu şirketlerini desteklediğinde hakkında bir sürü laf edildi. Ama bugün yarattığı zenginlik ve rekabet ortamı ile Türk insanı rahatça uçakla yolculuk yapıyor. Eğer devletin vergileri ve ağır koşulları biraz daha azaltılırsa, havayolu yolculuğu Türk insanının hayatına tümüyle girecek. Yollarda kimse ölmeyecek. Ülkenin bir ucundan diğerine 15-20 saatlik çileli karayolu yolculukları yerini keyifli uçuşlara bırakacak. Bakan Yıldırım«ı kimler alkışladı ve hangi nedenle alkışladı bilmiyorum ama ben çok alkışlıyorum. Gelelim havalimanlarının tümünün özel kuruluşlarca işletilmesine kapı açan anlayışa. Bu zaten Türkiye«nin çok geç kalmış bir anlayışı idi. Ama eğer Bakan Yıldırım cesaretle üzerine gitmese ve bir bürokrat olarak DHMİ Genel Müdürü Mahmut Tekin direnseydi, bu geç kalmış anlayış sonraki on yıllara sürüklenirdi. Ama artık özel sektör gücümüz için kendisini gösterebileceği uluslararası kimlikli mükemmel bir iş ortaya çıkıyor.Bu işe soyunacak olanların analarından helal süt emmiş olmaları ve asla ülkelerini satmayacak kadar asil bir duruş içinde bulunmaları gerekiyor. En küçük bir güvenlik hatası, işletme kaypaklığı bu anlayışı mahveder. Hem Ulaştırma Bakanı hem de DHMİ Genel Müdürü bundan sonrası için de çok önemli bir görevi üslendiler. Özel sektör tarafından işletilecek havalimanlarının iyi ellerde, iyi yönetimlerle yapılması ve devletin sadece parasını zahmetsiz alan bir güç olarak kalması bakın Türkiye’ye ne büyük imkanlar sağlayacak.Keşke bir an önce gerçekleşse ve beklemeden görebilsek. O zaman siz de bu iki insanı alkışlamak için en az benim kadar aceleci olmak isteyeceksiniz...En iyi havayolu şaraplarıDünyaca ünlü «Business Traveller« Dergisi, havayollarında sunulan en iyi şarapları belirledi. First class’ta Japon Havayolları, business class’ta da Cathay Pacific ödül kazanırken en iyi şaraplara sahip havayolu ortaklığı ise Oneworld oldu. Büyük çekişmenin yaşandığı en iyi havayolu şarapları yarışması 1985«ten bu yana yapılıyor. Değerlendirmeye Business Traveller Dergisi editörlerinin yanı sıra Wine International Dergisi ile International Wine Challenge uzmanları katıldı. Toplam 70 havayolundan alınan şaraplar Londra Heathrow Havalimanı’nda iki gün boyunca test edildi. Kırmızı, beyaz, şampanya ve tatlı şarap dallarında puanlama 100 üzerinden yapıldı. Şarabın yıldızı her geçen gün parlıyor. Şarabın artan pazar payı, uçak yolcularının tercihlerini de etkiliyor. Yapılan araştırmalar, özellikle business class yolcularının havayolu tercihlerinde şarabın öneminin gittikçe öne çıktığını ortaya koyuyor.Havayolları artan ilgiyle son yıllarda hazırladıkları şarap mönülerine büyük önem veriyor. Dünyaca ünlü degüstatör yani şarap tadımcıları bu konuda havayollarına danışmanlık hizmeti veriyor. Seçimlerde şarabın kabin şartları yani seyir yüksekliği olan 10 bin metre veya daha üzerindeki farklı basınç ve düşük nem oranına sahip ortamda nasıl tat vereceği ilk olarak göz önüne alınıyor.ÖZEL LİSTEBu konuda en iyi şarap listelerine sahip havayollarından biri olan Delta’nın degüstatörü Ken Chase, şarap seçiminde öncelikle üreticilerle yaptığı ön görüşme ve araştırmadan sonra her kategori şaraptan 5 marka seçiyor. Bunu yerdeki elemeyle 2 veya 3’e indiriyor. Asıl karar uçakta veriliyor. Aday şişeler uçağa yüklendikten sonra Chase denemelerini uçakta sürdürüyor. Ken Chase, şarapların tadı, kabindeki basınç, nemsiz ortam gibi nedenlerle farklı hale geldiğine inanıyor. Kabin ortamının şarabı olduğu gibi insan algılarını da etkilediğini belirten Chase, bu nedene tanınmış şarapların bazen havada buruk tatlarla karşısına çıktığında şaşırılmaması gerektiğine inanıyor. Tolga ÖZBEKTÜM DALLARDAEn iyi first class Japon HavayollarıAdaylar: Etihad, Malezya, Qantas, Lan ChileEn iyi business class Cathay PacificAdaylar: Amerikan Havayolları, British Airways, IcelandairEn iyi havayolu ortaklığıOneworldAdaylar: SkyTeam, Star AllianceEn orijinal first class şarap listesiJapon Havayolları / Cathay PacificAdaylar: British Airways, Etihad, Qantas, Thai AirwaysEn orijinal busIness class şarap listesiDeltaAdaylar: Amerikan Havayolları, Alitalia, British Airways, Finnair, Northwest.FIRST CLASSEn iyi BEYAZ1 Cathay Pacific: Vincent Girardin Meursault Vieilles Vignes 2001 Burgundy, Fransa. Puan: 962 Etihad: Domaine Roux Pere et Fils Puligny Montrachet Les Enseignieres 2002 Burgundy, Fransa. Puan: 953 Singapur Havayolları: Dr Loosen Urziger Würzgarten Riesling Kabinett 2000 Mosel, Almanya. Puan: 93En iyi KIRMIZI1 Kore Havayolları: Chateau Giscours 1999 Bordeaux, Fransa. Puan: 962 Etihad: Possums Vineyard Shiraz 2001 McLaren Vale, Avustralya. Puan: 93.53 Qantas: Saltram No 1 Barossa Shiraz 2000 Barossa Vadisi, Avustralya. Puan: 92En iyi ŞAMPANYA1 Malezya Havayolları: Billecart-Salmon Grand Cru Blanc de Blancs 1997 Champagne, Fransa. Puan: 972 Qantas: Dom Perignon 1995 Champagne, Fransa. Puan: 963 Lan Chile: Taitinger Comtes de Champagne Blanc de Blancs 1995, Champagne, Fransa. Puan: 95En iyi TATLI ŞARAP1 JAL: Graham’s 30 Year Old Twany Port, Portekiz. Puan: 962 Varig: Warre’s quinta da Cavadinha Vintage Port 1986 Douro Portekiz. Puan: 953 Amerikan Havayolları: Graham’s Malvedos 1995 Douro, Portekiz. Puan: 94BUSINESS CLASSEn iyi beyaz1 British Airways: Laboure-Roi Meursault 2002 Burgundy, France. Puan: 952 Air New Zelland: Highfield Estate Sauvignon Blanc 2003, Malbourough, Yeni Zellanda. Puan: 90.53 Cathay Pacific: Framingham Sauvignon Blanc 2003, Malbourough, Yeni Zellanda. Puan: 90En iyi KIRMIZI1 Amerikan Havayolları: Chateau Batailley 2000 Pauillac, Bordeaux, Fransa. Puan: 93.52 Cathay Pacific: Antinori Tignanello 2000 Tuscany, İtalya. Puan: 92.53 Alitalia: Fattoria del Cerro Vino Nobile de Montepulciano 2000, Tuscany, İtalya. Puan: 92En iyi ŞAMPANYA1 Kore, KLM, JAL,Icelander:Piper-Heidsieck Brut NV Champagne, Fransa. Puan: 952 British Airways: Charles Heidsieck Brut NV Champagne, Fransa. Puan: 933 Singapur Havayolları: Piper-Heidsieck ‘Rare’ Cuvee Reserve NV Champagne, Fransa. Puan: 92En iyi TATLI ŞARAP1 Cathay Pacific: Dow«s Late Bottled Vintage Port 1997 Douro, Portekiz. Puan: 932 Finnair: Chateau Guiraud Premier Cru 1998 Sauternes, Fransa. Puan: 92.53 Lufthansa: Graham«s Late Bottled Vintage Port 1998 Douro, Portekiz Puan: 91.5Air France’tan üçüncü uçuşFransız Havayolları Air France, bugün devreye giren yaz tarifesiyle birlikte İstanbul çıkışlı Paris uçuşlarına üçüncü seferi ekledi. Sabah 09.05, öğleden sonra 15.25’teki uçuşlara ek olarak konulan AF1791 No’lu sefer, Airbus A319 tipi uçakla gerçekleşecek. Saat 18.55’te
Atatürk Havalimanı’ndan kalkacak uçak, 3 saat 45 dakika süren uçuştan sonra yerel saatle 21.40’ta Paris Charles de Gaulle Havalimanı’na inecek.İstanbul-Paris arasında artan trafiği üçüncü uçuşla karşılamayı hedeflediklerini söyleyen Air France’ın Türkiye ve Bulgaristan Genel Müdürü Alain Verwilghen, Paris’e gitmek için yolculara günün farklı saatlerinde seçenek sunduklarını belirtti. Air France, üçüncü uçuşun başlamasıyla özel bir kampanya yapıyor. Havayolunun İstanbul çıkışlı ekonomi sınıfı, vergiler hariç Paris, Barcelona, Brüksel, Cenevre, Lizbon, Londra, Madrid, Milano, Prag, Roma ve Stockholm’e gidiş-dönüş 239 dolardan başlayan fiyatlar sunuyor. Promosyonda son seyahat tarihi 27 Nisan.Trafiğin iki yönlü ve hızla arttığına dikkat çeken Alain Verwilghen, Türkiye pazarında özellikle Güney Amerika’ya seyahatte büyük bir artış olduğunu söyledi. 11 Eylül sonunda meydana gelen krizi Air France’ın özellikle Güney Amerika’da farklı noktalara uçarak yendiğini belirten Verwilghen, bu gelişmenin Türkiye pazarına da yansıdığına dikkat çekti. Türk yolcular bölgede en çok Brezilya, Arjantin ve Küba’yı tercih ediyor.Türk Hava Yoları’nı ilerleyen yıllarda Air France’ın havayolu ortaklığı SkyTeam’de görmek istediklerini belirten Alain Verwilghen, kısa vadede Ankara veya İzmir’den yapılacak THY’nin Paris uçuşlarında code-share yani ortak uçuş taleplerinin olduğunu ifade etti.
button